لبه تکنولوژی

January 15, 2013
22:22 سه شنبه، 26ام دیماه 1391
کد خبر: 52750

رویاهای دیجیتالی که به واقعیت پیوستند

 

ندا لهردی
بسیاری از نوآوری‌هایی که امروزه با آن سروکار داریم زمانی یک رویای دست‌نیافتنی بودند. این گزارش لیستی از رویاهای واقعیت یافته را ارائه می‌کند.
 
 
تکنولوژی در عصر امروز می‌تواند نقش همان چراغ جادوی قصه‌های قدیمی را بازی کند. در واقع بسیاری از ابزارها، دستگاه‌ها و گجت‌های دیجیتالی که امروز به راحتی با آنها کار می‌کنیم و آشنا هستیم، روزی برای هر کدام از ما به شکل یک رویا بودند که تضمینی برای به حقیقت پیوستن آنها نبود. 
 
جعبه‌های جادو حالا به تلویزیون‌های هوشمند و تعاملی تبدیل شد‌ه‌اند که شاید برای پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها دور از ذهن بوده و هستند. به همین ترتیب است که گجت‌های جنجالی امروز خیلی زود جایگاهشان را از دست داده و به ابزارهایی معمولی و حتی از مد افتاده تبدیل می‌شوند. 
ما اما مثل هر طرفدار تکنولوژی با موج‌های مختلف این صنعت همراه شده‌ایم. زمانی تب کنسول بازی Kinect جای Xbox 360 را گرفت و حالا برای دیدن تصاویر از تلویزیون‌های سه بعدی جدید مجبوریم عینک‌های ویژه‌ای را به چشم بزنیم. گاهی هم با نواقصی مانند سرویس نقشه اپل به دردسر افتاده‌ایم یا در جنگ میان فرمت‌ها مثلا مجبور به انتخاب یکی از میان HD DVD و Blu-ray شده‌ایم. با این حال اما خدایان دنیای تکنولوژی بارها و بارها صدای آرزوها و رویاهای ما را شنیده‌اند و آنها را برآورده کرده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که با تمام شدن یک سال و آغاز سال جدید بسیاری از علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های جدید فهرستی از آرزوهای تکنولوژیکی خودشان را تهیه می‌کنند و البته به بررسی فهرست آرزوهای تکنولوژیکی سال گذشته می‌پردازند تا ببینند کدام یکی از آرزوهای سال کهنه برآورده شده است. درست به همین دلیل هم وب سایت وال استریت ژورنال با پایان سال 2012 به بررسی آرزوهای تکنولوژیکی این سال و رویاهای به حقیقت پیوسته آن پرداخته است.
 
دستگاه‌های قابل حمل با اسپیکرهای قوی‌تر
دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل امکانات و قابلیت‌های مختلف را همیشه و همه جا در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند و به همین دلیل در این سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. با این همه اما این گجت‌ها ضعف‌هایی هم دارند که گاهی کاربران ایده آلیست را ناراضی می‌کند. یکی از این ضعف‌ها که اغلب کاربران را با خودش درگیر کرده است، اسپیکرهای کوچک و بی‌کیفیت موبایل‌ها و گجت‌ها است. به خصوص درباره گوشی‌های موبایل این اسپیکرها آنقدر ضعیف هستند که گاهی کاربران آنها ترجیح می‌دهند از اسپیکرهای موبایلشان فقط برای تماس‌ها استفاده کرده و اصلا با آنها موسیقی گوش ندهند.
این کاربران معتقدند که اگر چه گوشی‌های موبایل هرگز نمی‌توانند جای یک سیستم صوتی حرفه‌ای و با کیفیت را بگیرند، اما اگر اسپیکر آنها قوی‌تر باشد دیگر کاربران نیازی به حمل اسپیکرهای بلوتوثی قابل حمل نخواهند داشت. در سال گذشته میلادی اما این مشکل در گوشی‌های موبایل از بین رفت و مدل‌های جدید با اسپیکرهای قوی‌تر و با کیفیت‌تر به بازار عرضه شدند.
 
Spotify در خودرو
سرویس‌های ارائه دهنده موسیقی مانند Pandora و Slacker مدت‌ها است که پل‌تفرم ویژه استفاده در خودروها را دارند. در این میان اما جای خالی Spotify که در حال حاضر محبوب‌ترین سرویس موسیقی برای پیدا کردن و به اشتراک‌گذاری موسیقی‌های مورد علاقه کاربران است، کاملا حس می‌شد. Spotify اما تا پیش از این تنها از طریق گجت‌های همراه مانند موبایل‌ها و تبلت و البته کامپیوترهای شخصی در دسترس کاربرانش قرار می‌گرفت و حالا می‌تواند در مسیر سفر و در جاده‌ها از طریق خودروها هم در اختیار کاربران قرار بگیرد. بر اساس اعلام شرکت Spotify، سرویس موسیقی این شرکت قرار است از سال 2014 و ابتدا در مدل‌های جدید خودروهای ولوو ارائه شود.
 
