اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 5, 2013
19:04 سه شنبه، 15ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53770

راه اندازی نسخه آزمایشی موتور جستجوگر پارسی یاب

 

نسخه آزمایشی موتور جستجوگر پارسی یاب با ده ها هزار سند اینترنتی توسط گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان راه اندازی شد.
به گزارش  مهر، طراحی و پیاده سازی کامل موتور جستجوی بومی پارسی یاب با سرپرستی دکتر رضا ابراهیمی عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر و گروهی از دانشجویان دانشگاه گیلان در قالب تیم نرم افزاری دانشکده فنی این دانشگاه انجام شده که هم اکنون نسخه آزمایشی آن با ده ها هزار سند اینترنتی به بهره برداری رسیده است.
 
طرح موتور جستجوی پارسی یاب – parsiab.guilan.ac.ir – از اردیبهشت 1391 و با ایده رسانه ای کلید خورد؛ ایده اولیه برای طراحی این موتور جستجو با توجه به امکانات محدود دانشجویی، تجمیع اطلاعات رسانه های داخلی کشور در بستر اینترانت ملی بود اما با گسترش طرح، بستری برای راه اندازی یک موتور جستجوی جامع فراهم شد.
 
فاز مطالعاتی اولیه، به جهت آشنایی اعضای گروه با معماری موتور های جستجو، در بازه 3 ماهه انجام شد؛ از مرداد 91 طرح های مطالعاتی به مرحله طراحی معماری رسید و پیاده سازی بخش های مختلف آن از قبیل خزنده، پایگاه های داده، ارتباطات وب، نمایه گذار (ایندکسر)، پردازنده پرس و جو، رتبه بندی، مدیریت ذخیره سازی، کنترلر، فرهنگ لغات، انباره تصاویر، پارسر، قوانین بهینه سازی (SEO)، بسترهای زبانی، خودکارسازی، توزیعهای ذخیره سازی و طراحی رابط کاربر به طور هم زمان آغاز شد.
 
تا پایان آذر 91 تقریبا تمامی این قسمتها به پیاده سازی نهایی خود در فاز اول رسیدند و کار ذخیره سایتها و اسناد وب در دستور کار قرار گرفت؛ هم اکنون با گذشت 45 روز از زمان ذخیره سازی در حدود 75 هزار صفحه ( 200 هزار سند اینترنتی) در پایگاه داده ذخیره شده است.
 
برخی از امکانات و نقاط قوت فعلی موتور جستجو پارسی یاب شامل مدیریت پردازش موازی بیش از 10 خزنده به طور همزمان، قابلیت پردازش دسته ای اسناد به طور آنلاین و آفلاین، سرعت قابل توجه در درخت پردازش، معناگرایی با تکیه بر زبان فارسی، ساختار نمایه گذار (ایندکسر) معناگرا ، ادغام سرویس رتبه بندی با سرویس نمایه گذار (ایندکسر) و پشتیبانی از زبان های فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی می شود.
 
نقشه های اجتماعی (social map)- در فاز امکان سنجی، سرویس خبریاب مکانی (Location-Based News System)- در فاز پژوهشی، شبکه اجتماعی ورنا (نام کهن گیلان)- در فاز امکان سنجی، شهروند خبرنگار (سرویس ویدئوی آنلاین)- در فاز امکان سنجی، سرویس پست الکترونیک "پارس میل"- در فاز پیاده سازی و سرویس امنیتی چندلایه- در فاز پژوهشی (با همکاری انجمن رمز دانشگاه گیلان) از جمله
چشم اندازهای آینده و پروژه های در دست اقدام دانشگاه گیلان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.