تلفن همراه

فناوری

March 1, 2013
18:26 جمعه، 11ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53648

رویدادهای کنگره جهانی تلفن همراه: روز اول

 

کنگره جهانی تلفن همراه که در شهر بارسلون اسپانیا میزبان بزرگان صنعت تلفن همراه بود، با خبرهای زیادی همراه بود که خلاصه‌ای از این رویدادها در روز نخست را در ذیل می‌خوانید.
 
تلفونیکا برنامه عرضه سیستم عامل فایرفاکس را اعلام کرد
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، تلفونیکا اولین رویداد بزرگ کنگره جهانی تلفن همراه امسال را با اعلام سیستم عامل موبایل فایرفاکس موزیلا که از اواسط ۲۰۱۳ در آمریکای لاتین و اسپانیا عرضه خواهد شد، رقم زد.
این شرکت که اکوسیستم متن باز را برای فعالیت انتخاب کرده است، معتقد است این روشی است که می‌تواند تعادل را به بخش ارتباطات راه دور باز گرداند.
به گفته Cesar Alierta مدیرعامل تلفونیکا، سال ۲۰۱۳ آغاز مرحله جدیدی در صنعت ارتباطات راه دور است، مرحله‌ای که به وسیله استانداردهای باز مشخص خواهد شد. به طور کلی برای تلفونیکا و بخش ارتباطات راه دور، سیستم عامل فایرفاکس یک ابتکار استراتژیک بسیار مهم برای تغییر زنجیره ارزش متعارف در دنیای دیجیتال است.
۱۶ اپراتور دیگر نیز از جمله آمریکا موویل، تله نور و KDDI نیز از سیستم عامل جدید پشتیبانی کرده‌اند. در حال حاضر تمرکز روی بازارهای نوظهور است که در آن نفوذ تلفن همراه همچنان پایین است و اپراتورها امیدوارند که اکوسیستم باز به آنها اجازه خواهد داد که گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت‌تری را بدون نیاز به سوبسید برای دستگاه‌های گران قیمتی مانند آیفون اپل ارائه کنند.
به علاوه، امید بر این است که استفاده از فایرفاکس برای اپراتورها اجازه دسترسی به بازار سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی را که اکوسیستم‌های موجود بر آن چیره هستند را فراهم خواهد کرد.
 
شراکت فیسبوک با ۱۸ اپراتور برای دسترسی رایگان به مسنجر
فیس‌بوک نیز پیشروی برای چیره شدن بر تلفن همراه با شراکت با ۱۸ اپراتور، توسعه میان ۱۴ کشور برای ارائه دسترسی رایگان یا با تخفیف به سرویس‌های مسنجر و فیسبوک برای هر گوشی را ادامه داده است.
بیشتر اپراتورها در بازارهای نوظهور مانند تایلند، بحرین و برزیل هستند، درحالی که شرکای فیس‌بوک در بازارهای توسعه یافته‌تر مانند ایرلند یا ایتالیا اپراتورهای رقیب هستند.
این اقدام باید به فیس‌بوک کمک کند تا محدوده خود را میان مشترکانش افزایش دهد و متعاقب آن درآمدهای بیشتری را از تبلیغات به دست آورد.
 
جهش هواووی در کسب درآمد
رویداد مهم دیگر از سوی هواووی، فروشنده چینی گوشی تلفن همراه اعلام شد. هواووی اعلام کرد درآمدهای این شرکت از فروش جهانی محصولات خود در سال ۲۰۱۲ مبلغ ۷٫۵ میلیارد دلار است که نسبت به سال پیش از آن با فروش ۱۲۷ میلیون دستگاه گوشی ۱۰ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که فروش گوشی‌های هوشمند با ۶۰ درصد افزایش به ۳۲ میلیون رسیده است.
برای کسب این نتیجه، هواووی همچنین تبلیغات آگاهی از برند جهانی را با عنوان “Make It Possible” به راه انداخته است که ظهور این برند را به عنوان رقیب برای دیگر فروشندگان مانند اپل یا سامسونگ نشان می‌دهد.
این تبلیغات طی سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان خواهد بود و برپایه فعالیت‌های هواووی در سال ۲۰۱۲ است که ۵ هزار نماینده فروش را در بیش از ۴۵ کشور جهان ایجاد کرده است.
 
