اپراتورها

تلفن همراه

March 3, 2013
18:40 یکشنبه، 13ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53721

اظهارات رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات در خصوص صدور مجوز اشتباه برای خدمات رایتل

 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور با انتقاد از وضعیت تبادل اطلاعات در داخل و خارج کشور و میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته، گفت: در حوزه اجرای نقاط تبادل اطلاعات از آنگولا و افغانستان و در بحث ظرفیت ترانزیت ارتباطی از کشور ترکیه هم پایین تر هستیم.
به گزارش مهر، دکتر علیرضا شاه میرزایی امروز یکشنبه در همایش بین المللی مخابرات با اشاره به مشکلات عمده حوزه فضای مجازی کشور و وجود اختلاف نظرهای مختلف در این حوزه اظهار داشت: با توجه به زیر ساختهایی که پیش از این در این حوزه ایجاد شده است اختلاف نظرهای موجود به راحتی حل نخواهد شد و در این زمینه لازم است که تغییرات متعددی ایجاد شود.
 
وی با اشاره به سالگرد تاسیس شورای عای فضای مجازی کشور خاطر نشان کرد: از آنجایی که این شورای عالی فرابخش بوده و به هیچ دستگاهی وابستگی ندارد می تواند بدون تعصب روی یک بخش خاص عمل کرده و تغییرات اساسی و مدیریتی ایجاد کند. باید گفت شورای عالی فضای مجازی وابستگی به هیچ یک از سه قوه کشور ندارد و از آنجایی که فراتر از قوه ها کار می کند نگاهی ملی به حوزه فضای مجازی خواهد داشت.
 
شاه میرزایی با تاکید بر اینکه باید بخش های مختلف فضای مجازی کشور به کمک شورای عالی فضای مجازی آمده و مشکلات ساختاری این بخش را حل کنند، از آغاز فعالیت اپراتورهای خدمات چند رسانه ای در کشور (CDN) خبر داد و گفت: این اپراتورها حلقه واسط بین مباحث زیر ساختی و محتوایی هستند که اصول فعالیت آنها از چند روز گذشته ابلاغ شده و هم اکنون شرکتها می توانند درخواست دریافت مجوز در این بخش را از مرکز ملی فضای مجازی داشته باشند.
 
به گفته وی هم اکنون بیش از 50 درصد ترافیک ارتباطی دنیا از طریق اپراتورهای CDN مدیریت می شود و بر این اساس این اپراتورها می توانند مباحث محتوایی در حوزه خدمات چند رسانه ای را به راحتی در اختیار گیرند.
 
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به مشکلات قانونی در حوزه ارائه خدمات محتوایی در فضای مجازی کشور به مشکل پیش آمده در زمینه تماس تصویری اپراتور رایتل اشاره کرد و گفت: این مشکلات فقط مربوط به رایتل نمی شود و شرکتهای رقیب نباید ازاین مشکل به وجود آمده خوشحال شوند چراکه این مشکلات جنبه های زیر ساختی دارد و به دلیل آن است که قبل از بررسی زیر ساختهای مختلف به اشتباه مجوز برای ارائه این خدمات در کشور صادر شده است.
 
شاه میرزایی با تاکید بر اینکه در حوزه محتوایی فضای مجازی باید همفکری، همکاری و کارشناسی بیشتری صورت بگیرد، یاد آور شد: از آنجایی که شورای عالی فضای مجازی با حضور تمامی دستگاههای مرتبط در کشور تشکیل شده است هم اکنون نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در این شورا حضور دارد و یکی از اعضای حقوقی این شورا به حساب می آید.
 
رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور با  اشاره به وضعیت فعلی ترانزیت ارتباطی ایران و نقاط تبادل اطلاعات در این حوزه خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی ها برای ارائه مجوز اپراتورهای IXP ( نقاط تبادل اطلاعات) انجام شود که تاکنون برنامه ریزی های شایسته ای در این زمینه صورت گرفته است برای مثال کشورهایی مانند افغانستان و آنگولا هم این اپراتور را دارند اما در کشور ما هیچ برنامه ریزی در این زمینه نشده است. درحوزه IP ترانزیت نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران رتبه خوبی را شاهد نیستیم و در حالی که قرار بود هاب ارتباطی منطقه و رتبه دو فناوری را داشته باشیم هم اکنون رتبه 7 را داریم و سرعت و میزان سرمایه گذاری کشورهای منطقه از ما بالاتر است. برای مثال ظرفیت پهنای باند اینترنت کشوری مانند ترکیه 1600 گیگا بیت است اما ما زیر 100 هستیم.
 
شاه میرزایی خاطر نشان کرد: دلیل انتقال مالکیت پهنای باند اینترنت از آمریکا به اروپا موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشورهای اروپایی که این ظرفیت در کشور ما نیز وجود دارد اما ما از موقعیت جغرافیایی کشورمان تاکنون به نحو مناسب استفاده نکرده ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.