اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 20, 2013
12:42 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53438

پاشنه آشیل وب کجاست؟

 

وب شاید در اولین نگاه توده‌ای تصادفی از دریایی از اطلاعات باشد، اما محققان بر این باورند وب آنچنان نیز بدون حساب و کتاب نیست و قانونی خاص در اتصال بخش‌های مختلف آن به یکدیگر حکمفرما است که همین قانون نیز می‌تواند نقطه ضعف بزرگ وب باشد.
بر اساس گزارش میل آنلاین، اثر کوین بیکن، اثری است که محققان معتقدند بر روی وب تاثیرگذار است. این اثر  به آن معنی است که هر وب‌سایت با 19 کلیک به صفحه‌ای دیگر متصل شده‌است. این آمار بازتابی از بازی به نام 6 درجه تا کوین بیکن است که در آن ادعا شده هرفردی بر روی کل سیاره زمین می‌تواند از طریق 6 نفر به این هنرپیشه آمریکایی مرتبط شود.
 
محققان با ساخت الگوریتمی که می‌توانست تمامی لینک‌های موجود بر روی یک صفحه وب را جمع‌آوری کرده و آنها را تا مقاصد نهایی‌شان دنبال کند و در این میان فرایند درحال وقوع را به صورت پی‌در‌پی گزارش کند، موفق به کشف این خاصیت شده‌اند.
 
فیزیکدان مجارستانی به نام آلبرت لاژلو بارباسی که انجام این مطالعه را به عهده دارد، اولین بار نتایج مطالعه خود را در سال 1999 در نشریه نیچر منتشر کرد و اکنون تیم وی دریافته‌اند که هر صفحه وب می‌تواند با تعداد بیش‌از اندازه کمی از کلیک‌های کاربران به هر صفحه دیگری وصل شود، پدیده‌ای که به خاصیت جهان کوچک شهرت دارد.
 
شبکه
 
بر اساس این خاصیت، دو نقطه از وب حتی درون شبکه‌ای به این وسعت می‌توانند از طریق حداقل تعداد نقاط اتصال به یکدیگر متصل باشند، که درمورد وب این حداقل 19 بار کلیک کردن است. به اعتقاد بارباسی، دلیل کم بودن تعداد این نقاط اشتراک با وجود وسعت شبکه، ظهور قطب‌هایی از قبیل فیس‌بوک و گوگل است. به گفته وی، چنین شبکه‌هایی به واسطه تعداد اندکی از قطب‌های به شدت متصل به شکلی تاثیر‌گذار با یکدیگر در ارتباطند.
 
بارباسی بر این باور است این سیستم می‌تواند مشکل‌آفرین نیز باشد، زیرا ممکن است ابر‌قطب‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل توسط هکرها مورد هجوم قرار بگیرند که در این صورت متصل‌ترین قطبها از روی شبکه پاک شده و پس از آن شبکه به سرعتی باورنکردنی نابود خواهد شد. به گفته وی، این پاشنه آشیل شبکه‌ای بدون مقیاس به شمار می‌رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.