لبه تکنولوژی

March 9, 2013
21:26 شنبه، 19ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53811

پیش به سوی اقتصاد اشتراک‌گذاری

 

دنیای اقتصاد- امروز آخرین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و صنعت ارتباطات آلمان یا CeBIT2013 است. این نمایشگاه هر ساله در آخرین روزهای زمستان در شهر هانوفر آلمان میزبان فعالان عرصه فناوری اطلاعات و صنعت ارتباطات است. 

نمایشگاه امسال نیز با حضور نزدیک به 4 هزار و یکصد شرکت فعال در این زمینه از 70 کشور جهان از پنجم تا نهم ماه مارس جدی‌ترین دستاوردهای خود در بخش دیجیتال را به نمایش گذاشتند. این تعداد معادل تعداد نمایش‌دهنده‌های سال گذشته است، اما هنوز هم با 8 هزار شرکتی که در سال 2000، پیش از حباب دات کام در این نمایشگاه حضور داشتند فاصله دارد. سال گذشته در این نمایشگاه حدود 

350 هزار بازدیدکننده داشت که این تعداد دوبرابر تعداد شرکت‌کنندگان در کنگره جهانی موبایل یا نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیک لاس وگاس است. نمایشگاه امسال در چهار بخش پژوهشی (Lab)، حرفه‌ای (Pro)، زندگی (Life) و دولتی (Gov) برگزار شد. مطابق رسم هر ساله که یک کشور به عنوان شریک برگزاری نمایشگاه سبیت انتخاب می‌شود، برای سبیت ۲۰۱۳ لهستان به عنوان کشور شریک این نمایشگاه برگزیده شده و کمپانی‌های لهستانی می‌توانستند از این موقعیت ویژه برای ارتقای وجهه تکنولوژیک کشورشان در جهان بهره ببرند. تمرکز نمایشگاه 2013 CeBIT بر سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری و اقتصاد به‌ اشتراک‌گذاری داده‌ها در جهان مجازی است.
اقتصاد مبتنی بر اشتراک‌گذاری
بعد از تمرکز نمایشگاه CeBIT روی تکنولوژی ابری در سال 2011 و توجه به مدیریت اعتماد (Managing Trust) در سال 2012 امسال موضوع محوری این نمایشگاه روی اقتصاد مبتنی بر به اشتراک‌گذاری داده‌ها در جهان مجازی بود، مفهومی که اصطلاح انگلیسی Shareconomy را برای توصیف آن انتخاب کرده‌اند. به باور برگزارکنندگان این دور از نمایشگاه «شراکونومی» از روند‌های بزرگ تکنولوژی در دنیای امروز است و در آینده تغییراتی اساسی در جهان پدید خواهد آورد و همین موضوع بر نگرش کاربران و کمپانی‌ها تاثیرات عمیقی بر جای گذاشته است. سبیتی‌ها معتقدند زمان پرداختن به ایده‌ها و پارادایم‌های نوین فرارسیده است. بازدیدکنندگان می‌توانستند در طول برگزاری نمایشگاه با چالش‌ها و فرصت‌هایی که شراکونومی در برابر کمپانی‌های تکنولوژیک قرار داده بود آشنا شوند.
آلمان، در جست‌وجوی
نیروی متخصص 

