اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 3, 2013
18:24 پنجشنبه، 14ام دیماه 1391
کد خبر: 52497

لطفا فیس‌بوک را از سرفصل کارهایتان حذف کنید!

 

فاطمه ملکی – عصر ارتباط

این روزها رسم شده است که هرجا دبیر جوان شورای‌عالی فضای مجازی حضور می‌یابد و محفلی برای سوال از او فراهم می‌شود، بسیاری از او درباره تعیین تکلیف فیس‌بوک سوال می‌کنند.

فارغ از این‌که پرداختن به موضوع شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر رفتارهای شخصی و اجتماعی افراد چه بوده و چه خواهد شد و آیا حضور در فیس‌بوک جرم تلقی می‌شود یا خیر، یک نکته به فراموشی سپرده شده است و آن‌هم این‌که باور کنیم مشکل اصلی فاوای ایرانی فیس‌بوک نیست.

تمامی کاربران ایرانی، اپراتورها، دست‌اندرکاران، تصمیم‌گیران و مدیران این مملکت خوب می‌دانند که آنچه گلوی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را می‌فشارد، دسترسی بدون فیلتر به فیس‌بوک نیست و امثال آن نیست، بلکه فقدان سیاست‌های یک‌دست و مشخص برای فضای مجازی کشور است.

حالا که شورای‌عالی فضای مجازی برای ساماندهی این فضا آستین بالا زده و خود را در راس تصمیم‌گیران این فضا می‌داند که باید همه نهادهای متولی و غیرمتولی فعال در حوزه فاوا از سیاست‌های آن تبعیت کنند، باید بداند که پاسخ به این‌که فیس‌بوک رفع فیلتر خواهد شد یا خیر، چاره اصلی کار نیست؛ بلکه تدوین سیاستی است یکپارچه برای مواجهه با فناوری‌های نوینی که گریز از آن اجتناب‌ناپذیر است.

نهال شورای‌عالی فضای مجازی از هم‌اکنون باید خوب بداند که رویکرد و نگاهش و نه اقدام‌های سردستی و از سر رفع تکلیف برای رهایی از این سوال‌ها همان خشت اولی خواهد بود که چنانچه کج گذاشته شود، خشتی روی بقیه خشت‌های گذاشته شده قبلی خواهد بود که شاید چون راه برگشتی برای فرار از آن ها وجود ندارد، باید راه رفته را تا انتها برویم و حاصل آن جز تن‌دادن به فیلترینگ تمام‌عیار و حذف صورت مسئله نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.