تبلت

تلفن همراه

March 3, 2013
8:59 یکشنبه، 13ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53695

لیست تبلت‌هایی که راحت تعمیر می‌شوند

 

هرچند دستگاه‌ها و ابزارهای دیجیتالی ظاهری ظریف دارند و گاهی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند، اما این گجت‌ها معمولا تا چند سال همراه کاربرانشان خواهند بود. در این میان اما قطعا مواردی پیش می‌آید که این گجت‌ها هر قدر هم مقاوم و مستحکم باشند، به تعمیر نیاز پیدا کنند.
 
 
درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان مجله آنلاینiFixit با کالبد‌شکافی و بررسی دقیق دستگاه‌های مختلف، بسیاری از موضوعات مبهم و ناشناخته درباره تعمیر گجت‌ها را مشخص می کنند. 
این کارشناسان علاوه بر اطلاع از مشخصات دقیق قطعات سخت افزاری داخل دستگاه‌ها به آنها امتیازی از صفر تا ده هم می‌دهند. این امتیاز در واقع نشان دهنده میزان سختی تعمیر دستگاه مورد نظر است.
هر چه امتیاز یا عدد کمتر باشد، باز کردن، تعمیر و مونتاژ دوباره دستگاه کار سخت‌تر و پیچیده‌تری خواهد بود. در همین راستا به تازگی کارشناسان مجله iFixit فهرستی از سخت‌ترین و آسان‌ترین تبلت‌ها برای تعمیر را منتشر کرده است.
از نظر این کارشناسان تبلتXPS 10 از Dell راحت ترین تبلت برای تعمیر کردن بوده و تبلت شرکت مایکروسافت یعنی Surface RT هم سخت‌ترین دستگاه از این نظر است. با این اوصاف فهرست مهم‌ترین تبلت‌های بازار از نظر سختی کار تعمیر به ترتیب عبارتند از:
مدل XPS 10 از Dell: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تبلت به راحتی باز می‌شود و باتری آن هم به سادگی از داخل بدنه جدا شده و دوباره جا گذاشته می‌شود. 
پیچ‌های رنگی و کد‌دار این تبلت امکان مونتاژ دوباره آن را بسیار راحت می‌کند و در این میان کابل‌های برچسب و شماره دار هم کمک زیادی می‌کنند. با این حال اما نقطه ضعف این تبلت ادغام و چسبیدن نمایشگر LCD آن به شیشه رویی است که کار تعمیر نمایشگر را کمی مشکل می‌کند. این تبلت از ده امتیاز، نه امتیاز را گرفته است.
مدل Kindle Fire از Amazon: این تبلت با امتیاز هشت از ده، ساختار نسبتا ساده‌ای دارد. این تبلت هم به راحتی باز شده و قطعات آن جدا می‌شوند. این تبلت در واقع هیچ پیچ یا قسمت محکم کننده اختصاصی و پیچیده‌ای ندارد.
 
