بازی

فناوری اطلاعات

January 26, 2013
12:50 شنبه، 7ام بهمنماه 1391
کد خبر: 52968

مروری بر دنیای بازی‌های ویدئویی در نوامبر 2012

 

کنسول جدید نینتندو با نام Wii U بالاخره در ماه نوامبر وارد بازار شد و بازار بازی‌ها با عرضه هیلو 4 و فارکرای 3 یک تکان اساسی خورد.
 
به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محبوب‌ترین ماه برای گیمرها در سراسر دنیا، یعنی نوامبر، امسال نیز بی نصیب از بازی‌های بزرگ نبود و شرکت‌های بسیاری راه خود را برای ورود به بازار با بازی‌های خود پیدا کردند. همچنین در ابتدای این ماه بود که اخبار Mass Effect 4 و GTA V نقل محافل بود.
 
Wii U بالاخره عرضه شد و توانست با موفقیت چشمگیری روبرو شود و بیش از 400 هزار نسخه در آمریکای شمالی در عرض یک هفته فروش داشته باشد. البته به دلیل مشکلات فراوان در تولید سخت افزار و عرضه به بازار، نینتندو فقط 400 هزار نسخه از کنسول خود را وارد بازار آمریکای شمالی کرده بود و می‌توان حدس زد که در کمتر از یک هفته، تمامی Wii U های موجود در فروشگاه‌های آمریکا کاملا فروخته شد و نینتندو سخت مشغول هماهنگی برای پر کردن فروشگاه‌ها بود و همزمان آماده عرضه کنسولش در اروپا و سپس ژاپن نیز می‌شد. خبر ناامید کننده آن بود که در همان ابتدای کار و پیش از شروع به کار با سیستم، باید یک آپدیت با حجم بالایی را برای کنسولتان دانلود می‌کردید که شماری از کنسول‌ها نیز پیرامون همین موضوع دچار مشکل شده بودند. هر چند که ایواتا، رئیس کل نینتندو، علنا به دلیل این مشکل پیش آمده عذر خواهی کرد و قول داد که کنسول‌هایی که از بهار وارد بازار می‌شوند دیگر این مشکل را نداشته باشند.
 
رجی فیل امی، رئیس نینتندو آمریکا اعلام کرد که شرکت ما روی فروش کنسول هیچ سودی نمی‌کند و تنها با خرید یک بازی برای این کنسول، تمامی پروسه تولید این کنسول و عرضه بازی‌های آن به بازار، تبدیل به یک چرخه سود آور می‌شود.
 
در کنار نینتندو، مایکروسافت هم بازار را در دست گرفته بود و در اولین روز عرضه Halo 4 بیش از 220 میلیون دلار سود عاید این شرکت شد؛ مبلغی بیشتر از سرمایه گذاری مایکروسافت روی این بازی. بازی در پنج روز اول خود، بیش از 31 میلیون ساعت در شبکه لایو بازی شده بود که این آمار نشان دهنده عطش طرفداران این بازی است. اکتیویژن با Call of Duty جدید با نام Black Ops II وارد بازار شوترها شد و گوی رقابت را از هیلو 4 مایکروسافت دزدید و در همان روز اول بیشتر از 500 میلیون دلار فروش کرد و به بزرگ‌ترین لانچ سرگرمی در طول تاریخ تبدیل شد. یک میلیون نسخه از این بازی در مراسم لانچ شبانه گیم‌اسپات فروش رفت که این عدد در کنار آمار پیش فروش بازی و همچنین بسیاری دیگر از فروشگاه‌های بازی نشان دهنده رقمی خیره کننده است اما امتیازات ضعیف‌تر از همیشه بودند و نشان از افت کیفیت هر ساله سری بازی‌های Call of Duty داشتند، اما همچنان مردم این بازی را دوست دارند. یک گیمر استرالیایی Black Ops II را 135 ساعت پشت سر هم بازی کرد و رکورد این شاخه را برای خود کرد، خوشبختانه وی پس از تقریبا 6 روز بیداری و بازی کردن زنده ماند.
 
