تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 3, 2013
18:20 پنجشنبه، 14ام دیماه 1391
کد خبر: 52495

فروشگاه‌‌های اینترنتی همچنان سردرگم هستند

 

800 فروشگاه اینترنتی تاکنون نماد اعتماد دریافت کردند. این درحالی است که بیش از هشت هزار فروشگاه مجازی در کشور فعالیت می کنند که تنها 20 فروشگاه نسبت به دریافت جواز کسب اقدام کرده اند.
به گزارش عصر ارتباط، بی‌میلی فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به دریافت نماد اعتماد به‌رغم دستور شورای امنیت کشور مبنی بر الزام دریافت نماد اعتماد از سوی تمامی کسب و کارهای اینترنتی است و شاید همین مسئله نیز منجر شده فروشگاه‌های مجازی بیشتری تا به این لحظه برای دریافت نماد اعتماد اقدام کرده‌اند.
 
فرانک رازقی اسکویی، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به 800 فروشگاه آنلاین نماد اعتماد را دریافت کردند،‌ افزود: «البته نزدیک به پنج هزار و 500 فروشگاه دیگر نیز برای دریافت نماد اقدام کرده‌اند که برایشان پرونده‌سازی شده و درخواست‌شان در حال بررسی است.»
 
اسکویی با اشاره به این‌که تعداد بسیاری از سایت‌هایی که درخواست نماد کرده‌اند بی‌ربط هستند و باید غربالگری شوند، گفت: «بخش اعظمی از این سایت‌های متقاضی به‌طور کلی در زمره فروشگاه‌های آنلاین به‌شمار نمی‌روند و به‌اشتباه درخواست نماد داده‌اند و همین مسئله موجب بروز ترافیک در انجام فرآیند دریافت نماد  اعتماد شده است.»
 
 اختلاف‌نظرها
 
پیش از این قرار بود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با همکاری اتحادیه فناوران رایانه کسب و کارهای اینترنتی را سروسامان بدهند و فروشگاه‌هایی که طبق روال نماد دریافت می‌کردند، به سوی اتحادیه و صدور جواز کسب‌شان هدایت شوند، اتفاقی که تاکنون محقق نشده است.
 
اسکویی در ادامه به اشکالاتی که در فرآیند صدور پروانه کسب ایجاد شده و اختلاف نظرهایی که میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اتحادیه فناوران رایانه درباره فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: «این‌که روند فروش این سایت‌ها باید به چه نحوی باشد، یا این‌که فرآیند کالاهای مرجوعی باید چگونه باشد از جمله مسائلی است که باید طی جلساتی که با اتحادیه برگزار خواهیم کرد، روشن کنیم در واقع اکنون روند اصلاح فرآیندهاست که اندکی دچار وقفه شده است که با از سرگیری مذاکرات و جلسات همفکری این نکات نیز از بین خواهند رفت.»
 
او همچنین به تاکید اتحادیه فناوران برای تجاری بودن مکان فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد و افزود: «این مسئله نیز یکی از اختلافات ما با اتحادیه است که به‌دلیل تفکرات سنتی معتقدند باید فروشگاه‌ اینترنتی هم مکان فیزیکی داشته باشد، در‌حالی‌که طبق قانون مشاغل خانگی کاملا خلاف این مسئله ذکر شده است.»
 
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نیز با تایید این‌که در حال حاضر بالاترین سطح برای کسب و کارهای اینترنتی دریافت نماد اعتماد است، گفت: «اولین گام یک فروشگاه آنلاینی که بخواهد قانونی فعالیت کند دریافت نماد اعتماد است و در حال حاضر فروشگاه تا به این حد بسنده کردند.»
 
به گفته اسکویی، در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا وسایل الکترونیکی فعالیت می‌کنند، راحت‌تر مجوز کسب دریافت کرده‌اند تا متقاضیانی که در حوزه‌های دیگری مانند پوشاک،‌ گل و … کار می‌کنند.
 
اسکویی همچنین با بیان این‌که گزینه دیگری که در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی داریم مذاکره با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و افزود: «با وزارت کار جلسات همفکری بگذاریم تا در جریان رویه آن‌ها در زمینه اجرای مشاغل خانگی و ارائه مجوزها قرار بگیریم.» 
 
 تبدیل‌شدن به اتحادیه
 
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با بیان این‌که قصد داشتیم پس از این‌که تعداد اعضای فروشگاه‌های اینترنتی به 60 برسد تا اتحادیه مستقلی برایشان تاسیس کنیم، افزود: «در برنامه بود پس از تاسیس اتحادیه با اعلام فراخوان و انجام تبلیغات از طریق اعضا اقدام به عضو گیری کنیم. اما متاسفانه با عدم استقبال فروشگاه‌های اینترنتی مواجه شدیم که حتی فروشگاه‌های مجوزدار تاکنون به حد نصاب 60 عضو نیز نرسیده‌اند.»
 
به گفته اسکویی، نمی‌توان عدم استقبال فروشگاه‌داران مجازی از دریافت مجوز کسب را در بی‌انگیزگی دانست؛ زیرا این مجوز کلید آن‌ها را برای داشتن یک اتحادیه مستقل است که از منافع‌شان حمایت خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.