تلفن همراه

گوشی

January 17, 2013
12:39 پنجشنبه، 28ام دیماه 1391
کد خبر: 52798

حاکمیت 90درصدی چینی‌ها در بازار پردرآمد لوازم جانبی

 

بالا بودن هزینه تولید و نگاه کوتاه مدت تولیدکنندگان ایرانی باعث شده تا بیشترین حجم فروش لوازم جانبی موبایل در بازار نصیب برندهای خارجی شود.
به گزارش عصرارتباط، درحالی‌که به موازات رشد خرید موبایل‌ در کشور، بازار لوازم جانبی گوشی‌ها هم هر روز پررونق‌تر می‌شود، اما همچنان جولان برندهای چینی باعث شده تا نمونه‌های کم‌تعداد ایرانی مجالی برای قدرت‌نمایی نداشته باشند.
 
 گرچه ساخت این محصولات کوچک و سبک به هیچ‌عنوان با تکنولوژی پیچیده تولید گوشی‌ها قابل مقایسه نیست، اما حضور مداوم چینی‌ها و بازارگرمی فروشندگان به عرضه این محصولات نشان می‌‌دهد برندهای ایرانی در این بخش هم نتوانسته‌اند توان خود را نشان دهند؛ بازاری که به‌زعم فعالانش دارای گردش مالی میلیاردها تومان در یک سال است و از قرار معلوم با متحول‌شدن تکنولوژی موبایل‌ می‌رود که عنوان فعال‌ترین بازارIT کشور را به خود اختصاص دهد.
 
 تنوعی که وجود ندارد
 
انواع باتری، شارژر، حافظه، قاب‌های رنگارنگ گوشی، بند و باتری موبایل، محافظ صفحه ال‌سی‌دی، هندزفری سیمی و بلوتوثی، همگی لوازمی هستند که این روزها در پشت ویترین فروشگاه‌های موبایل به اندازه خود تلفن‌های هوشمند طرفداران جدی دارند. گرچه نمی‌توان پذیرفت رقم تراکنش‌های مالی این بازار پر‌زرق و برق بیشتر از خود موبایل‌ها باشد اما روی‌آوردن بسیاری از فروشگاه‌های غیرIT به عرضه این محصولات از رونق و سود قابل قبول آنها حکایت دارد؛ از این نظر که تعرفه گمرکی انواع لوازم جانبی گوشی به استثنای کیف‌های چرمی تنها 4درصد است و حتی فعالان بازار معتقدند حجم قاچاق این محصولات برخلاف خود گوشی‌ها بسیار کم  است.
 
سیامک غنیمی‌فرد، رئیس هیئت‌مدیره شرکت نقش که انواع لوازم جانبی گوشی و سیستم‌های رایانه‌ای را عرضه می‌کند، در رابطه با این موضوع که چرا  تولید انواع لوازم جانبی گوشی در کشور رونق ندارد، معتقد است تولیدات داخلی ما زمانی موفق هستند که علاوه بر حفظ کیفیت و تنوع، نگاه بلندمدت داشته باشند: «برخلاف این‌که تصور می‌شود تولید این دسته از محصولات می‌تواند در کشور آسان و به‌صرفه باشد، اما تجربه تولید نشان داده قیمت تمام‌شده نمونه‌های داخلی همواره بیشتر از برندهای وارداتی است؛ آن هم در شرایطی که به دلیل تیراژ پایین، تولید این محصولات در کشور ما هیچ‌گاه به صرفه نبوده است.»
 
غنیمی‌فرد با اشاره بر این‌که اعمال هرگونه تغییر تعرفه در این بخش یک سیاست کاملا اشتباه است تاکید می‌کند تولیدکنندگان ما باید نگاه بلندمدت باشند و بتوانند مبتنی بر استانداردها و معیارهای جهانی این گونه محصولات را تولید کنند: «افزایش تعرفه گمرکی در هر برهه زمانی همواره یک سیاست و حمایت اشتباه است؛ در شرایط فعلی اگر می‌خواهیم به سمت تولید این محصولات برویم ناچاریم با سرعت تغییرات تکنولوژی محصولی همچون موبایل جلو برویم و در این راه عنصر تنوع را همواره مدنظر قرار دهیم.»
 
از میان انواع لوازم فرعی گوشی‌های موبایل، تنها تعرفه گمرکی کیف‌های چرمی به دلیل وجود نمونه‌های داخلی، 55درصد است و با این وجود تعداد کیف‌های چرمی محافظ انواع گوشی و تبلت که وارداتی باشند در بازار کم نیست و البته قیمت این چرم‌های خارجی به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های ایرانی است. غنیمی‌فرد در این رابطه می‌گوید:« گرچه کیف‌های محافظ چرمی ایرانی کیفیت خوبی  دارند اما اغلب خریداران در مواجه با انواع چرم‌های بی‌کیفیت خارجی ترجیح می‌دهند برای گوشی‌های خود یک محافظ چینی انتخاب کنند که تنها ممکن است قیمت پایین‌تری داشته باشد.
 
 هزینه‌ای باید به‌صرفه باشد
 
از نگاه اغلب تولیدکنندگان تنها زمانی باید به سمت تولید بومی رفت که ساخت داخلی در کشور صرفه اقتصادی داشته و همگرا با فرهنگ مصرفی باشد.
 
این همان نکته‌ای است که سهیل ترکان، مدیرعامل شرکت فراسو به عنوان یکی از شرکت‌های آشنای تولید لوازم جانبی رایانه و موبایل به آن اشاره می‌کند.
 
ترکان که از تمرکز جدید گروه شرکت‌های فراسو بر تولید لوازم جانبی موبایل خبر می‌دهد، معتقد است تغییر سیاست‌های ارزی باعث شده روند تولید در آینده به‌صرفه باشد: «درحال حاضر به دلیل بالارفتن نرخ دلار و افزایش هزینه‌های واردات به نظر می‌رسد تولید این‌گونه محصولات برخلاف سال‌های گذشته توجیه اقتصادی دارد و مسلما تمرکز بیشتری روی تولید این گروه از محصولات خواهیم کرد؛ محصولاتی که تا  پیش از این به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گاری در تولید، بیشتر وارداتی بوده‌اند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.