سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 19, 2013
11:46 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53411

از ترس گران‌تر شدن، گران می‌خرند؛ در بازار شب عید تلویزیون چه می‌گذرد؟

 

مریم عسگری – اسفندماه فصل رونق بازار کالاهای گوناگون است. کالاهایی که طی فصول گذشته بنا به دلایلی چون رشد شدید قیمت‌ها و…. بازاری به شدت بی‌رونق داشتند و برخی فروشندگان این کالاها برای جبران ضرر و زیان ناشی از رکود بازار به بازار شب عید دل بسته بودند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در بازار لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون مشاهده کرد.
 
بازاری که فعالان صنفی‌اش ادعا می‌کنند طی ماه‌های گذشته بسیار کم‌سود بوده و حتی برخی از شرکت‌های معروف عرضه‌کننده این کالاها از عرضه کالا در شش ماهه دوم سال خودداری کرده و موجودی خود را برای بازار شب عید حفظ کرده‌اند. باشد که زیانی که طی 10 تا 11 ماه قبل دیده‌اند در یک ماهه شب عید جبران شود! البته این اقدام از نظر گروهی از کارشناسان و فعالان بازار پذیرفته شده نبود و پیش‌بینی می‌شد با توجه به رشد قیمت‌ها و همچنین عدم ثبات قیمت دلار، بازار شب عید هم رونق چندانی نداشته باشد. اما گویا اوضاع تغییر کرده است و چهره بازار تلویزیون دگرگون شده است. اگر می‌خواهید از این تغییر و دگرگونی مطلع شوید این گزارش را بخوانید؛ زیرا در این گزارش علاوه بر بررسی وضعیت بازار شب عید تلویزیون، نمونه‌های محبوب و پرفروش بازار را نیز معرفی کرده‌ایم.
 
آهنگ صعودی رشد قیمت و تقاضا
اگرچه شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده و همچنین فعالان بازار از رشد 10 تا 15 درصدی قیمت انواع تلویزیون طی سه هفته اخیر خبر می‌دهند، اما برخلاف دفعات قبل این رشد قیمت منجر به ریزش تقاضا در بازار نشده است.به گفته فعالان بازار و نمایندگی‌های فروش، از حدود دو هفته قبل تا کنون میزان تقاضا در بازار در حد چشمگیری افزایش یافته است. شرکت‌های ال جی، سام الکترونیک و مادیران با تایید موضوع رشد تقاضا در بازار به «دنیای‌اقتصاد» گفتند: از چهاردهم بهمن‌ماه که بنا به دلایلی قیمت‌ها در بازار تلویزیون در حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است، میزان تقاضا هم رشد داشته است. نجفی یکی از فعالان بازار نیز با بیان این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این موضوع (رشد تقاضا در بازار شب عید) موضوعی قابل پیش‌بینی بود؛ اما تصور نمی‌شد با رشد 10 تا 15 درصدی قیمت مواجه شویم و در مقابل میزان تقاضا هم افزایش یابد. به گفته وی در شب عید کارمندان دولت و افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند با دریافت عیدی و پاداش و… خود برای خرید اقدام می‌کنند و به این ترتیب بازار این کالا رونق می‌گیرد. وی میزان رشد قیمت در مورد تلویزیون‌های تولید داخل را که بر تکنولوژیکی‌های قدیمی‌تر مبتنی هستند در حدود 10 درصد و در مورد تلویزیون‌های باقابلیت‌تر و… 15 درصد و در مورد معدود نمونه‌های وارداتی موجود در بازار تلویزیون در حدود 20 تا 25 درصد اعلام کرد.
 
 
در کنار این موضوع برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده از کاهش شدید موجودی کالاهایشان در بازار خبر دادند. به‌عنوان مثال تلویزیون‌های پاناسونیک در بازار کمیاب شده و سونی هم تعداد محدودی برای عرضه در بازار دارد.
 
