رگولاتوری

February 5, 2013
23:47 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53175

معاون رگولاتوری: مشکلی با شورای رقابت نداریم/تغییر تعرفه‌ها کاملا قانونی است

 

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی درباره اظهاراتی که اخیرا توسط شورای رقابت درباره غیر قانونی بودن تعرفه‌های جدید مصوب این سازمان مطرح شده بود گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیمی گرفته و آن را اجرایی کرده است و در این میان ما هیچ نوع درگیری با شورای رقابت نداریم.
 
لطف‌الله سبوحی صبح امروز در نشستی خبری به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر دلیل افزایش تعرفه‌های مکالمات بین الملل برای دومین بار ظرف شش ماهه گذشته اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز دلیل این تغییرات تعرفه بوده است چرا که ما زمانی ارز را به قیمت 900 تومان خریداری می کردیم و اکنون برای دریافت ارز مبادلاتی لازم است که بالای 2500 تومان پرداخت کنیم.
 
وی در عین حال یادآور شد: البته اکنون بسیاری از کشورها هم تعرفه‌های خود را بالا برده‌اند و برای برقراری ارتباط با آن ها لازم است هزینه‌های بیشتری پرداخت شود.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اختلالات اخیر اینترنت، قطعی‌های متعدد و عدم پرداخت خسارت به کاربران اظهار کرد:‌ قطعی اینترنت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که باید این موارد بررسی شود و اکنون هم سازمان، ترافیک اپراتورها را مورد بررسی قرار می‌دهد اما به هر حال لازم است روش‌هایی پیدا شود که این شرایط بهبود پیدا کند.
 
***پرداخت خسارت به کاربران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد
 
اما سبوحی در پاسخ به این سوال که چگونه است که رگولاتوری برای تغییر تعرفه‌ها و بالا بردن آن‌ها خیلی سریع اقدام می‌کند اما موضوعی مانند پرداخت خسارت توسط کاربران مدت‌ها است که بلاتکلیف مانده توضیح داد: این مساله به SLA مربوط می‌شود که باید توافقنامه‌ها میان کاربران و شرکت‌های ارائه کننده خدمات نوشته شوند اکنون هم لزوم تهیه SLA به شرکت‌های ارائه‌کننده ابلاغ شده و لازم است که آن‌ها این مساله را در فعالیت‌های خود لحاظ کنند.
 
وی ادامه داد: البته با این وجود بعضی موارد مانند تعرفه‌های جدید به نسبت از آسانی بیشتری برخوردارند چرا که برای پرداخت خسارت کاربران لازم است که ما سرویس‌های مختلف را از نظر کیفیت بررسی کرده و پس ازمستندسازی درباره آن‌ها تصمیم بگیریم که به هر حال این موضوع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.
 
*** تصمیماتمان درباره تعرفه‌ها کاملا قانونی است
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بحثهای موجود شورای رقابت با رگولاتوری و اظهارات مسوولان شورای رقابت مبنی بر غیرقانونی بودن تعرفه‌های تعریف شده توسط این سازمان اظهار کرد: ما تاکنون درگیری خاصی با شورای رقابت نداشته‌ایم و در این میان کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیماتی را گرفته و آ‌ن‌ها را اجرایی کرده است.
 
وی ادامه داد: ما نیز یک نهاد دولتی هستیم و به نوبه خود تحت نظارت قرار داریم و اگر جایی خلاف قانون باشد باید جوابگو باشیم اما تاکنون هیچ خلاف قانونی اتفاق نیفتاده و قاعدتا هر سازمانی در برابر قانون پاسخگو بود.
 
***پیگیری‌های VPN قانونی
 
سبوحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره مجوزهای مربوط به VPN قانونی مطرح شده بود توضیح داد: بحث فعلی آن است که استفاده از VPN ضابطه‌مند شود چراکه کاربری VPN در دنیا کاملا تعریف شده و اگرچه ممکن است از آن استفاده‌های مختلفی بتوان کرد اما نباید فراموش کنیم که استفاده از VPN قوانین خاص خود را دارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از این سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به این موضوع و طرح قوانین در این زمینه اقدام نکرده بود، توضیح داد: ما پیش از این پیگیری‌هایی در این زمینه کرده بودیم اما اکنون شورای عالی فضای مجازی در این زمینه بررسی‌هایی انجام داده و هر مصوبه‌ای از طرف این شورا ارسال شود برای ما لازم‌الاجراست البته هنوز این شورا به ما نکته‌ای در این زمینه ابلاغ نکرده است.
 
**تغییر تعرفه‌های پهنای باند ، شاید وقت دیگر
 
اما معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی در ارتباط با این موضوع که تعرفه‌های جدید پهنای باند اینترنت چه زمانی اعلام خواهد شد توضیح داد: هنوز دستوری مبنی بر افزایش تعرفه‌های پهنای باند به دست ما نرسیده است و تا زمانی که این دستورالعمل ابلاغ نشود هیچ یک از شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت اجازه افزایش بهای خدمات نخواهند داشت.
 
**واگذاری شرکت پست به بخش خصوصی
 
سبوحی همچنین به واگذاری شرکت پست به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در حوزه مخابرات تقریبا همه امور را واگذار کرده‌ایم و تنها بخش‌های حاکمیتی در دست متولیان دولتی مانده است. اما از این پس درباره جداسازی بخشی از پست هم اقداماتی انجام خواهد گرفت که قرار است این موضوع در مجلس به تصویب برسد که مشخص شود چه بخش‌هایی در اختیار متولیان دولتی باقی خواهد ماند و چه بخش‌هایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
 
وی در عین حال یادآور شد: به اعتقاد ما اگر بخشی از کارها به دست شرکت‌های خصوصی سپرده شود علاوه بر افزایش کیفیت شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.
 
سبوحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اصلاح قانون بی‌سیم‌های اختصاصی کشور پس از نیم قرن اشاره کرد و گفت: قانون بی سیم‌های اختصاصی در سال 45 به تصویب رسیده است که لازم است این قانون تغییر کند. چرا که در برخی موارد با توجه به گذشت زمان دچار خلاهایی شده است.
 
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی در ادامه صحبت‌هایش به سرانجام رسیدن مناقصه رادیو ترانک عمومی اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.