امنیت

بازی

January 5, 2013
18:49 شنبه، 16ام دیماه 1391
کد خبر: 52518

مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در فوریه 2012

 

ماه فوریه سال 2012 شاهد بزرگترین اتفاق سال بخش سرگرمی‌های سونی، یعنی انتشار کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا بود.

به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ماه دوم سال میلادی بیشتر پیرامون عرضه کنسول دستی جدید سونی یعنی پلی‌استیشن ویتا به بازار غرب بود. سونی که پیش از این در دسامبر سال 2011 کنسول دستی خود را در ژاپن عرضه کرده بود، در ماه فوریه آماده عرضه آن به بازار اروپا و آمریکا می‌شد. مراسم انتشار شبانه در فورشگاه‌ها و خرده فروشی‌های متعدد در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی برگزار شد و واکنش عمومی مردم نسبت به عرضه این کنسول به نظر مساعد بود. تحلیلگران پیش‌بینی کردند که در یک سال ابتدایی عرضه این کنسول به بازار، شرکت سونی بیش از 12 میلیون از این کنسول را به فروش خواهد رساند و این در حالیست که امروز که تقریبا نزدیک به 13 ماه از انتشار کنسول در ژاپن و 11 ماه از انتشار آن در اروپا و آمریکا می‌گذرد، فروش ویتا در خوش بینانه‌ترین حالت از مرز 2.5 میلیون گذشته است. پس از انتشار کنسول در ماه فوریه، سونی روی آمار فروش کنسول در هفته اول سرپوش گذاشت و در آمار منتشر شده از ربع سال مالی خود، نامی از پلی‌استیشن ویتا نیاورد.

در این موقعیت که سونی مشغول برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و فراهم کردن شرایط برای تولد فرزند جدید از خانواده پلی‌استیشن بود، نینتندو اعلام کرد که فروش کنسول دستی 3DS فقط در کشور ژاپن از مرز 5 میلیون گذشت و همچنان با قدرت در بازار فروش به کار خود ادامه می‌دهد. 3DS لقب سریع‌ترین فروش در طول تاریخ سرگرمی در ژاپن را به نام خود به ثبت رساند.

در کنار رقابت کنسول‌های دستی نسل هشتمی، فروشگاه‌های عرضه بازی و کنسول هم به کار خود ادامه می‌دادند اما خرده فروشی معتبر GAME در بریتانیا با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد و مشکلات مالی گریبان‌گیر این شرکت شده بود. در اولین اقدام انجام شده، این فروشگاه زنجیره‌ای نزدیک به 50 کارمند خود را اخراج کرد و تعدادی از بازی‌ها را از قفسه‌های فروش خود حذف کرد.

راک‌استار در این ماه به توضیح در مورد مکس پین 3 پرداخت و تعدادی تریلر و تصاویر جدید از بازی منتشر کرد و عطش طرفدارانش را چند برابر کرد. راک‌استار خود را آماده عرضه بازی در ماه می می‌کرد و همه جا نامی از مکس پین 3 بود. در این ماه حتی اطلاعاتی منتشر شد که چرا شخصیت مکس پین موهای خود را در شماره سوم تراشیده است و می‌خواهد نقش یک بادیگارد را داشته باشد.

از سوی دیگر، شرکت یوبی‌سافت همزمان خود را آماده عرضه چندین عنوان بزرگ از جمله Assassin's Creed III ،Far Cry 3 و ZombiU در انتهای سال می‌کرد. چندین تریلر جدید از Far Cry 3 منتشر شد و بحث‌های فراوانی پیرامون خطی نبودن و جهان باز بودن بازی شده بود و یوبی‌سافت مونترال، سازنده بازی به تعریف و تمجید از بازی می‌پرداخت.

بزرگ‌ترین ناشر بازی‌های ویدئویی یعنی الکترونیک آرتز، تائید کرد که مراحل ساخت بازی Mass Effect 3 به اتمام رسیده است و بزودی دموی قابل بازی این عنوان منتشر خواهد شد. سازندگان عنوان تازه معرفی شده‌ی The Last of Us بالاخره در مجله Game Informer اطلاعات گسترده‌ای از بازی منتشر کردند و تصاویر اولیه بازی نیز دیده شد.

بازی Guild Wars 2 آماده انتشار جهانی می‌شد و بیش از 1 میلیون نفر برای انجام نسخه بتای این بازی ثبت نام کرده بودند و از طرفی دیگر بازی AION کاملا رایگان یا به اصطلاح Free to Play شد.

شایعات نسل بعد همچنان ادامه پیدا کرد و عده‌ای اظهار کردند که کنسول نسل بعد سونی از هسته استفاده نخواهد کرد و از تکنولوژی متفاوتی بهره می‌برد. عده‌ای دیگر منتظر معرفی PS4 در سال 2012 بودند که رئیس سونی آمریکا رسما اعلام کرد که هیچ تکنولوژی مربوط به خانواده پلی‌استیشن در سال 2012 معرفی نخواهد شد و آب پاکی را روی دست هواداران ریخت، اما همچنان عده‌ای منتظر رونمایی از این کنسول در E3 بودند.

در ماه فوریه اولین بار به صورت غیر رسمی از سوی یکی از کارکنان شرکت کرایتک تائید شد که کنسول بعدی مایکروسافت با اسم رمز Durango در دست ساخت است و در مراسم خصوصی‌ای که در لندن برگزار شده است، خصوصیات این کنسول به بازی‌سازها نشان داده شده است. شرکت بازی سازی Epic نیز اعلام کرد که ماه آینده در Game Development Confrence از موتور بازی‌سازی نسل بعد خود یعنی آنریل انجین 4 رونمایی خواهد کرد و ویدئویی ساخته شده با این موتور را نمایش خواهد داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.