اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 1, 2013
18:35 جمعه، 11ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53658

دستورالعمل جدید محاسبه تعرفه ADSL؛ مصوبه‌ای که ابلاغ شد نه اجرا

 

قرار بود رگولاتوری دستور لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل جدید محاسبه هزینه ADSL را از 23 بهمن اعلام کند اما هنوز مشترکان شرکت‌های PAP هزینه ADSL را ماهانه می‌پردازند و مخابرات نیز فعلاً روشی برای محاسبه حجم مصرفی ندارد.
 
به گزارش FarsNews دستورالعمل جدیدی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه روز 14/8/1391 برای محاسبه تعرفه‌های ADSL به تصویب رساند و وعده داد پس از 22 بهمن ماه اجرایی شود، هنوز جامه عمل نپوشیده است.
 
دستورالعملی که روی کاغذ از بهبود کیفی سرویس‌های اینترنت نوید می‌داد.
 
زیرا اولا در مصوبه جدید ضریب تقسیم خط از 1 به 10 به 1 به 8 کاهش یافته است؛ دوم نیز برای هر ردیف هزینه نگهداری تعیین شده پس از آن مشترک به هر میزان که ترافیک مصرف کند هزینه پرداخت خواهد پرداخت.
 
حال هر چه شرکت سرعت بیشتری به کاربر ارائه کند او ترافیک بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه سود بیشتری عاید شرکت می‌شود.
 
علاوه بر این در این مصوبه به دلیل اینکه مشترک هزینه‌های ADSL خود را بر اساس ترافیک مصرف‌ کرده می‌پردازد، مشکل باقی‌ماندن حجم در پایان ماه دیگر وجود نخواهد داشت و مشترک در صورت عدم مصرف ترافیک، می‌تواند ترافیک را برای ماه‌های بعد حفظ کند.
 
همچنین در این دستورالعمل برای نخستین بار به عنوان راه‌حلی برای جلوگیری از دامپینگ در بازار، حداقل تعرفه تعیین شده که حداقل تعرفه 60 درصد کف تعرفه لحاظ شده است.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود این مصوبه پس از 22 بهمن ماه اجرایی می‌شود.
 
بنا بر اعلام این سازمان، از آنجا که در دستورالعمل جدید برای نخستین بار صورت‌حساب مشترکان ADSL بر مبنای حجم ترافیک استفاده شده محاسبه می‌شود، اجرای این دستورالعمل نیاز فراهم کردن مقدمات و ایجاد تغییراتی در سیستم صورت‌ حساب‌گیری شرکت‌های خدمات دهنده دارد؛ شرکت‌های خصوصی مشکلی در ایجاد این تغییرات نداشتند و هم‌اکنون آماده اجرای دستورالعمل جدید ADSL هستند.
 
شرکت مخابرات نیز مقدمات اجرای دستورالعمل جدید را فراهم کرده اما در چند استان سیستم هنوز آماده نشده و نمی‌توانند سرویس را حجمی محاسبه کنند.
 
از این رو رگولاتوری منتظر است که تمام شرکت‌ها آماده شوند و یکباره زمان اجرای دستورالعمل جدید ADSL را اطلاع‌رسانی کند.
 
این سازمان حتی پیش‌بینی کرد: اگر تا آن زمان نیز این چند شرکت‌ مخابرات استانی نتوانستند سیستم صورت‌حساب‌گیری خود را آماده کنند، اجرای طرح آغاز خواهد شد و در خصوص آن شرکت‌ها نیز اعلام عمومی می‌کنیم که آنها اگرچه اینترنت نامحدود می‌دهند اما قادر به محاسبه ترافیک مصرف شده از سوی کاربران نیستند.
 
بنابر این اگرچه این مصوبه بیش از یک ماه پیش به سرویس‌دهندگان اینترنت ابلاغ شده است. اما به دلایل گفته شده اجباری برای عملیاتی کردن آن از سوی رگولاتوری به شرکت‌ها نبوده است.
 
امروز در حالی که چهار ماه از تصویب دستورالعمل جدید ADSL در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌گذرد، رگولاتوری همچنان منتظر آماده شدن شرکت‌ها است و از اعلام عمومی و سراسری برای تغییر در شیوه محاسبه هزینه ADSL خبری نیست.
 
برخی شرکت‌های خصوصی که نیاز به تغییرات عمده برای اجرای دستورالعمل نداشتند اگرچه آماده هستند، اما هنوز مشترکان ADSL هزینه‌ اینترنت شان را ماهانه می‌پردازند.
 
از قدرترین شرکت ارائه دهنده ADSL، مخابرات نیز خبر می‌رسد که این شرکت همچنان طبق روال گذشته ADSL نامحدود به مشترکان ارائه می‌کنند. زیرا فعلاً راه‌کاری برای محاسبه حجمی اینترنت ندارد.
 
از این رو به نظر می‌رسد رگولاتوری برای اجرایی کردن دستورالعمل جدید محاسبه تعرفه ADSL راه دور و درازی در پیش داشته باشد و انتظار برای اجرای این دستورالعمل به سال آینده موکول شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.