فن‌آوری اطلاعات امروز از پول‌ساز‌ترین حوزه‌های تجاری در جهان است. بر اساس آماری که کمپانی آلمانی بیت‌کوم منتشر کرده، گردش مالی جهان تکنولوژی در سال ۲۰۱۳ با بیش از پنج درصد افزایش نسبت به سال گذشته، از مرز ۳/۵ تریلیون دلار هم خواهد گذشت. کسر بزرگی از این رقم عظیم به صندوق غول‌های تکنولوژیک آمریکایی نظیر آی‌بی‌ام، مایکروسافت و گوگل سرازیر می‌شود. کمپانی‌های آلمانی درصددند تا با تقویت فرهنگ استارت‌آپ و تسهیل امکان فعالیت کارآفرینان دیجیتال در این کشور، بتوانند در سال‌های آتی رقابت نزدیک‌تری با پیشتازان این عرصه داشته باشند. بازار کار دنیای فن‌آوری همچنان رو به رشد است.تنها در آلمان بیش از ۴۰ هزار فرصت شغلی خالی برای متخصصان فن‌آوری اطلاعات وجود دارد.
برگزارکنندگان سبیت قصد دارند با فراهم کردن فرصت گفت‌وگوی جویندگان کار با کمپانی‌هایی که به دنبال نیروی کار متخصص هستند، بستری برای شناسایی متخصصان و پر کردن خلأ نیروی انسانی در حوزه فن‌آوری‌های دیجیتال بسازند.
امسال بیش از صد سخنران بلندپایه از کمپانی‌های برجسته دنیا و تصمیم‌سازان صنعت ICT در این نمایشگاه حضور یافتند. مجموع سخنرانی‌ها و برنامه‌های جانبی این نمایشگا بیش از ۷۵ ساعت بود.
در نمایشگاه امسال برای کمپانی‌های جوان و استارت‌آپ‌های خلاقانه هم جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود تا متخصصان و ایده‌پردازان جوان بتوانند نوآوری‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. حضور پنجاه استارت‌آپ در کنار کمپانی‌های برجسته دنیای فن‌آوری، فرصتی کم‌نظیر برای همکاری‌های سازنده برای ارتقای دنیای دیجیتال فراهم خواهد کرد.
 بازار داغ پرینترهای سه بعدی
پرینترهای سه‌بعدی با قابلیت تولید اجسام پلاستیکی و سیستم مرور سه‌بعدی کتاب‌های قدیمی، از جمله‌پدیده‌هایی بودند که بیش از دیگر نوآوری‌های تکنولوژیک توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه CeBIT 2013  را به خود جلب کردند.
چاپ اجسام سه‌بعدی رویایی است که هنوز هم بسیاری نمی‌توانند محقق شدن آن را باور کنند. اما در این نمایشگاه یک شرکت آلمانی به نام fabbster اقدام به نمایش پرینتر‌های سه بعدی تولیدی خود کرده بود که توانایی ذوب پلاستیک را به لایه‌های فوق‌نازک ۸۸ میکرونی داشت و با چینش آنها در کنار هم می‌توانست  اجسام جامد را با جزئیاتی خیره‌کننده چاپ کند. این پرینترها  حداکثر اجسامی پلاستیکی با طول و عرض ۲۲/۵ و ارتفاع ۲۱ سانتی‌متر را چاپ می‌کند. مدت‌زمان چاپ هر جسم، بسته به ابعاد آن متفاوت است، اما چاپ یک بطری پلاستیکی توسط این دستگاه نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد. بهای این پرینترها در حال حاضر در حدود ۱۵۰۰ یورو است. سازندگان آن می‌گویند با تکامل و توسعه این سیستم طبعا قیمت آن ارزان‌تر خواهد شد.
از سوی دیگر سیستم مرور تعاملی و سه‌بعدی کتاب‌ها برای نخستین بار در نخستین روز این نمایشگاه به نمایش درآمد. موسسه آلمانی «فراون‌هوفر» این سیستم را طراحی و پیاده‌سازی کرده است.
با بهره‌گیری از این سیستم امکان بررسی  نسخه‌های خطی چندین قرن پیش با مدرن‌ترین ابزارهای روز وجود خواهد داشت. در واقع این سیستم متون را اسکن می‌کند و روی یک مانیتور نمایش می‌دهد.
کاربر می‌تواند در برابر این نمایشگر بایستد و صرفا با اسکرول کردن صفحات از طریق تکان دادن دست‌هایش در هوا، آنها را مرور کند. دوربین‌های این سیستم حرکت دست‌ها را با دقت زیر نظر دارند تا از این طریق فرمان‌های مورد نظر کاربر را اجرا کنند.
موسسه «فراون‌هوفر» در همکاری با کتاب‌خانه ایالت باواریا در مونیخ، مجموعه‌ای از کتاب‌های قدیمی را در دسترس کاربران این سیستم قرار داده است. قدیمی‌ترین نسخه موجود در این مجموعه بیش از هزار سال قدمت دارد.
قرار است در ادامه، متخصصان «فراون‌هوفر» قابلیت ترجمه همزمان و نیز جست‌وجو در متون کهن را هم به این سیستم اضافه کنند؛ سرویس‌هایی که به طور بالقوه می‌توانند در روند پژوهش‌ها تحولی اساسی ایجاد کنند.
گجت‌های رنگارنگ
اپلیکیشن‌های تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، رسانه‌های آنلاین، امنیت دیجیتال، تکنولوژی‌های پوشیدنی‌، گجت‌های  از دیگر روندهایی هستند که در سبیت ۲۰۱۳ مورد توجه بودند. در این نمایشگاه جدیدترین لپ‌تاپ پاناسونیک بنام Toughbook CF-AX2 رونمایی شد. یکی از ویژگی‌های برتر این لپ‌تاپ تعویض باطری بدون اینکه برنامه‌ها بسته یا سیستم خاموش شود، است.