شراکت سامسونگ با ویزا برای پرداخت‌های NFC
در نهایت، فروشنده بزرگ گوشی تلفن همراه، سامسونگ از توافق نامه‌ای خبر داد که فناوری پرداخت ویزا را در نسل آینده گوشی‌های خود ارائه خواهد داد و به رشد پرداخت‌های NFC سرعت می‌بخشد.
سامسونگ برای بانک‌ها توانایی بارگذاری اطلاعات حساب پرداخت را به یک تراشه جاسازی شده در دستگاه‌های این شرکت با استفاده از سرویس تامین موبایل ویزا فراهم می‌کند.
همچنین سامسونگ برنامه کاربردی PayWave ویزا را نیز در دستگاه‌های انتخاب شده با قابلیت NFC از پیش بارگذاری می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات حساب پرداخت ویزای خود را راحت‌تر اضافه کنند.
همگامی میان فروشنده بزرگ گوشی همراه جهان و ارائه‌دهنده بزرگ کارت اعتباری باید به سرعت بخشیدن به افزایش پرداخت‌های تلفن همراه از طریق دستگاه‌های با قابلیت NFC، بازاری که پیش‌بینی می‌شود به ۲ میلیارد دستگاه تا سال ۲۰۱۷ برسد، کمک کند.
 
WAC با ظاهری جدید از کسادی خارج شد، اما آیا محکوم به شکست دوباره است؟
۱۰ از ۱۰ برای پایداری، اما صفر برای اجرا باید نمره‌ای باشد که برای تلاش‌های اپراتورها جهت راه‌اندازی APIهای میان شبکه برای فراهم کردن امکان دسترسی به سرویس‌هایی مانند پرداخت صورتحساب و SMS برای نرم‌افزار نویسان داده می‌شود.
ابتدا ابتکار OneAPI برای مطابقت با استاندارد متداول برای ایجاد APIهای شبکه شکل گرفت که تنها تا راه‌اندازی در کانادا پیش رفت. سپس WAC شکل گرفت که سعی در فراهم کردن یک نقطه تراکم برای APIهای مطابق با OneAPI محک زده شد اما سال گذشته روند نزولی داشت و دارایی‌های آن به ارائه‌دهنده پلتفرم API، Apigee فروخته شد.
حال در روز اول کنگره جهانی تلفن همراه، اعلام شده که WAC در ظاهری جدید با عنوان OneAPI Exchange که از سوی Apigee عرضه شده، بازگشته است. این بازگشت اخیر تا حدی به طور واقع‌گرایانه‌تری عملی خواهد بود و توسط هریک از اپراتورهای APIهایی که راه‌اندازی شده باشد صرف نظر از اینکه مطابق با OneAPI هستند یا خیر، کار خواهد کرد.
اما درحال حاضر در مرحله اثبات عملی بودن مفهوم است. برنامه‌ریزی شده است تا یک API هویت در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ و API پرداخت پس از آن در سال ۲۰۱۳ عرضه خواهد شد. همچنان مشخص نیست که چند شبکه وارد مدار خواهند شد.
این درحالی است که برخی از اپراتورها با استفاده از تراکم‌هایی که برای استفاده از سرویس‌هایی مانند پیامک و پرداخت‌ها به تمام شبکه‌های محلی متصل هستند به دنبال عرضه APIهای درون شبکه‌ای در حوزه فعالیت خود هستند.
علیرغم ناتوانی اپراتورها در پشتیبانی از ابتکارات چندجانبه مانند WAC، به نظر می‌رسد استفاده از این میان‌برها درحال حاضر تنها گزینه عملی برای راه‌اندازی‌های درون شبکه‌ای است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.