امنیت

فناوری اطلاعات

January 16, 2013
20:35 چهارشنبه، 27ام دیماه 1391
کد خبر: 52781

دومین نرم‌افزار سیستم دفاع سایبری ایران

syberwar.jpgرئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اجرای طرح کلان شبکه ملی دفاع سایبری و تدوین نرم افزار برای سیستم دفاع سایبری خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده بخشی از این طرح در سال 92 ارائه می شود.

 
علیرضا رهایی درباره طرح کلان ملی ایجاد شبکه دفاع برای جلوگیری از حملات سایبری گفت: با توجه به اهمیتی که دفاع سایبری دارد کارهایی که در این زمینه صورت گرفته کافی نبوده و شاید در گذشته به مباحث امنیت اطلاعات کمتر، در سطح کشور پرداخته شده است.
 
وی ادامه داد: البته ما در این زمینه متخصص هم زیاد نداشتیم خوشبختانه گروه امنیت اطلاعات در حوزه کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال و پروژهای تحقیقاتی خوبی توسط این گروه انجام شده است.
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این گروه امنیت اطلاعات در حوزه کامپیوتر، ارتباط خوبی در زمینه های پژوهشی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد و با توجه به همین شرایط، پروژه کلان تدوین نرم افزار برای سیستم دفاع سایبری، در کنار شبکه ملی اطلاعات به دانشگاه واگذار شد.
 
وی ادامه داد: این پروژه با همکاری سایر دانشگاه ها در حال انجام است، تیم خوبی در گروه امنیت اطلاعات در حال فعالیت است و شرح خدمات و برنامه های کلی تدوین نرم افزار انجام شده است و دلیل آن هم این است که از قبل در قالب بسیاری از پروژه های ارشد در این زمینه، کارهای خوبی صورت گرفته است.
 
رهایی افزود: با شروع برنامه اصلی، تدوین نرم افزار انجام می شود و امیدواریم سال 92 اولین بخش کار قابل ارایه باشد.
 
با توجه به توسعه فضای اینترنتی و سایبری در دنیا، موضوعی با عنوان "جنگ نرم" مطرح شده که یکی از مصادیق آن حملات روزانه سایبری به بخشهای مختلف است. در این راستا و باتوجه به حملات روزانه ای که به بسیاری از بخشهای مختلف صنایع "های تک" می شود، انجام یک پروژه زیربنایی و ایجاد یک سیستم امنیت اطلاعات از اولویت خاصی برخوردار بود. براین اساس و طبق مصوبات شورای عالی عتف پروژه طرح دفاع سایبری تعریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری و اصلی این پروژه مطرح شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.