اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

February 19, 2013
11:58 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53415

ابداع یک روش جدید برای افزایش سرعت رایانه با استفاده از لیزر

 

محققان روشی را ابداع کرده‌اند که امکان انتقال اطلاعات را درون ریزتراشه‌ها با سرعت بسیار بالایی فراهم می‌کند.
 
به گزارش ˈدیسکاوریˈ، یکی از چالش‌های امروز دنیای رایانه این است که با وجود افزایش توان پردازشی و کاهش اندازه ریزتراشه‌ها، هنوز اطلاعات با سرعت مناسب درون این تراشه‌ها منتقل نمی‌شود و در نتیجه سرعت کلی سیستم‌های رایانه ای به‌نحو مناسب افزایش نمی‌یابد. 
 
دانشمندان اروپایی برای حل این مشکل، روشی را ابداع کردند که با استفاده از آن می‌توان چندین ترابایت اطلاعات را با سرعت نور به بخش‌های مختلف یک ریزتراشه ارسال کرد.
 
هربار که یک تماس تلفنی برقرار می‌شود یا اتصال به اینترنت صورت می گیرد، اطلاعات در قالب پالس‌های نوری یا فوتون‌ها درون شبکه‌های فیبرنوری و با سرعت نور منتقل می‌شوند. 
 
اما درون سیستم‌های رایانه ای ، اوضاع متفاوتی حاکم است و هنوز از ساختارهای الکترونیکی قدیمی استفاده می‌شود. ریزپردازنده‌ها فرآیند پردازش را با استفاده از الکترون‌ها انجام می‌دهند و برای ارسال اطلاعات بین تراشه‌ها نیز اطلاعات در قالب الکترون‌ها، از طریق اتصالات الکترونیکی و با سرعت بسیار کمتر از سرعت نور ارسال می‌شود. 
 
این اتصالات قابلیت انتقال الکترون‌ها را با سرعت کافی ندارند و در نتیجه با وجود پردازنده‌های بسیار پرسرعت که حجم عظیمی از اطلاعات را در کسری از ثانیه پردازش و تولید می‌کنند، این اطلاعات در مسیر انتقال به سایر قسمت‌های رایانه انباشته می شود و سرعت کلی سیستم را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهند. 
 
در این شیوه جدید به جای استفاده از اتصالات الکترونیکی قدیمی و الکترون‌ها، از لیزرهایی با طیف‌های نوری متفاوت برای ارسال اطلاعات در قالب فوتون‌ها از طریق سیم‌های سیلیکونی استفاده می‌شود.
 
طول موج‌های مادون قرمز با سرعت نور از درون سیلیکون عبور می‌کنند و در نتیجه اطلاعات با سرعت نور در قسمت‌های مختلف سیستم جریان می‌یابد. 
 
با تمام این اوصاف، ارسال اطلاعات با سرعت نور تنها مزیت این شیوه جدید نیست؛ درواقع در این شیوه اطلاعات با چندین برابر سرعت نور درون سیستم رایانه ای جریان می‌یابد. چرا که طیف‌های مختلف نور به‌طور همزمان چندین گروه از فتون‌ها را از یک مسیر ارتباطی (سیم سیلیکونی) عبور می‌دهند. بنابراین کافی است از سه طول موج مختلف نور برای ارسال بسته‌های اطلاعاتی در قالب فوتون‌ها استفاده کنید تا اطلاعات با سه برابر سرعت نور به مبداء ارسال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.