امنیت

فناوری اطلاعات

February 9, 2013
18:13 شنبه، 21ام بهمنماه 1391
کد خبر: 53223

سایمانتک: کارکنان به فکر محافظت از داده‌های کسب و کار خود نیستند

 

برآورد‌ها و مطالعات شرکت سایمانتک نشان می‌دهد بخش زیادی از کارکنان کسب و کار‌ها چندان به فکر محافظت از داده‌ها و اطلاعات شرکت یا سازمان خود نیستند. 
 
به گزارش وب سایت zdnet، شرکت سایمانتک، یکی از عرضه کنندگان راهکارهای امنیت آی تی با مطالعه‌ای که در بین برخی کسب و کار‌ها در سراسر جهان انجام داده، دریافته است که بخش قابل توجهی از کارکنان این کسب و کار‌ها مراقبت لازم را برای محافظت از داده‌های شرکت یا سازمان خود به عمل نمی‌آورند. سایمانتک دریافته است ۵۰ درصد از کارکنانی که در یک سال گذشته محل کار خود را ترک کرده و یا آن را از دست داده‌اند، همچنان به داده‌های مهم شرکتی دسترسی دارند و ۴۰ درصد آنان نیز تصمیم دارند از این اطلاعات در کار جدید خود استفاده کنند. 
یکی دیگر از یافته‌های مطالعه سایمانتک این است که ۵۶ درصد از کارکنانی که در این پیمایش شرکت کرده‌اند، گفته‌اند استفاده از داده‌ها و اسرار تجاری شرکت‌های رقیب خود را فعالیت مجرمانه و نادرستی نمی‌دانند. ۴۴ درصد از کارکنان شرکت کننده در این مطالعه نیز بر این اعتقاد بوده‌اند که توسعه دهندگان نرم افزاری که کارشان توسعه کدهای منبع برای یک شرکت است، تا حد زیادی مالک کار و ابتکار خود هستند. ۴۲ درصد از آن‌ها نیز گفته‌اند استفاده مجدد از این کدهای منبع را برای شرکت‌های دیگر مجاز می‌شمارند و برای این کار نیازی به اجازه گرفتن نیز نمی‌بینند. 
پژوهشگران سایمانتک گفته‌اند عدم آگاهی یکی از مهم‌ترین دلایل این مشکلات است. مثلاً آن‌ها دریافته‌اند که ۶۲ درصد از کارکنان انتقال داده‌ها و اسناد شرکتی را به رایانه‌های شخصی خود کاری مجاز و قابل قبول می‌دانند. بخش زیادی از این افراد نیز عمدتاً برای حذف داده‌ها و اطلاعات شرکتی از روی رایانه‌ها و ابزارهای شخصی خود اقدامی نمی‌کنند، چون فکر می‌کنند این کار ضرورتی ندارد. 
سایمانتک به صاحبان کسب و کارهای تجاری توصیه کرده است برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات مهم خود سیاست‌های امنیتی ویژه‌ای اتخاذ کنند، مثلاً آی پی رایانه‌های خود را کنترل کنند و یا کارکنان خود را به امضای قراردادهای عدم افشا ملزم کنند. 
گفتنی است شرکت سایمانتک این مطالعه را در بین ۳ هزار و ۳۱۷ نفر از کارکنان چندین کسب و کار در کشورهای آمریکا، چین، برزیل، فرانسه، بریتانیا و کره جنوبی انجام داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.