 
به طور کلی طراحی بدنه این تبلت بسیار ساده بوده و با استاندارد شناخته شده پیچ‌های شرکت فیلیپس سازگاری دارد. البته درباره این تبلت هم بد نیست بدانید که شیشه مربوط به قسمت نمایشگر به قاب آن کاملا چسبیده است و جدا شدن آنها کار سختی برای تعمیر کاران به حساب می‌آید.
مدل Streak از Dell: امتیاز این تبلت هم هشت از ده است. این تبلت هم مانند مدل دیگر تبلت این شرکت ساختار ساده‌ای داشته و باز کردن آن برای تعمیر کاران راحت است. باتری این تبلت به راحتی بیرون آمده و جا می‌رود، اما درست مانند تبلت مدل XPS 10 این شرکت نمایشگر LCD آن به شیشه رویی کاملا چسبیده و جدا نشدنی است.
مدل Xoom از Motorola: این تبلت هم با امتیاز هشت در دسته تبلت‌هایی با طراحی ساده و قابل تعمیر قرار دارد. این تبلت با وجود طراحی خاص موتورولا هیچ بست و پیچ ناشناخته‌ای ندارد و باز کردن آن بسیار راحت است. نکته مهم و قابل توجه درباره این تبلت آن است که نمایشگر LCD آن با شیشه رویی کاملا از هم جداشدنی هستند.
با این همه اما وجود 57 پیچ مختلف در این تبلت طبیعتا کار مونتاژ دوباره و سرهم کردن آن را بسیار سخت و مشکل می‌کند.
مدل Galaxy Tab2 7.0 از Samsung: تبلت 7 اینچی و پر‌طرفدار شرکت سامسونگ هم با هشت امتیاز در میان تبلت‌های ساده قرار دارد. 
طراحی این تبلت به گونه‌ای است که از قسمت‌های کوچک زیادی ساخته شده که البته جدا کردن آنها از هم ساده و راحت است.
این تبلت هم مانند Xoom موتورولا دارای نمایشگر LCD مجزا از پنل شیشه رویی است.
با این همه اما بررسی‌های مختلف آن نشان می‌دهد که نمایشگر آن جایگاه خاصی دارد که بیرون آوردن و سرهم کردن دوباره آن کار مشکلی خواهد بود.
مدل Kindle Fire HD از Amazon: این تبلت در بررسی‌های مختلف این مجله آنلاین امتیاز 7 را گرفته است. 
این تبلت هم مانند مدل دیگر این شرکت ساختار ساده‌ای داشته و به راحتی باز می‌شود. 
باتری آن هم به راحتی درآمده و دوباره جا می‌رود. پیچ‌های این تبلت هم رنگی و کد دار بوده و کابل‌های برچسب دار آن هم باعث می‌شود کار مونتاژ دوباره آن برای تعمیر کاران راحت و سریع باشد.
 
البته نباید فراموش کرد که این تبلت هم مانند مدل قبلی آمازون مشکل چسبیدن نمایشگر به شیشه رویی را دارد که کار تعمیر نمایشگر را سخت می‌کند.
مدل Nook Simple Touch از Barnes & Noble: این تبلت امتیاز هفت از ده گرفته است و تنها با 12 پیچ باز کردن آن بسیار راحت خواهد بود. 
باتری این تبلت هم به راحتی بیرون آمده و جا می‌رود، اما بخش‌های نمایشگر، لامپ‌های LED و شیشه رویی آن کاملا به هم چسبیده‌اند.
مدل Nexus 7 از Google: این تبلت هم با باتری قابل بیرون آمدن و جا خوردن راحت امتیاز 6 را گرفته است. این تبلت پر طرفدار و کوچک دارای نمایشگری است که به پنل شیشه‌ای روی خودش نچسبیده و به این ترتیب کار تعمیر نمایشگر آن بسیار ساده است.
این در حالی است که فرآینده باز کردن آن نسبتا سخت است، چون هر کدام از قطعات و اجزای مختلف بکار رفته در این تبلت به وسیله دو پیچ به یکدیگر متصل شده‌اند.
مدل Kindle Fire HD 8.9 از Amazon: این تبلت با تنها چند گیره کوچک و کم بسیار راحت باز می‌شود و به این دلیل امتیاز 5 را در این بررسی‌ها گرفته است.
با این حال از آنجایی که نمایشگر LCD آن به پنل رویی کاملا چسبیده و متصل است، کار تعمیر نمایشگر در آن نسبتا سخت است. از طرفی باتری و کابل‌ها کاملا به کیس رویی بدنه چسبیده‌اند.
مدل Surface RT از Microsoft: باتری این تبلت به سادگی جدا می‌شود تا به این ترتیب این تبلت امتیاز 4 را در این بررسی به خودش اختصاص بدهد. با این حال به طور کلی این تبلت به سختی باز می‌شود و نمایشگر آن به شیشه رویی کاملا چسبیده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.