دیگر بازی‌های بزرگ سال نیز اواخر نوامبر همه را انگشت به دهان گذاشتند. فارکرای 3 که ابدا انتظار نمی‌رفت موفقیت‌های بالایی کسب کند توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند اما به علت دیر عرضه شدن در لیست مراسم بهترین بازی سال اسپایک حضور نداشت. قسمت پنجم یا اخر فصل اول بازی The Walking Dead نیز با پایانی فوق العاده و جذاب حکم تائید حضور در صدر بهترین‌های سال را کسب کرد.
 
اخبار پیرامون بازی GTA V به شدت زیاد شده بود. راک استار دومین تریلر این بازی را منتشر کرد و همزمان مجله معتبر گیم‌اینفورمر اطلاعات بسیار زیادی از بازی منتشر می‌کرد. هر وبسایت و خبرگذاری‌ای یک خبر جدید از عنوان جدید راک‌استار منتشر می‌کرد و فضا کاملا در اختیار 3 شخصیت اصلی این بازی بود که گفته شده می‌توانید در نقش هر کدام از این 3 بازیکن در هر زمان ممکن به بازی بپردازید. استودیو Bioware نیز با وجود اینکه در حال ساخت سومین نسخه از بازی Dragon Age بود، دست به کار شد و اولین بار Mass Effect 4 را رسانه‌ای کرد و در مورد آن صحبت‌های زیادی ارائه داد اما همچنان این بازی تائید رسمی نشده است ولی فقط می‌دانیم که این بازی در حال ساخت است و مسلما برای نسل بعد کنسول‌های بازی منتشر می‌شود. در این ماه باز هم از این موارد شنیدیم که هنوز یک بازی وارد بازار نشده از ساخت نسخه بعدی آن صحبت می‌شد. کرایتک، سازنده بازی کرایسیس 3، اعلام کرد که دوست دارند کرایسیس بعدی (کرایسیس 4؟!) چگونه ساخته شود و تمایل خود را برای ساخت یک نسخه جدید از این سری اعلام کردند. هنوز Hitman: Absolution کاملا جایگاه خود را در بازار پیدا نکرده بود که اسکوئر انیکس تمایل خود پیرو ساخت نسخه جدید این بازی را نشان داد. از سوی دیگر یکی از صداگزاران بازی Modern Warfare اعلام کرد که در حال صدابرداری برای بازی Modern Warfare 4 هستند اما اکتیویژن سریعا این خبر را تکذیب کرد. دی این گیر و دار نسخه جدید هاتلاین میامی نیز تائید شد. یوبی سافت هم که هیچ خبری از بازی Rainbow Six: Patriot منتشر نمی‌کرد، بالاخره زبان گشود و اعلام کرد که این بازی صنعت بازی را به لرزه خواهد انداخت. تا به الان که چیزی از این سخنان یوبی‌سافت متوجه نشدیم و منتظر نمایش‌های بعدی این بازی احتمالا در مراسم E3 امسال هستیم.
 
نوامبر نیز بی عدد و رقم نمانده بود. یک تحلیلگر بازی‌های ویدئویی اعلام کرد که GTA V در سال اول عرضه خود 25 میلیون نسخه فروش خواهد داشت. گرچه سری Gran Tourismo به فروش کلی 70 میلیون نسخه دست یافت اما طرفداران سری بازی Forza همچنان در حال افزایش بودند. بازی تازه وارد و پر پتانسیل Sleeping Dogs مرز 1.5 میلیون را رد کرد و Assassin's Creed 3 به فروش 3.5 میلیونی رسید. در آمریکای شمالی بیش از 6 میلیون کنسول 3DS فروخته شد. فروش کلی پلی‌استیشن 3 به 70 میلیون دستگاه رسید و در کنار اکس‌باکس 360 مایکروسافت در رتبه دوم قرار گرفتند و همچنان خیره به فاصله 30 میلیونی با کنسول فوق موفق نینتندو بودند. گرچه در حال حاضر PS3 با 2 میلیون فروش بیشتر از X360 جلو افتاده است. مایکروسافت در جمعه سیاه 750 هزار و سونی 700 هزار کنسول فروختند اما نینتندو با فروش 1.2 میلیون دستگاه باز هم در رتبه اول ایستاد.
 
برند Xbox و Xbox Live در کنار هم ده سالگی خود را جشن گرفتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.