دوربین‌های جلو با کیفیت‌تر برای موبایل‌های هوشمند
دوربین‌هایی که در جلوی بدنه موبایل‌های هوشمند تعبیه می‌شوند و معمولا برای چت و ویدئو کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا کیفیت چندان بالایی نداشته و اغلب آنها تصویر را کشیده ثبت و ارسال می‌کنند. در سال گذشته میلادی اما این موضوع آنقدر جدی شد که شرکت‌های تولیدکننده را به فکر انداخت تا گوشی‌هایی با دوربین‌های جلویی باکیفیت‌تر و وضوح بالاتر تولید کنند.
تجربه‌ای بهتر از تلویزیون‌های هوشمند
تلویزیون‌های هوشمند به سرعت در میان کاربران به محبوبیت رسیده‌ا‌ند تا جایی که تولیدکنندگان مختلف مانند Sony، LG و Samsung خیلی زود وارد این عرصه رقابتی شده و مدل‌های متنوعی را وارد بازار کردند. اگر چه در کنار این تلویزیون‌ها، دستگاه‌های مبدل تلویزیون‌های معمولی به تلویزیون‌های هوشمند مانند محصولات شرکت Apple و Roku هم وجود دارند، اما این دستگاه‌ها هرگز نتوانستند محبوبیت چندانی در بازار به دست بیاورند. حالا کارشناسان انتظار دارند با ورود تلویزیون هوشمند شرکت Apple در سال 2013 به بازار و سازگاری بیشتر تلویزیون‌های هوشمند با شبکه‌های اجتماعی دیگر جایی برای ماژول‌های مبدل تلویزیون‌های معمولی به هوشمند وجود نخواهد داشت.
 
محتوای اولترا اچ دی 4K بیشتر
بعد از موج تلویزیون‌های سه بعدی که تولیدکنندگان محتوا را به تولید محتوای ویژه نمایش در این تلویزیون‌ها واداشت، حالا تلویزیون‌های بسیار با کیفیت اولترا 
اچ دی یا 4K هستند که با معضل محتوا رو به رو شد‌ه‌اند. این تلویزیون‌ها وضوح تصویری تا دو برابر بیشتر از تلویزیون‌های HD با وضوح 1080 پیکسلی دارند و به این دلیل جزئیات بیشتری از تصاویر در آنها دیده می‌شود. Netflix یکی از شرکت‌هایی است که از تصمیم خود برای ارائه محتوای 4K در آینده نزدیک خبر داده است. Sony هم اعلام کرده است که در اواخر سال 2013 فیلم‌های مبتنی بر Blu-ray را با وضوح 4K به بازار عرضه خواهد کرد.
 
Google Maps برای همیشه
بسیاری از کاربران موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها معتقدند که هیچ اپلیکیشنی در دنیای آندروید و حتی iOS به محبوبیت اپلیکیشن نقشه گوگل وجود ندارد. این اپلیکیشن اطلاعات دقیق از شهر محل زندگی کاربران با جزئیاتی درباره خدمات حمل و نقل عمومی یا خدمات شهری مختلف در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این اپلیکیشن در سال 2012 و زمانی که نقص سرویس نقشه اپل باعث نارضایتی گسترده کاربران شد، اهمیت بیشتری پیدا کرد. درست بعد از این اتفاق بود که اپلیکیشن نقشه گوگل روی گوشی‌های iPhone هم آمد. 
 
iPad Mini با نمایشگر رتینا
اپل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که وضوح تصویر در نمایشگرهای تبلت را به موضوعی با اهمیت تبدیل کرد. درست به همین دلیل اپل نمایشگر رتینا را در نسل سوم تبلت‌های iPad خودش به کار برد تا رقبایش را به چالش بزرگی بکشاند. با این حال وقتی نسخه جیبی این تبلت یعنی iPad Mini بدون نمایشگر رتینا به بازار معرفی شد، تعجب بسیاری از کاربران و فعالان بازار را به دنبال داشت. این موضوع باعث شد بسیاری از خریداران ترجیح بدهند از همان نسخه‌های بزرگ‌تر iPad با نمایشگر رتینا استفاده کنند. حالا این دسته از کاربران امیدوارند نسخه جیبی iPad با نمایشگر رتینا زودتر روانه بازار شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.