تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

January 19, 2013
21:24 شنبه، 30ام دیماه 1391
کد خبر: 52833

باتری های قابل شارژ مجدد با نانومواد لایه لایه ساخته می شود

 

یکی از محققین دانشگاه ایالت کانزاس، راه حل های موثرتری را برای صرفه جویی در هزینه، زمان و انرژی در تولید باتری های نانومتریال ها و یون لیتیوم یافته است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، گورپیریت سینگ، استادیار مهندسی مکانیک و هسته ای و تیم تحقیقاتی وی در دو مقاله منتشر شده اخیر خود روش های جدیدتر، ارزان تر و سریعتر تولید نانومتریال هایی که می توانند برای باتری های یون لیتیوم مورد استفاده قرار گیرد را معرفی کرده اند. سال گذشته، از سینگ 8 مقاله منتشر شد که 5 مقاله آن به تحقیقات باتری یون لیتیوم مرتبط بود.
 
به گفته سینگ، گروه وی به دنبال روش های جدید برای پیوند سریع و ارزان قیمت مواد دو بعدی برای ساخت باتری قابل شارژ است.
 
سینگ دلیل علاقمندی وی و گروهش را به این تحقیقات به دلیل پی بردن به این است که فعل و انفعال لیتیوم با موادی با ضخامت یک، دو یا چند لایه در نهایت به طراحی الکترودهای باتری برای کارکردهای عملی منجر خواهد شد که شامل باتری هایی با ظرفیت بیشتر و عمر طولانی و کارآمدتر می شود.
 
تیم تحقیقاتی سینگ در آخرین تحقیق خود فیلم های گرافن تولید کرده اند که ضخامتی بین 2 تا 10 لایه دارند. گرافن ورقه ای با ضخامت اتم از جنس کربن است. محققان فیلم های گرافن را برروی ورقه های مس و نیکل با حرارت دادن سریع به آنها در کوره  با حضور میزان کنترل شده از گازهای آرگون، هیدروژن و متان به وجود آورده اند. این تیم توانست این فیلم ها را در کمتر از 30 دقیقه تولید کند. کار تحقیقاتی این تیم در شماره ماه ژانویه ACS-Applied Materials and Interfaces در مقاله ای با عنوان "پیوند فیلم های گرافن با حرارت سریع و خنک کردن آن ها در فشارهای پیرامون و مشخصات الکترومکانیکی آنها" منتشر شده است.
 
این تحقیق از آنجایی از اهمیت برخوردار است که محققان تیم سینگ توانسته اند این ورق های گرافنی را به حرارت دهی سریع و سردکردن زیرلایه های مس و نیکل در فشارهای اتمسفری تولید کننده، یعنی دیگر نیازی به خلاء برای ایجاد فیلم های گرافنی با ضخامت چند لایه وجود نخواهد داشت که این امر می تواند به صرفه جویی در انرژی، زمان و هزینه کمک کند.
 
محققان از این فیلم های گرافنی برای تولید الکترود منفی یک سلول یون لیتیوم استفاده کرده و مشخصات شارژ و تخلیه الکتریکی این باتری قابل شارژمجدد را مورد مطالعه قرار داده اند. براساس یافته های آنها فیلم های گرافنی که برروی مس شکل گرفته اند یون های لیتیوم را به چرخش در نیاورده و در نتیجه ظرفیت باتری ناچیز است. اما گرافن شکل گرفته برروی نیکل عملکرد بهتری را نشان داد چرا که توانست یون های لیتیومی را به طور موثرتری ذخیره و آزاد کند.
 
در پروژه تحقیقاتی دوم، محققان نانوصفحه های تنگستن دی سولفید را تولید کرده اند که ضخامت آن 10 لایه است. این تیم تحقیقاتی توانست با توده ای از پودر تنگستن دی سولفید که نوعی روان ساز خشک مورد استفاده در صنعت خودروسازی است توانست صفحه هایی با ضخامت لایه های اتمی مجزا از تنگستن دی سولفید را در یک حلال اسیدی قوی تولید کند. این روش ساده می تواند تولید صفحه های بزرگ را امکان پذیر کند. همانند گرافن، تنگستن دی سولفید نیز دارای ساختار اتمی لایه لایه است، اما لایه های منفرد دارای ضخامت 3 اتم است.
 
یافته های محققان نشان می دهد این صفحه های تنگستن دی سولفید تحت تاثیر اسید نیز می تواند یون های لیتیومی را ذخیره و آزاد کند اما به روشی متفاوت. لیتیوم از طریق یک واکنش تبدیل که در آن تنگستن دی سولفید برای شکل دادن تنگستن گسسته می شود ذخیره می شود و لیتیوم سولفید به صورت یک سلول تخلیه می شود. برخلاف گرافن، این واکنش شامل انتقال حداقل 2 الکترود به ازای هر اتم تنگستن می شود. این امر از آن جهت اهمیت دارد که محققان مدت های طولانی چنین ترکیب هایی را به عنوان آندهای باتری به دلیل دشواری مربوط به افزودن لیتیوم به این مواد نادیده گرفته اند. اخیرا آندهای باتری مبتنی بر واکنش تبدیل باتری رواج یافته است.
 
نتایج این تحقیقات در شماره جدید در نشریه Physical Chemistry Letters در مقاله ای با عنوان "پیوند نانو صفحه های WS2 سطح عملیاتی شده و عملکرد به عنوان آندهای باتری یون لیتیوم" منتشر شده است.
 
هر دو پروژه از آن جهت اهمیت دارند که می توانند به دانشمندان در تولید نانومواد به روشی ارزان قیمت کمک کند. درحالی که تحقیقات بسیاری با تمرکز بر ساخت گرافن با استفاده از فرآیندهای شیمیایی فشار پایین انجام شده است، تحقیقات کمی با استفاده از حرارت دهی سریع و سرد کردن در فشارهای اتمسفری صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.