رگولاتوری

February 26, 2013
19:41 سه شنبه، 8ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53593

آقای وزیر لطفا روابط عمومی نباشید

 

سعید نوری آزاد – جام جم: خدمات ارتباطی و فناوری چه سهمی در سبد هزینه‌های شما دارد؟آیا از سایر خدماتی که می‌تواند بر بستر همین تلفن به شما ارائه شود، اطلاعی دارید؟ آیا از کیفیت آنها راضی هستید؟ این پرسش‌ها همراه ده‌ها پرسش دیگر مواردی است که عموما پاسخ روشنی به آنها داده نمی​شود.
یکی از قدیمی‌ترین وزارتخانه‌های ایران که شنیده‌ها حاکی از پایان کار و احتمالا ادغام آن است این روزها یکی از فرماندهان ارتش را به عنوان وزیر پیشنهادی و سرپرست خود می‌شناسد.
 
مشی وزرای قبلی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر در هر نوبت که تمایل به حضور در رسانه‌ها داشته‌اند، این بوده است که معمولا چیزی فراتر از گزارش عملکرد یک شرکت زیرمجموعه خود را ارائه نداده‌اند.
 
در تمامی مصاحبه‌های وزرای پیشین و همچنین در شاخصه‌های عملکردی که هر سال به صورت رسمی توسط وزارتخانه ارائه می‌شود به مسائلی فراتر از میزان افزایش ظرفیت درگاه اینترنت یا توسعه فیبر نوری در کشور پرداخته نشده است.
 
در این سال‌ها جنس فعالیت‌هایی که به‌عنوان گزارش عملکرد وزارتخانه از سوی شخص وزیر ارائه می‌شود، چیزی بیش از عملکرد یک شرکت حاکمیتی نبوده که می‌تواند در یک بیانیه یا گزارش واحد روابط عمومی نیز ارائه شود و بنابراین ادامه این روند از سوی مقام عالی جدید این وزارتخانه می‌تواند موید نظر موافقان انحلال وزارت ارتباطات باشد.
 
این در حالی است که وزارت ارتباطات به ماهیت زیرساختی فعالیت‌های آن و از طرفی عمومی بودن خدماتی که ارائه می‌دهد، دارای یکی از حساس‌ترین نوع فعالیت‌هاست.
 
از سوی دیگر باتوجه به نفوذ نزدیک به صددرصدی تلفن همراه در کشور و گسترش دسترسی مردم به خدمات ارتباطی که از سوی اپراتورهای خصوصی انجام می‌شود، بهتر است وزیر ارتباطات جدید، دیگر مانند روابط عمومی عمل نکرده و درباره موضوعات ریشه‌ای و راهبردی حوزه فناوری اطلاعات پاسخگو باشد؛ چرا که فعالان بخش خصوصی این حوزه در سال‌های اخیر آنقدر از این ناحیه متضرر شده‌اند که دیگر به هیچ برنامه‌ای از سوی دولت در این حوزه به دید اجرایی نگاه نکرده و به نتایج آن امیدوار نیستند.
 
وزیر جدید نیز بهتر است دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حدود واگذاری تلفن یا کابل‌کشی محدود نکند و از جایگاه یک مقام عالی به موضوعات ملی در سطح کاربردی شدن فناوری اطلاعات در کشور نگاه عمیقی داشته باشد تا بتوان به اهداف اسناد چشم‌انداز و قانون توسعه امیدوار بود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.