تلفن همراه

فناوری

February 3, 2013
11:50 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53106

یک دانشمند برجسته ایرانی بیش از یک سال در حصر خانگی در آمریکا قرار دارد

 

دانشیار دانشگاه صنعتی شریف که بیش از یک سال است که در حصر خانگی به سر می برد، یکی از پنج پژوهشگر برتر جهان است که بر روی مداراهای مجتمع گوشی های تلفن همراه و دیگر ابزارهای دیجیتال فعالیت می کند . با به نتیجه رسیدن این تحقیقات، در آینده شاهد تحول چشمگیر در زمینه ابزارهای هوشمند و تلفن های هوشمند کوچک خواهیم بود.
 
در سال های اخیر استفاده از تلفن های همراه که همزمان چندین فرایند را به صورت همزمان انجام دهد رواج یافته است.
 
در این میان تلفن های هوشمند هر روز دارای ابعاد کوچکتر و کارایی بالاتری می شود که استفاده از فیلترهای هوشمندی که بتوان همزمان چند فرآیند را انجام دهد زمینه فعالیت بسیاری از متخصصان حوزه الکترونیک است.
 
در این میان دکتر ˈمجتبی عطاردیˈ، استادیار دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه فعالیت های چشمگیری انجام داده است.
 
عطاردی از سال گذشته که در حصرخانگی در آمریکا به سر می برد علاوه بر ادامه فعالیت های پژوهشی در زمینه فیلترهای گوشی های هوشمند، به تالیف یک کتاب و تربیت دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از راه دور پرداخته است.
 
دکتر ˈاحمد فتوتˈ، استادیار دانشگاه صنعتی شریف درباره آخرین فعالیت های علمی دکتر عطاردی به خبرنگار علمی ایرنا گفت:زمینه تخصصی علمی دکتر عطاردی، تراشه های نیمه هادی است که در داخل گوشی های تلفن همراه، تجهیزات الکترونیک کاربرد دارد.
 
وی افزود: کلاس هایی که ایشان به منظور آموزش آی سی های آنالوگ و دیجیتال در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد کرد ارزش استفاده در سطح جهان دارد، دکتر عطاردی دارای تعداد زیادی دانشجوی دوره دکتری است که 25 فارغ التحصیل در دوره کارشناسی ارشد دارند و این استاد دانشگاه یکی از پرفعالیت ترین پژوهشگران از نظر تعداد مقالات بین المللی است.
 
فتوت گفت: این دانشمند در 15 سال گذشته تلاش کرد تا دانش مربوط به طراحی مدارهای مجتمع را از سطح کارشناسی ارشد به سطح کارشناسی انتقال دهد که در نوع خود بی سابقه است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: زمینه تخصصی فعالیت های علمی دکتر عطاردی فیلترهای مجتمع است و در آینده گوشی های تلفن همراه کاربرد دارد به طوری که برای داشتن همزمان چند فرستنده و گیرنده در داخل گوشی های هوشمند و نیزابزارهای استاندارهای مختلف مانند نسل سوم و دوم موبایل، وایمکس و دیگر موارد می بایست از فیلترهایی با حجم بزرگ استفاده کرد.
 
وی افزود: این در حالیست که محققان در زمینه فیلترهای چندمسیره با حجم بسیار اندک فعالیت علمی انجام می دهند که این فیلتر ها پهنای باند باریکی است درفرکانس بالا کار می کنند و در صورت موفقیت در انجام این طرح می توان شاهد کاهش حجم گوشی های هوشمند به اندازه نصف بود.
 
به گفته کارشناسان، تقریبا شش سال است که این فناوری در دنیا مطرح شده است و از 30 سال گذشته این فناوری از نظر تئوری شناخته شده بوده است و از شش سال گذشته دانشمندان محدودی در دنیا به پیاده سازی این فناوری پرداختند.
 
وی گفت: دکتر عطاردی یکی از پنج دانشمند برجسته جهان است که بر روی این فناوری کار می کند و دانشجویانی در این زمینه تربیت می کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دکتر عطاردی ، در یک سال گذشته در حالت حصر در آمریکا مشغول نوشتن یک کتاب درباره این نوع فیلترهای چند مسیره است.
 
فتوت درباره وضعیت دانشجویان دکتر عطاردی گفت: دانشجویان استاد در حصر دانشگاه صنعتی شریف به مدت یک سال است که با مشکل مواجه شده اند و بنا بروظیفه برای این دانشجویان استاد راهنما تعیین کرده ایم، تعدادی از این دانشجویان فارغ التحصیل شده اند و خوشبختانه در جلسه دفاع آن ها دکتر عطاردی به صورت برخط (آنلاین) حضور داشتند و برای تعدادی از دانشجویان استاد راهنما تعریف کرده ایم و جلسات هفتگی برگزارمی شود.
 
آخرین وضعیت از استاد ایرانی در حصر/دادگاه دکتر عطاردی تا پایان ماه ژانویه برگزار می شود 
 
رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دادگاه رسیدگی به اتهامات دکترˈ مجتبی عطاردیˈ استاد ایرانی در حصر خانگی در آمریکا تا پایان ماه ژانویه ( 12 بهمن ماه ) برگزار می شود. 
 
دکتر ˈرضا روستا آزادˈ در این باره اظهارداشت: هم اکنون سایتی از سوی دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده است که علاقه مندان با وارد شدن به این سایت می توانند از این استاد ایرانی در حصر خانگی حمایت کنند . 
 
وی در مورد طومار امضا شده برای شکست حصر خانگی این استاد ایرانی در آمریکا گفت: این طومار در حال حاضر به امضای 400 نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف رسیده است و این طومار پس از این قرار است توسط استادان دیگر دانشگاه ها و صاحبنظران علمی کشور امضا شود . 
 
روستا آزاد در مورد پی گیری آزادی این استاد از طریق دو کشیش آمریکایی گفت:در حال حاضر از سازمان های مردم نهاد و دو کشیش آمریکایی برای آزادی استاد ایرانی درخواست کمک شده است که تا کنون پاسخی از سوی آنها دریافت نشده است . 
 
به گفته وی درسال گذشته کمیته ای در سطح دانشگاه برای تامین وثیقه – به منظور انتقال این استاد ایرانی از زندان به بازداشت خانگی- به مبلغ 400 هزار دلار جمع آوری شد. 
 
روستا آزاد همچنین از رایزنی با سفیر سوئیس در ایران به منظور مذاکرات این سفارتخانه (به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران ) با آمریکا خبر داد و گفت: متاسفانه وزارت خارجه آمریکا در این زمینه با سفارت سوئیس همکاری های لازم را به عمل نیاورده است . 
 
دکترˈ مجتبی عطاردیˈ دانشیار دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف حدود یک سال است در آمریکا دستگیر شده است. وی در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی در آمریکا فعالیت می کرده است. 
 
این استاد دانشگاه صنعتی شریف در ماه های اخیر بازداشت خود، دو بار دچار سکته قلبی شد. وی به منظور شرکت در کنفرانس سالیانه علمی در حوزه الکترونیک و همچنین دیدار با پروفسور ˈچوماˈ استاد راهنمای خود در دوره دکتری به آمریکا سفر کرده بود که توسط پلیس این کشور دستگیر شد. 
 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف از رایزنی با سفیر سوئیس در ایران به منظور مذاکرات این سفارت خانه با آمریکا خبر داد و گفت: متاسفانه وزارت خارجه آمریکا در این زمینه با سفارت سوئیس همکاری های لازم را به عمل نیاوردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.