اپراتورها

تلفن همراه

February 21, 2013
13:39 پنجشنبه، 3ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53464

هشدار شورای عالی فضای مجازی در خصوص امنیت فضای موبایل

 

علیرضا شاه‌میرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در زمینه امنیت فضای موبایل و ارائه خدمات اینترنت بر بستر موبایل هشدار داد و گفت: اپراتورهای موبایل مسوولیت‌های کامل خودشان را در قبال امنیت کاربران رعایت نمی‌کنند. 
 
برای مثال ممکن است بدون اطلاع کاربر برنامه‌هایی که روی گوشی نصب می‌شود اطلاعات محرمانه افراد را از طریق اینترنت به سایت‌های خارجی منتقل کند که از این بابت اپراتورهای موبایل موظف هستند موضوع را کنترل کنند، اما بعضا می‌‌بینیم که این اپراتورها تنها با ارسال یک پیامک به کاربران تنها اطلاع می‌دهند که برنامه‌هایی روی گوشی شما نصب شده است، اما اینکه این برنامه‌ها بدون اطلاع صاحبان گوشی کار می‌کنند و اطلاعات تماس، آدرس، مشخصات و شماره‌های گوشی کاربر را به سایت‌های خارجی انتقال می‌دهد هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نمی‌شود. شاه میرزایی در پاسخ به مهر در زمینه آخرین وضعیت سرویس تماس تصویری اپراتور رایتل گفت: بحث‌های اولیه‌ای در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده که به‌طور جدی در دستور کار قرار نگرفته است و دلیل آن نیز این است که برای این شرکت قبلا مجوزی در زیرمجموعه دولت و با تصویب مجلس صادر شده بود که در حال حاضر نمایندگان مجلس که این مجوز را صادر کرده‌اند نسبت به مفاد این پروانه نارضایتی دارند و معتقدند که مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات خواسته‌های مجلس را اجابت نمی‌کند. بر این اساس، شورای عالی فضای مجازی از مجلس خواسته است که تغییر ترکیب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را که در ذیل وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند در دستور کار قرار دهد. به گفته وی فعالیت این کمیسیون مربوط به حوزه شبکه و ارتباطات می‌شود و سازمان‌هایی که عضو آن هستند نمی‌توانند برای محتوای فضای مجازی نظر بدهند. در این راستا از مجلس و دولت خواسته شده است که مصوبات این بخش را تغییر دهند. شاه میرزایی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی یک اپراتور در دنیا 6 ماه به طول می‌انجامد، اما در کشور ما بیش از سه سال برای راه‌اندازی شبکه اپراتور سوم زمان تلف شده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.