 


این لپ‌تاپ صفحه نمایشگر 6/11 اینچی داشته و به صورت 360 درجه از روی کیبورد تا می‌شود و انعطاف‌پذیری کاملی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نمایشگر آن لمسی مولتی تاچ 10 انگشتی بوده و 1366 در 768 پیکسل دارد. پردازنده Core i5 اینتل را در خود جای داده و باطری آن تا 8 ساعت کار می‌کند. نمایشگراین محصول ضد تابش است تا نور اطراف چشمان کاربر را اذیت نکند. این محصول مناسب برای کار در محیط‌های بیرون از خانه است که با مدل یوگای لنوو رقابت می‌کند. یکی دیگر از محصولات که در این نمایشگاه رونمایی شد عینکی بود که از آن به نام رقیب عینک گوگل یاد می‌شود.
کمپانی GlassUp با این ایده که زودتر می‌توان به مفهوم عینک‌های آنلاین دست پیدا کرد عینک مخصوص خود را در نمایشگاه CeBIT2013 عرضه کرد.این عینک متصل به گوشی هوشمند، اطلاعات آنلاین را هنگام راه رفتن در اختیار شما می‌گذارد، اطلاعاتی مانند ایمیل‌های جدید، توئیت‌های جدید و… این عینک آندرویدی با گوشی تلفن سازگاری دارد و از طریق نمایشگر بی‌سیم و بلوتوث به سیستم‌عامل آندروید متصل می‌شود. این عینک حتی قابلیت اتصال به گوشی ویندوزی را هم دارد. 150 ساعت عمر اولیه به شما اطمینان می‌دهد تا تمام روز را با این عینک سپری کرده و آخرین ایمیل‌ها و توئیت‌ها را ببینید. 
همه تدابیر سخت‌افزاری در قسمت راست عینک قرار گرفته  و اطلاعات  با یک لنز مخصوص مانند پرده سینما روی شیشه عینک با رزولوشن 320 در 240 پیکسل نشان داده می‌شود. عینک قابلیت تاچ داشته و سنسور کنترلی آن در دسته عینک جاسازی شده است. این عینک که رقیبی برای محصول گوگل خواهد بود قرار است در سپتامبر 2013 به قیمت 399 دلار راهی بازار می‌شود.


در این دور از نمایشگاه شرکت  آلمانی mymultitouch صفحه لمسی 84 اینچی را در معرض دید عموم گذاشت.
نام این نمایشگر  را شرکت سازنده Alvaro GIANT گذاشته که وضوح تصویر آن 3840 در 2160 اولترا اچ دی است. قابلیت به اجرا درآمدن سیستم‌عامل‌هایی همچون ویندوز، آندروید نیز روی این نمایشگر وجود دارد.
این نمایشگر مجهز به  پورت‌هایی همچون HDMI ، DVI، RGB و AV و Display port هم است. این شرکت آلمانی برای این نمایشگر غول آسا 33 هزار یورو در نظر گرفته است. این نمایشگر برای نشان‌دادن برتری ابداعات آلمانی‌ها در مقابله با محصولات کره ای ال جی و سامسونگ در CeBIT 2013 به نمایش گذاشته شد. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.