تبلت

تلفن همراه

February 27, 2013
7:49 چهارشنبه، 9ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53606

رقابت IOS و آندروید در بازار داخلی

 

این روزها با وجود اینکه نشانه‌هایی از کاهش قیمت در بازار تبلت دیده نمی‌شود، اما شاهد رشد تقاضا برای برخی از تبلت‌ها در بازار هستیم.
 
به گفته فعالان بازار، از حدود یک هفته قبل تاکنون میزان تقاضا برای تبلت‌های سامسونگ و همچنین آی پد مینی‌های اپل افزایش یافته است. به گفته آنها همچنین برندهایی نظیر ایسوس و لنوو نیز نسبت به قبل رشد خوبی از لحاظ فروش در بازار داشته‌اند.
فعالان بازار همچنین از رشد تقاضا برای تبلت‌هایی که به کیبورد متصل می‌شوند و قابلیت نصب سیم‌کارت را دارند خبر داده و می‌گویند، میزان تقاضا برای این تبلت‌ها بیشتر از قبل شده است.
آنها همچنین اعلام کرده‌اند، همچنان مشکل موجودی برای برخی از محصولات وجود دارد و به همین دلیل در مورد تبلت‌های برخی از برندها با رشد قیمت طی یکی دو هفته اخیر مواجه شده‌ایم. آنها همچنین اعلام کردند، طی مدت اخیر میزان تقاضا با تبلت‌هایی با متوسط قیمت 5/1 تا 2 میلیون تومان افزایش چشمگیری یافته است. اما تبلت‌های گران‌قیمت‌تر اپل هم مخاطبان خاص خود را دارند.
 
 
محمد نصیری، یکی از فعالان بازار تبلت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده است، در حال حاضر بین تبلت‌های اپل (به ویژه مینی آی‌پد این برند) با تبلت‌های سامسونگ رقابت شدیدی درگرفته است و به همین دلیل بازار مشتریان خاص همچنان در اختیار این دو برند است. اما برندهایی نظیر ایسوس، ایسر و لنوو هم سهم خوبی از میزان فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.این فعال بازار همچنین با اشاره به رشد عرضه تبلت‌های 500 تا یک میلیون تومانی به بازار گفت: نسبت به این تبلت‌ها استقبال در حد انتظار واردکنندگان نبوده است و به نظر می‌رسد خریداران تبلت به خوبی می‌دانند چه می‌خواهند و زیر بار خرید نمونه‌ای پایین‌تر از حد انتظار خود نمی‌روند.
علی کیا، یکی دیگر از کسبه بازار تبلت هم که در پاساژ کامپیوتر پایتخت فعال است در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر اپل و پس از آن سامسونگ در صدر محبوب و پرفروش‌های بازار تبلت هستند و پس از این برندها ایسوس، ایسر، لنوو و… قرار دارند. این فعال بازار همچنین افزود: برندهای تازه‌واردی نظیر آرکوس، آرنوا و… مخاطبان چندانی ندارند و حتی اکثر جوانان و نوجوان‌ها از علاقه‌مندان برندهایی نظیر اپل و سامسونگ هستند. وی افزود: در سطح جهانی نیز رقابت شدیدی بین این دو برند وجود دارد که البته سامسونگ به دلیل بهره‌مندی از سیستم‌عامل محبوب و پرطرفدار آندروید و همچنین استفاده از نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های رایگان سهم محبوبیت بیشتری دارد. اما در بازار ایران میزان محبوبیت بین این دو برند تا حدودی یکسان است. هرچند که سیستم‌عامل آندروید در ایران هم مخاطبان بسیار زیادی دارد. اما اپل‌دوستان نیز کم نیستند!یکی دیگر از کسبه بازار هم در این باره گفت: در حال حاضر در بازار داخلی پس از IOS و آندروید که مورد توجه کاربران تبلت و گوشی‌های هوشمند است، سیستم‌عامل ویندوز از محبوب‌هاست که البته آندروید در کل سهم محبوبیت بسیار خوبی دارد.
همچنین بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی، در حال حاضر سامسونگ با کسب سهم محبوبیت 3/32 درصدی در رده نخست و اپل با کسب سهم محبوبیت 2/32 درصد از کل بازار در رده دوم محبوب‌های بازار تبلت قرار دارند. این درحالی است که سهم محبوبیت سامسونگ در مرداد ماه سال 91 در حدود 8/27 درصد و سهم محبوبیت برند اپل در مردادماه گذشته در حدود 3/30 درصد بوده است. به گفته کارشناسان بازار چنین اتفاقی (رشد محبوبیت تبلت‌های سامسونگ) در پی افزایش محبوبیت سیستم‌عامل آندروید حاصل شده است.
پس از این دو برند، برند ایسوس با کسب سهم محبوبیت 4/19 درصد از کل بازار در رده سوم محبوب‌های بازار ایستاده است. سهم محبوبیت تبلت‌های این برند در مرداد ماه گذشته در حدود 1/17 درصد گزارش شده است. براساس گزارش این باشگاه،HTC FLYER نیز با کسب سهم محبوبیت 3/5 درصد در رده بعدی محبوب‌های بازار تبلت ایستاده است. سهم محبوبیت این برند نیز در مرداد ماه گذشته در حدود 3/6 درصد گزارش شده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.