تلفن همراه

گوشی

March 5, 2013
18:41 سه شنبه، 15ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53762

گفت وگو با مدیرعامل نوکیا: گوشی‌های ارزان هنوز بازار خوبی دارند

 

سال‌های سال نوکیا به عنوان تولیدکننده گوشی‌های موبایل ارزان و متوسط در بازار شناخته شده است، به‌رغم این تلاش این شرکت در حضور در بازار گوشی‌های هوشمند شکست خورد و این شرکت جایگاهش را در بازار به رقبا داد. نوکیا امسال در کنگره موبایل بارسلونا روی بازار متوسط تاکید کرد و دو گوشی جدید از سری لومیا را در آن عرضه کرد که یکی از آنها Lumia 520 یک موبایل مبتنی بر ویندوزفون 8 برای کاربران نه چندان حرفه‌ای بود. 
 
در همین راستا «استفان الوپ» مدیر عامل نوکیا مصاحبه‌ای با مجله آنلاین TechCrunch انجام داده است و در آن درباره استراتژی این شرکت برای استفاده از دو سیستم عامل، گسترش تنوع محصولات تولیدی با توجه با خانواده بزرگ لومیاهای مبتنی بر ویندوفون 8 و چشم انداز بازار بزرگ و رقابتی موبایل‌های هوشمند و دستگاه‌های هوشمند دیگر مانند تبلت‌ها صحبت کرده است. صحبت‌های الوپ درباره ایجاد تغییرات در شرکت تحلیل‌گران را به این نتیجه رسانده که احتمالا نوکیا به دنبال استفاده از آندروید یا سیستم عامل نوظهور فایرفاکس است. 
طول عمر گوشی‌های سری 40 (موبایل‌های مبتنی بر نرم‌افزار و اپلیکیشن که به اندازه موبایل‌های هوشمند پیشرفته نبوده و از موبایل‌های ساده و ابتدایی هم فاصله دارند) چقدر است؟ به نظر شما با توجه بر اینکه گوشی‌های ساده و معمولی به تدریج قدیمی می‌شوند، گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون یا لومیا بر این گوشی‌ها غلبه می‌کنند؟
فکر می‌کنم ما به تدریج شاهد کاهش قیمت این گوشی‌های معمولی و قدیمی خواهیم بود که می‌توانند بازار خودشان را داشته باشند. به عنوان مثال مدل‌های هوشمند سری Asha که در گروه گوشی‌های سری 40 قرار دارند اگرچه نمی‌توانند برای یک کاربر بسیار حرفه‌ای جذاب باشند، اما به خاطر قیمت ارزان خودشان دسته جدیدی را در بازار ایجاد کرده‌اند که خریداران خاص خودشان را دارند. به نظر من از آنجایی که چنین موبایل‌های هوشمندی با قیمت ارزان و مناسب تقاضای خوبی دارند، ما باید منتظر دیدن نوآوری‌ها و محصولات جدید در این ژانر باشیم و با این اوصاف فکر نمی‌کنم این گوشی‌های ارزان به این زودی‌ها مغلوب موبایل‌های هوشمند سری لومیا بشوند.
شما در جایی گفتید که در کنفرانس رسانه‌ای فایرفاکس در حاشیه کنگره جهانی موبایل شرکت کرده‌اید. هما‌ن‌طور که شما به بازار گوشی‌های خودتان که مربوط به اکوسیستم سوم بازار موبایل هستند امیدوارید، «گری کواکس» مدیرعامل موزیلا هم به سیستم عامل فایرفاکس در بازار موبایل امید دارد. بنابراین فکر می‌کنید نسل جدید گوشی‌های موبایل در حال شکل‌گیری است و آیا سیستم عامل فایرفاکس می‌تواند یک سیستم عامل انعطاف‌پذیر و خوب باشد؟
من با گری دوست هستم، سال‌ها قبل ما با هم در شرکت مایکرومدیا کار می‌کردیم. قبل از هر چیز باید بگویم که وقتی درباره نسل سوم گوشی‌های موبایل حرف می زنم همه چیز شامل سخت افزار، نرم افزار، سیستم عامل و حتی اپلیکیشن‌هایی که بتوانند ظرفیت‌های موجود در پلت‌فرم‌ها را پاسخگو باشند، در کنار هم جمع هستند. 
گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون نمونه خوبی هستند که علاوه بر امکانات مختلف، سرویس‌های متنوعی از موسیقی، سرگرمی، بازی، ارتباطات و غیره را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند تا به این ترتیب یک اکوسیستم کامل ایجاد شود. فکر می‌کنم ایجاد یک اکوسیستم یا نسل جدید در بازار گوشی‌های موبایل نیاز به تلاش و سرمایه‌گذاری زیادی دارد تا بتوان همه چیز را کنار هم گذاشت و این دلیل مشارکت ما با مایکروسافت بود. 
در چنین فضایی است ما می‌خواهیم بیشتر بر گوشی‌های پیشرفته و نسبتا گران مبتنی بر ویندوزفون خودمان تمرکز کنیم. در واقع در بازار پویا و به روز موبایل همیشه بازارهای تکامل نیافته مانند گوشی‌های مبتنی بر ویندوزفون یا سیستم عامل‌های جدید مانند فایرفاکس فرصت ظهور و فروش خوبی را پیش رو دارند.
قیمت گوشی‌های ویندوزفونی تا کجا بالا می‌رود؟ می‌دانم که شما با مایکروسافت در حال کار روی کاهش قیمت این گوشی‌ها هستید. چه موانعی برای کاهش قیمت این گوشی‌ها به اندازه موبایل‌های آندرویدی ارزان قیمت بر سر راه شما وجود دارد؟
مقایسه دو چیز کاملا متفاوت، کار سختی است. دلایلی مانند کیفیت را در این مقایسه نباید فراموش کرد. به عنوان مثال درباره گوشی خوب لومیا 520 که در زمینه مهندسی نرم‌افزار یک محصول عالی است، خریداران در واقع هزینه‌ای برای چیپست، حافظه، نمایشگر و روند تولید و نوآوری آن می‌پردازند. اما آنچه باید درباره چنین مقایسه در نظر گرفته شود این است که استاندارد شما از دیدگاه تجربی چیست؟ در واقع می‌توان به راحتی گوشی‌های ارزان قیمت ساخت، اما باید دید این گوشی چقدر می‌تواند در بازار قابل قبول باشد. استاندارد ما از تجربه کار با ویندوزفون بسیار بالا است. این گوشی‌ها از هر جهت درست کار می‌کنند.
چیزی که اهمیت زیادی برای ما دارد این است که بتوانیم تضمین کنیم که تجربه کار با یک گوشی ویندوزفونی ارزان قیمت حتما خوب و متفاوت خواهد بود. این چیزی است که احتمالا در بسیاری از گوشی‌های آندرویدی ارزان قیمت نمی‌توانید ببینید.
شایعات زیادی درباره معرفی یک گوشی پیشرفته در قالب گوشی PureView با سیستم عامل ویندوزفون در کنگره جهانی موبایل امسال وجود داشت. چرا شما در این رویداد دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند آنچه تصور می‌شد را معرفی نکردید؟
(می‌خندد) واقعا چنین شایعاتی وجود داشته است؟!!! ما در زمینه زمان و موقع مناسب عرضه محصولات خیلی با دقت و محتاطانه فکر می‌کنیم. درست به همین دلیل هم هست که معرفی همزمان لومیا 920 در چند کشور در نهایت بازار پر تقاضایی را برای آن به وجود آورده است. اما چیزی که درباره آن مطمئنم این است که ما می‌خواهیم موفقیت گوشی‌های سری لومیا را ادامه بدهیم و قطعا مدل‌های بیشتر و بهتری از آن را معرفی خواهیم کرد تا بتوانیم بگوییم که اینجا گروه بزرگی از گوشی‌های زیبا، متنوع و با قیمت‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند لذت تجربه‌های جدید را به شما بدهند.
در حالی که بازار تبلت‌ها هر روز بزرگ‌تر می‌شود و رونق بیشتری هم می‌گیرد، تبلت‌های شما کجا هستند؟
بله تبلت‌ها… ما هنوز هیچ تبلتی را معرفی نکرده‌ایم.
نوکیا چه نوآوری‌هایی را به بازار تبلت‌ها می‌تواند بیاورد؟
ما قطعا چنین بازار پر سودی را از نزدیک دنبال می‌کنیم، اما برای ورود به این بازار باید کارهای زیادی بکنیم. در واقع باید مطمئن شویم که می‌توانیم مانند گوشی‌های سری لومیا، یک تبلت متفاوت را در این بازار داغ و پر رونق معرفی کنیم. درست به همین دلیل این بازار و اخبار و وقایع آن را به دقت دنبال می‌کنیم. با این حال هنوز هیچ محصولی در این بازار معرفی نکرده و نداشته‌ایم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.