سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

January 7, 2013
13:01 دوشنبه، 18ام دیماه 1391
کد خبر: 52571

ماراتن فناوری و گردهمایی اختراعات هیجان‌انگیز از فردا در لاس وگاس آغاز میشود

 

نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک (CES) که فردا 8 ژانویه ( 19 دی) در لاس وگاس، آمریکا افتتاح می‌شود، بزرگترین همایش گجتها در جهان است که شرکتهای مهم آخرین نوآوریهای خود را در آن عرضه می‌کنند.

به گزارش مهر، اگر توافق کنیم که این نمایشگاه ریتم فناوریهای سال جاری میلادی را تعیین می کند می توان گفت که سال 2013 سال تماشا کردن تلویزیون روی تلفنهای هوشمند با صفحات 5 اینچی درحالی است که اتومبیل بدون راننده شما را به محل کارتان می رساند.

شرکتهای فناوری همچنان به جمع کردن همه چیز روی تلفنهای هوشمند ادامه می دهند. به طوری که امروز نور، خروجی های برق، دوربینهای اتومبیل، لوازم آشپزخانه همگی روی تلفنهای هوشمند وجود دارند و به شما این امکان را می دهند که بتوانید از طریق یک دستگاه قابل حمل کوچک زندگی خود را کنترل کنید.

فرصتهای بزرگی در همایش امسال پیش بینی می شود، مایکروسافت به عنوان یکی از ستاره های قدیمی این نمایشگاه طی سالهای مختلف امسال در نمایشگاه وجود ندارد و اعلام و معرفی دستگاه های موبایل برای کنگره جهانی موبایل برنامه ریزی شده که قرار است در ماه فوریه ( بهمن) برگزار شود اما کارشناسان و تحلیلگران امیدوارند که این خلاء توسط اختراعات هیجان انگیز و گجتهای فراتر از انتظار پر شوند.

تلویزیون: همه چیز به محتوا باز می گردد

قرار است نوآوریهای امسال در زمینه ارائه تلویزیونهای جدید عریض و باریک باشند. این تلویزیونها دارای الگوریتمهایی با وضوح تصویر بسیار بالا و صفحات OLED هستند که وقتی وارد بازار شود، برای یک مصرف کننده عادی بسیار پرهزینه خواهد بود. سامسونگ هم قرار است یک تلویزیون با شکل بی سابقه مستطیل عمومی ارائه کند.

اما داستان تلویزیونهای بزرگ امسال تلاش مستمر این صنعت برای قرار دادن این جعبه های زیبا داخل تبلتها و تلفنهای هوشمند است.

چگونگی مصرف محتوا نیز طی سالهای اخیر تغییر کرده است. متصدیان این صنعت ارتباط خود را با شرکتهای ارائه دهنده خدمات تلویزیونی کابلی قطع کرده و استفاده از سرویسهایی چون Hulu و Netflix  یا خرید فیلم از آمازون اپل را در دستور کار خود قرار دهند. تماشاگران این تلویزیونها می خواهند روی تلفن هوشمند و یا تبلت خود تلویزیون تماشا کنند. این تلویزیونها از قابلیت انجام چند کار همزمان برخوردارند، می توانید درحالی که یک فیلم تماشا می کنید در پایگاه های اینترنتی شبکه های اجتماعی نیز اظهار نظر کرده و حضور فعال داشته باشید.

اتوماسیون خانگی و هنر مرتبط کردن همه چیز

براساس اظهارات تولید کنندگان محصولات مصرفی الکترونیک در خانه های ما وسائل معدودی وجود دارند که به اینترنت متصل نخواهند شد. حسگرهای ارزان قیمت راهی برای هوشمند کردن تمام دستگاه های خانگی تلقی می شود که می توانند به جای ما فکر کند. دستگاه های متصل با اینترنت در خانه و یا محصولات مرتبط با بهداشت و سلامت به وفور در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک 2013 یافت خواهد شد.

در سایه طراحیهای بی عیب و نقص، شرکت Nest یک ترموستات اتوماتیک ارائه کرده که یکی از نخستین موارد تجاری در این عرصه بوده است، درحالی که سایر شرکتها اتوماسیون ادغام شده با سایر دستگاه ها را آزمایش کرده که در نتیجه آن گجتهای خانگی هیجان انگیزی تولید شده است. امسال تلفنهای هوشمند شاه کلید اصلی اتوماسیون خانگی خواهند بود. با دانلود کردن برنامه های اجرایی ارائه شده می توان امنیت خانه را کنترل و از مصرف انرژی نیز جلوگیری کرد.

اتومبیلها هوشمندتر می شوند

امسال شرکتهای اتومبیل سازی حضور گسترده تری در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک خواهند داشت به طوری که اتومبیلهای فورد، تویوتا، هیوندا، آئودی و سایرین فناوریهایی را عرضه می کنند که موجب هوشندتر جلوه کردن اتومبیلها خواهد شد. در این نمایشگاه همچنین اتومبیلها بدون راننده و یا سیستمهایی برای کمک به راننده که با ترکیب دوربین، حسگر و موقعیت یاب ماهواره ای کار می کنند نیز حضور خواهند داشت.

این اتومبیلها به اینترنت متصل می شوند تا ناوبری آنها بهبود یابد، علمکرد آن بهتر قابل بررسی باشد و نیازهای نگاه داری خود را به راننده گوشزد کنند. اتومبیلها همچنین به ادغام با برنامه های اجرایی، فرمانهای صوتی و سرگرمی در داشبورد ادامه می دهند و حتی برخی از آنها از سیستم عامل اندروید برخوردارند.

تلفنهای هوشمند جذاب با صفحات 5 اینچی

در نمایشگاه امسال رونمایی از دستگاه های موبایل به حداقل می رسد، چرا که شرکتهای بزرگ برنامه های و رونمایی های بزرگ خود را در این عرصه برای کنگره جهانی موبایل که ماه آینده در بارسلونا اسپانیا برگزار می شود نگاه داشته اند.

در این نمایشگاه تعداد معدودی تلفن هوشمند معرفی می شوند اگرچه ویژگیهای آنها را اکثرا همه می دانند. بی تردید این تلفنها دارای صفحات نمایش 5 اینچی، پردازنده های 4 هسته ای و دوربینهای 13 اینچی خواهند بود.

رایانه ها با صفحات لمسی

سال گذشته آلترا بوکهای بسیار باریک درمیان رایانه های جذاب تلقی می شدند اما جذابیت این مقوله به سرعت فروکش کرد، امسال توجه اصلی به تبلتها/ لپ تاپهای هیبرید اختصاص خواهد یافت که ویندوز 8 دارند. سیتم عامل جدید ویندوز که برای رایانه ها با صفحات لمسی طراحی شده و تولید کنندگانی که می خواهند از این ویژگی استفاده های جالبی داشته باشند می توانند محصولات فناوری هیجان انگیزی در این نمنایشگاه ارائه کنند.

فضایی برای شرکتهای نوآور و کوچک

امسال فناوریهای نوآورانه از نقاط غیر قابل انتظار و شرکتهای کوچک به این نمایشگاه می آیند.

درحالی که بازار گجتها آماده یک تغییر است، برای تولید کنندگان کوچک ارائه محصولات با بودجه نه چندان هنگفت می تواند فرصت مناسبی برای درخشش فراهم کند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.