بازی

فناوری اطلاعات

January 23, 2013
22:59 چهارشنبه، 4ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52929

مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در سپتامبر 2012

 

 
اواخر شهریور سال گذشته قیمت اولین کنسول خانگی نسل هشتم مشخص شد و جریان معرفی بازی جدید کوجیما ادامه داشت
 
به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، 
نینتندو در ماه سپتامبر 2012، 3 ماه پیش از عرضه کنسولش، اطلاعاتی همچون قیمت و بازی‌های مورد نظر برای عرضه را اعلام کرد. همزمان کوجیما با اطلاعات و تصاویر گمراه کننده مشغول سرگرم کردن طرفدارانش بود و مرتبا سوالات مختلفی را در ذهنشان شکل می‌داد. شایعه شده بود که بازی MGS: Ground Zeroes در واقع همان Metal Gear Solid 5 خواهد بود اما کوجیما چندان علاقه‌ای به پاسخ به این سوالات نداشت. تنها چیزی که در آن زمان متوجه شدیم آن بود که این عنوان برخلاف گذشته یک عنوان کاملا Open World یا جهان باز خواهد بود که کارکتر بازی هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد و البته این موضوع مشخص شده بود که در بازی چرخه روز و شب نیز وجود دارد.
 
هر سال در اواسط ماه سپتامبر یا اوایل مهرماه نمایشگاه Tokyo Game Show برگذار می‌شود و سال 2012 نیز از این قاعده مستثنی نبود اما نمایشگاه سال گذشته به شدت سوت و کور و کم خبر بود. البته طرفداران پلتفرم‌های سونی مخصوصا ویتا خبرهای نسبتا خوبی شنیدند اما باز هم این مراسم سالانه چندان دلچسب نبود. سونی از PS3 Super Slim رونمایی کرد و قیمت رسمی مدل‌های مختلف پلی‌استیشن 3 در بازار را اعلام کرد و همچنین بخش اعظمی از تمرکز خود را روی کنسول دستی ویتا گذاشته بود تا بتواند اندکی از توجه مردم را به سمت این کنسول جلب کند. در کنار معرفی چند عنوان تازه برای ویتا، 70 درصد بازی‌های نمایش داده شده در نمایشگاه باری تلفن‌های هوشمند و یا تبلت‌ها بودند، به همین دلیل "نمایشگاه پلتفرم‌های همراه" بهترین واژه برای توضیح آنچه در توکیوی ژاپن اتفاق افتاد است. در گوشه دیگر جهان، در شهر لندن انگلستان، نمایشگاه یوروگیمر برگذار شد که در آن دموی بازی‌هایی همچون Halo 4 و Far Cry 3 برای اولین بار قابل بازی بودند.
 
سپتامبر اولین ماه پر بازی سال پس از چندین ماه کسل کننده بود که در آن دو بازی فوتبالی FIFA 13 و PES 13 منتشر شدند و دوباره کل‌کل‌های فوتبالی عده‌ای از سر گرفته شد و محافل لایو و PSN داغ شد. در کنار آن، قسمت سوم از فصل اول بازی The Walking Dead منتشر شد و باز هم مانند دو قسمت اول توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند. بازی تحسین شده Borderlands 2 نیز که در رده‌ی بهترین‌های امسال بود نیز در این ماه عرضه شد تا در کنار بازی فکری Super Hexagon یک ماه وعده‌ی کامل از همه نوع عناوینی با هر سبکی باشد. البته از یاد نبریم که اهالی دنیای وارکرفت نیز با Mists of Pandora آشنا شدند و تیم جدا شده از بلیزارد نیز کار توسعه Torchlight 2 را به اتمام رساندند و آن را روانه بازی کردند.
 
اما بزرگ‌ترین اتفاقی که در ماه سپتامبر افتاد، اعلام قیمت، تاریخ عرضه و همچنین بازی‌های جدید Wii U بود. در کنفرانسی که نینتندو در سه منطقه ژاپن، اروپا و آمریکا برگذار کرد، مشخص شد که این کنسول نهایتا در تاریخ 18 و 30 نوامبر به ترتیب در آمریکا و اروپا منتشر می‌شود و چند روز بعد در تاریخ 8 دسامبر در ژاپن در دسترس عموم قرار می‌گیرد. قیمت کنسول در دو مدل پایه و لوکس، 300 و 350 دلار اعلام شد. شک خبری این ماه، معرفی Bayonetta 2 برای کنسول Wii U به صورت انحصاری بود. پلاتینیوم سازنده این بازی اعلام کرد که اگر نینتندو حضور نداشت هیچ وقت بایونتا 2 نیز ساخته نمی‌شد.
 
شایعات کنسول نسل بعد مایکروسافت قوت گرفت و مجموعه‌ای از تصاویر و ایده‌های جدیدی که احتمالا مایکروسافت روی آن‌ها کار کرده است منتشر شد که بعدها قسمتی از آن‌ها در نمایشگاه CES معرفی شد.
 
خبر بد و ناامید کننده ماه مربوط به خروج دو موسس استودیو Bioware از این استودیو بود. موزیکا و زسچاک، اعلام کردند که از این استودیو جدا خواهند شد و دلیل آن ناامید کردن طرفدارانشان در عنوان Mass Effect 3 بود. البته Bioware به حرکت رو به جلوی خود ادامه داد و ادامه عنوان تحسین شده‌ی Dragon Age را معرفی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.