تلفن همراه

گوشی

January 12, 2013
21:43 شنبه، 23ام دیماه 1391
کد خبر: 52701

آیفون ارزان قیمت تهدید برای پیشتازی سامسونگ در بازار گوشی هوشمند

s3_iphone5.jpg

گزارش های رسانه ای اخیر در مورد عرضه آیفون ارزان قیمت تا پایان سال 2013 تغییر استراتژی این شرکت برای تمرکز بیشتر بر سهم بازار را نشان می دهد که موجب شده Fitch Ratings هشدار دهد که این تغییر استراتژی می تواند از سال 2014 بر جایگاه پیشتاز سامسونگ در زمینه گوشی های هوشمند اثر گذار باشد و فشاری رو به پایین را بر سودناخالص عملیاتی صنعت گوشی تلفن همراه تحمیل کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شاخص های این هفته سامسونگ رکورد سودعملیاتی را برای پنجمین سه ماهه پیاپی نشان می دهد. این ارقام نشان می دهند که فروش سامسونگ طی سال 2012 میلادی 22 درصد افزایش یافته و ما به التفاوت سود عملیاتی از 10 درصد در سال 2011 به حدود 14 درصد افزایش یافته است. فروش گوشی های هوشمند تلفن همراه که عامل اصلی این میزان افزایش است، با موفقیت گلکسی S3 و گلکسی نوت 2 به طور ویژه از 23 درصد سهم بازار جهانی در سه ماهه سوم سال 2011 به 32 درصد در سه ماهه سوم 2012 افزایش یافته است. سهم بازار  16 درصدی آیفون اپل طی این مدت نصف سهم بازار سامسونگ بود، اگرچه احتمالا با عرضه آیفون 5 طی سه ماهه چهارم افزایش یافته است.
 
براساس پیش بینی Fitch سامسونگ پیشتازی خود را در سال 2013 در مقابل اپل افزایش خواهد داد. گوشی های سامسونگ دارای تنوع بیشتری از نظر قیمت و اندازه صفحه نمایش نسبت به اپل هستند. همچنین این شرکت کره ای دارای پیشروی جغرافیایی بیشتر به ویژه در بازارهای نوظهور که افراد توانایی خرید گوشی های گران قیمت ندارند نسبت به اپل است. جایگاه سامسونگ به عنوان یک پیشتاز بی چون و چرا در زمینه اجزای کلیدی گوشی های هوشمند، از جمله صفحه نمایش، پردازنده و فن آوری های تراشه حافظه احتمال اینکه گوشی های هوشمند آینده این شرکت مجهز به فن آوری های پیشرفته تری هستند را تقویت می کند. برای مثال توسعه صفحات نمایش AMOLED قابل انعطاف و نشکن سامسونگ برای گوشی های هوشمند که یکی از مهمترین پیشرفت های احتمالی در سال 2013 به شمار می آید.
 
با شرایط موجود Fitch معتقد است که گزارش های رسانه ای در مورد آیفون ارزان قیمت اپل، به ویژه درصورتی که اپل به دنبال سهم بیشتر از بازار گوشی تلفن همراه در بازارهای نوظهور مهم از جمله پین و هند باشد معنا پیدا خواهد کرد. سودناخالص سامسونگ طی سال 2012 افزایش یافته است، اما Fitch پیش بینی کرده است که رقابت شدید میان تولیدکنندگان بزرگ گوشی تلفن همراه دامنه این افزایش ها را در سال 2013 محدود کند. به علاوه درصورتی که اپل آیفون ارزان قیمت خود را روانه بازار کند، نه تنها می تواند سود ناخالص عملیاتی خود را محدود کند، بلکه می تواند در سال 2014 موجب کاهش سود ناخالص سامسونگ و دیگر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند نیز شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.