سه‌بعدی‌ها پرطرفدار شدند
طی حدود دو سالی که از ورود تلویزیون‌های سه‌بعدی به بازار داخلی می‌گذرد تاکنون تلاش‌های زیادی برای جلب توجه و گرایش خریداران تلویزیون به سمت این نمونه‌ها شد. تلاش‌هایی که گویا تا همین یک ماه قبل نتیجه رضایت بخشی در بر نداشت؛ اما به نظر می‌رسد تعداد زیادی از تماشاچیان تلویزیون تصمیم گرفته‌اند در سال جدید پای تلویزیون‌های سه‌بعدی نشسته و برنامه‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند. خواه محتوای مورد علاقه آنها موجود باشد یا خیر! به گفته فعالان بازار و همچنین شرکت‌های عرضه کننده تلویزیون از حدود یک ماه گذشته تاکنون میزان تقاضا برای تلویزیون‌های سه بعدی در بازار افزایش یافته است. براساس اعلام دارمی، مدیر بازاریابی بخش صوتی و تصویری شرکت ال جی، سه بعدی‌ها حرکتی رو به جلو برای کسب سهم فروش بیشتر در بازار داشته و دیگر مانند سابق LED‌های معمولی و پلاسماها پرفروش نیستند. این در حالی است که ایزدنیا، مدیر فروش شرکت حافظ پخش، یکی از عرضه‌کنندگان محصولات صوتی و تصویری سامسونگ در حال حاضر در مورد برند سامسونگ رقابت بین سه‌بعدی‌ها و پلاسماهاست. به گفته وی، اگر چه سه بعدی‌های هوشمند به دلیل امکانات زیادی که دارند فروش بالایی دارند؛ اما پلاسماها نیز به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب جایگزین LED‌های معمولی شده اند. شرکت‌های سونی، مادیران نیز از فروش بالای نمونه‌های سه بعدی در بازار خبر دادند. اتفاق دیگری که در بازار رخ داده است رشد تقاضا برای تلویزیون‌های 46 و 47 اینچی است. به گفته شرکت‌های عرضه‌کننده با توجه به رشد عرضه تلویزیون‌های صفحه بزرگ دیگر کسی به نمونه‌های کوچک‌تر از 42‌اینچ فکر نکرده و بیشتر مخاطب سایزهای بزرگ‌تر هستند!
 
از جشنواره نوروزی خبری نیست!
یکی دیگر از تغییراتی که امسال در بازار تلویزیون شاهد آن هستیم این است که امسال جشنواره‌های نوروزی در حد سال‌های قبل خیره‌کننده نیست و شرکت‌های عرضه‌کننده به ارائه هدایای ضمن خرید، آن هم برای محصولات گران قیمتشان اکتفا کرده‌اند.
بر اساس اعلام فعالان بازار، این اتفاق روی میزان تقاضا تاثیرگذار است؛ چرا که بسیاری از افرادی که قصد خرید دارند، برای دریافت تخفیف یا هدایای ضمن خرید، خرید خود را به شب عید موکول می‌کنند و حالا وقتی می‌بینند از تخفیف و… خبری نیست، دلسرد می‌شوند.
به گفته وی، سال گذشته همین موقع اکثر عرضه‌کنندگان علاوه بر احتساب تخفیف‌های ویژه برای خریداران روی کالاها هدایایی نظیر فیلم سه‌بعدی و بلوری و… ارائه می‌دادند؛ اما امسال علاوه بر اینکه قیمت‌ها افزایش یافته است، بلکه هدایا جنبه دیگری پیدا کرده‌اند و در اکثر موارد چندان گرایشی به خرید نزد خریدار ایجاد نمی‌کنند. در این باره دارمی، مدیر بازاریابی بخش صوتی و تصویری شرکت ال‌جی اعلام کرد: امسال جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره نوروزی نداریم؛ اما برای خریداران تلویزیون کارت‌های هدیه با مبلغی حدود 300 تا 750 هزار تومان در نظر گرفته‌ایم. یکی از عرضه‌کنندگان محصولات صوتی و تصویری با برند سامسونگ هم با تایید این موضوع گفت: در حال حاضر سامسونگ هدایایی از سینمای خانگی گرفته تا بلوری و… برای خریداران در نظر گرفته است که این هدایا برای نمونه‌های سه‌بعدی و گران قیمت ارائه می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.