اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 19, 2013
22:53 شنبه، 30ام دیماه 1391
کد خبر: 52850

سهم قاره‌های جهان از کاربران اینترنت; رتبه ایران در خاورمیانه

 

آخرین آمارهای ارائه شده از ضریب نفوذ اینترنت در منطقه خاورمیانه، نشان می دهد که ایران بیشترین کاربر اینترنت را با حدود 42 میلیون نفر کاربر در این منطقه به خود اختصاص داده است اما از نظر مشترکان اینترنت پرسرعت رتبه چهاردهم خاورمیانه را در اختیار دارد.
به گزارش مهر، دسترسی مردم جهان به اینترنت در یک دهه گذشته نزدیک به 7 برابر شده و با وجودی که در سال 2000 تنها 360 میلیون نفر در دنیا به اینترنت دسترسی داشته اند بررسی ها نشان می دهد که تا پایان سال 2012 این رقم به بیش از 2.5 میلیارد نفر از 7 میلیارد نفر جمعیت ایران رسیده است.
 
تلفن های هوشمند عامل افزایش کاربران اینترنت
 
افزایش ضریب نفوذ اینترنت در دنیا ریشه در توسعه کاربرد و کارکردهای مختلف این پروتکل ارتباطی دارد که باعث تغییر نگاه کاربران طی یک دهه اخیر به اینترنت شده است؛ براین اساس سایتInternet World States  از عواملی مانند ایجاد رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، نفود باند پهن، دسترسی به بازارهای بین المللی، تلفن های هوشمند، تبلتها، فناوری محاسبات ابری و موتور جستجوی گوگل به عنوان عوامل موثر در تغییر کاربردهای اینترنت در دنیا نام برده است.
 
44 درصد کاربران اینترنت دنیا آسیایی اند
 
آمارهای ارائه شده نشان می دهد که تعداد کاربران اینترنت در آسیا از دیگر قاره ها بیشتر است به نحوی که قاره های اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی – کارائیب، آفریقا و نیز خاورمیانه و اقیانوسیه در رده‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند. بر اساس این آمار هریک از این مناطق درصدی از کل تعداد کاربران اینترنت در جهان را به خود اختصاص می‌دهند به نحوی که آسیا 44.8 درصد، اروپا 21.5 درصد، آمریکای شمالی، 11.4 درصد، آمریکای لاتین 10.4 درصد، آفریقا هفت درصد، خاورمیانه 3.7 درصد و اقیانوسیه یک درصد را شامل می شوند.
 
در همین حال برترین کشور در هر منطقه براساس تعداد کاربران اینترنت شامل نیجریه در آفریقا، چین در آسیا، روسیه در اروپا، ایران در خاورمیانه، ایالات متحده در آمریکای شمالی، برزیل در آمریکای لاتین و استرالیا در اقیانوسیه می‌شود.
 
ایران بیشترین کاربران اینترنت خاورمیانه را دارد
 
به گزارش مهر، براساس آمارهای ارائه شده منطقه خاورمیانه بیشترین رشد کاربران اینترنت را طی همین مدت داشته و تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه از رقم 3 میلیون و 284 هزار نفر در ژوئن سال 2000 به بیش از 90 میلیون نفر در ژوئن 2012 افزایش یافته است.
 
براین اساس نسبت کاربران اینترنت در خاورمیانه به کل دنیا حدود 3.7 درصد اعلام شده و تعداد کل کاربرانی که در خاورمیانه تا 30 ژوئن 2012 از اینترنت استفاده کرده‌اند 90 میلیون و 455 نفر بوده است.
 
همچنین ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه برابر 40.2 درصد بوده که این میزان از مقدار متوسط جهانی آن بیشتر است. در این راستا ایران با حدود 42 میلیون کاربر حدود 46.7 درصد کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهد و بیشترین کاربر اینترنت را در این منطقه به خود اختصاص داده است.
 
رتبه 14 ایران در مشترکان اینترنت پرسرعت
 
درحالی که ایران بیشترین کاربر اینترنت در خاورمیانه به خود اختصاص داده است اما درخصوص شاخص مشترکین اینترنت باندپهن ثابت در رتبه چهاردهم در میان کشورهای خاورمیانه قرار دارد و در این شاخص بحرین با 12.2 مشترک اینترنت باندپهن ثابت به ازای هر 100 نفر رتبه اول را دارد و کشورهای امارات، ترکیه و قطر در رتبه های بعدی قرار دارند و رتبه چهاردهم این شاخص متعلق به ایران است و کشورهای سوریه، قرقیزستان و یمن، رتبه آخر این زیرشاخص را به خود اختصاص داده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.