اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 6, 2013
11:30 یکشنبه، 17ام دیماه 1391
کد خبر: 52539

بررسی روندهای سودآور تکنولوژی در سال جدید; آینده اقتصادی صنعت IT

 

امسال صنعت آی‌تی به کدام سو می‌رود و بازار در انتظار چه روندهای جدید تکنولوژی خواهد بود؟ مجله Bussiness Insider به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد

سال 2013 بالاخره آمد و نقطه پایانی گذاشت بر تمام شکست‌ها و پیروزی‌های سال گذشته. به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان موفقیت‌ها و پیروزی‌های صنعت تکنولوژی در سال 2012 بیشتر از شکست‌های آن بوده است و این در شرایط بحران اقتصادی که در دو سال اخیر اغلب کشورهای جهان را درگیر کرده است، می‌تواند امیدوارکننده باشد. بسیاری از شرکت‌ها و افراد از بسیاری از معاملات بزرگ دنیای IT مانند تجارت موبایل، شبکه‌های اجتماعی و رایانش ابری سود بردند. با این اوصاف انتظار می‌رود که با وجود پیش‌بینی ادامه روند رکود اقتصادی در سال جدید میلادی، این تجارت‌های پر سود به تدریج در سال 2013 بزرگ و بزرگتر شوند. در همین راستا مجله آنلاین Business Insider به بررسی و معرفی روندهای اقتصادی پر سود صنعت IT در سال جدید میلادی پرداخته است. این روندهای میلیارد دلاری عبارتند از:

1- سرمایه‌گذاری دو تریلیون دلاری در تکنولوژی

به عقیده کارشناسان دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند، رایانش ابری و شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین عوامل رشد بازار جهانی IT در سال 2013 خواهند بود و سرمایه‌گذاران بزرگ را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب می‌کنند. آخرین تحقیقات موسسه IDC نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری در بازار جهانی IT در سال 2013 تا 1/2 تریلیون دلار می‌رسد که این رقم در مقایسه با سرمایه‌گذاری انجام شده در سال 2012 در این بخش افزایش 7/5 درصدی خواهد داشت.

2- رشد سریع تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT کشورهای در حال رشد و توسعه در سال 2013 افزایش 8/8 درصدی نسبت به سال گذشته پیدا کرده و به بیش از 730 میلیارد دلار می‌رسد. این میزان در واقع 34 درصد از کل سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT است و بیش از 50 درصد از تمام رشد این صنعت را هم به خودش اختصاص می‌دهد. تحلیلگران IDC انتظار دارند که کشورهای برزیل، روسیه، هندوستان و چین در سال جدید میلادی همچنان بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در صنعت تکنولوژی را نسبت به دیگر کشورهای در حال توسعه جهان به خودشان اختصاص خواهند داد و در این میان چین بیش از 25 درصد از این حجم سرمایه‌گذاری را در اختیار خواهد گرفت. همچنین انتظار می‌رود که نرخ رشد بازارهای در حال توسعه دو برابر بیشتر از بازارهای توسعه یافته و پیشرفته باشد.

3- شرکت‌های بزرگ IT به دنبال شرکت‌های کوچک پردازش ابری

بازار خدمات نرم افزاری رونق قابل توجهی را در دوازده ماه گذشته تجربه کرد و شرکت‌های بزرگی مانند Oracle و SAP میلیاردها دلار برای خریدهای استراتژیک خودشان که ادامه روند رشد آنها را تضمین می‌کند، هزینه کردند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد، تا بیست ماه آینده بیش از 25 میلیارد دلار برای خریدهای موسوم به SaaS یا نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس هزینه می‌شود، در حالی که این رقم در بیست ماه گذشته برابر 17 میلیارد دلار بوده است. درست به همین دلیل هم بسیاری از شرکت‌های نه‌چندان بزرگ ارائه خدمات نرم‌افزاری ارزش زیادی پیدا کرده‌اند، به‌عنوان مثال ارزش شرکت Salesforce.com به 22 میلیارد دلار می‌رسد و شرکت کوچک Box هم ارزش 2/1 میلیارد دلاری پیدا کرده است.

4- فرصت‌ها و تهدیدهای سال جدید برای بازار موبایل

کارشناسان انتظار دارند که در سال 2013 میزان فروش مینی تبلت‌های 8 اینچی یا کوچک‌تر به 60 درصد از فروش کل بازار جهانی تبلت‌ها برسد. در این سال بازار موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها روی هم رفته 20 درصد از کل رشد بازار جهانی IT را به خودشان اختصاص می‌دهند. در بازار پلت‌فرم‌ها انتظار می‌رود همچنان گوگل و اپل در صدر باشند و بعد از آنها مایکروسافت با سهم 33 درصدی و RIM با سهم 9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار بگیرند. از طرفی پیش‌بینی می‌شود که دستگاه‌های قابل حمل شخصی در این سال از بازار کامپیوترهای شخصی پیشی بگیرند.

5- رشد تخصصی‌تر سرویس‌های پردازش ابری

در سال گذشته میلادی سرویس‌های رایانش ابری مختلفی معرفی شدند که دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر برای ایجاد یک شبکه کلاد را برای کاربران ایجاد کردند. این روند باعث می‌شود که راه برای ارائه سرویس‌های کلاد جدید و تخصصی‌تر در سال جدید هموارتر شود. انتظار می‌رود سرویس‌های رایانش ابری در سال 2013 بسیار تخصصی‌تر شده و برای صنایع مختلف بیمارستانی، ساختمانی، بانک‌ها و موسسات آموزشی طراحی و ارائه شوند.

6- هر نفر یک متخصص IT می‌شود

از آنجایی که نفوذ تکنولوژی در کارهای روزمره و اداری افزایش پیدا کرده است، تعداد افراد نه‌چندان متخصص در زمینه IT که برای خرید سرویس‌ها و محصولات تکنولوژی مانند دستگاه‌های موبایل، فایل شیرینگ و اپلیکیشن‌های اجتماعی برای شرکت خودشان همکاری می‌کنند هم افزایش می‌یابد. این پدیده به عقیده بعضی از کارشناسان به عنوان اثر دراپ باکسی نامیده می‌شود، چون شرکت‌هایی مانند Box، Asana و Yammer این روند را برای همراهی افراد غیرمتخصص با روند تکنولوژی و علاقه‌مند کردن آنها به راه انداخته‌اند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این روند در سال 2013 به کاهش هزینه‌های شرکت‌های تکنولوژی منجر شده و مدیران غیرمتخصص در زمینه IT تا 80 درصد از خریدهای تکنولوژی را خودشان به صورت مستقیم انجام خواهند داد.

7- دیتاسنترهای قدیمی از بین می‌روند

تکنولوژی‌های مربوط به دیتاسنترها و ذخیره اطلاعات که در سال 2012 راه‌اندازی شدند، حالا در سال 2013 رشد می‌کنند و به سودآوری می‌رسند. این تکنولوژی‌های جدید که شامل سیستم‌های یکپارچه ذخیره‌سازی هستند در قالب ماشین‌هایی مبتنی بر نرم‌افزار که محاسبات، مجموعه نرم‌افزارها، ذخیره و شبکه اطلاعات را در شبکه‌های نرم‌افزاری ارائه می‌دهند، توسط‌ شرکت‌های بزرگ خریداری می‌شوند تا به این ترتیب شبکه‌های اطلاعاتی جدید شکل بگیرند.

8- رواج سرویس‌های مدیریت شناسایی پردازش ابری

طرحی موسوم به BYOID یا شناسه خودتان را با خود ببرید، این روزها به موضوعی جذاب و جالب برای شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است. در واقع از سال گذشته شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار و فروشگاه‌های ارائه محصولات و سرویس‌های IT شروع به استفاده از فیس‌بوک، گوگل و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای شناسایی مشتریان خودشان کرده‌اند. در همین راستا انتظار می‌رود سرویس‌های شناسایی پیشرفته مبتنی بر رایانش ابری در سال جدید میلادی برای فضاهای امنیتی و مدیریت شناسایی افراد مورد توجه قرار گرفته و با استقبال زیادی روبه‌رو شوند. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند مدیریت شناسایی خودشان را بسیار گسترده‌تر از محدوده کاری‌شان بکنند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.