اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 12, 2013
10:34 سه شنبه، 22ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53864

آقای حکیم جوادی، من به شما گزارش می‌دهم!

 

دکتر حمید ضیایی‌پرور – روزنامه همشهری : اختلال در دسترسی به سایت‌های اینترنتی طی هفته اخیر همچنان ادامه دارد و در این میان متولیان فناوری اطلاعات و ارتباطات به جای پذیرش مشکل و تلاش در جهت رفع آن، به تکذیب‌درمانی روی آورده‌اند.
از‌جمله علی حکیم‌جوادی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با مهر، وجود اختلال در دسترسی به برخی سایت‌های اینترنتی را تأیید نکرده و گفته: هیچ گزارشی در این‌باره به ما ارائه نشده است!آقای حکیم‌جوادی، بنده به‌عنوان یکی از کاربران اینترنت در ایران اکنون به‌طور رسمی و علنی موضوع را به شما گزارش می‌کنم:حقیر دو اشتراک اینترنت پرسرعت در منزل دارم؛ یک اشتراک 256کیلو بیت از طریق ‌ای‌دی‌اس‌ال مخابرات و یک اشتراک وایمکس ایرانسل 512کیلوبایتی و این علاوه بر اینترنتی است که در محل کارم به آن دسترسی دارم.
 
شب گذشته نیاز به ارسال فایلی برای یکی از دانشجویانم داشتم. فایل مذکور 400کیلو بود. جی‌میل باز می‌شد اما امکان ارسال فایل وجود نداشت. بیش از 45دقیقه معطلی به نتیجه‌ای نینجامید. به سراغ ای‌میل‌های داخلی رفتم. بنده بعد از گذراندن هفت خوان رستمی که خودتان بهتر می‌دانید مدتی پیش موفق به اخذ ای‌میل ملی ایران دات آی‌آر شدم.
 
در کمال تعجب با اینکه این سرویس که ای‌میل ملی نام گرفته است و از پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی‌اس هم استفاده نمی‌کند، امکان ارسال فایل مذکور را نداشت، به سراغ شناسه‌ام در سایت چی‌میل یا همان چاپار رفتم که اخیرا شورای‌عالی اطلاع‌رسانی راه‌اندازی کرده است. ارسال با این شناسه هم ممکن نشد. چند ای‌میل داخلی دیگر نیز داشتم که با همه آنها تست کردم و بعد از حدود دو ساعت معطلی و خرد شدن اعصاب موفق به ارسال یک فایل ساده از طریق اینترنت نشدم.
 
بنده نه قصد بازدید سایت خاصی را داشتم نه از وی‌پی‌ان یا فیلترشکن استفاده می‌کنم و نه دانلود یا آپلود سنگین داشتم، فقط یک ای‌میل ساده! یک ای‌میل دانشگاهی! این بار اول نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، همین الان هم که این یادداشت را ملاحظه می‌فرمایید اگر به چند تن از دوستان خود زنگ بزنید یا از چند نفر از مردم نظرسنجی کنید به شما خواهند گفت که اینترنت مشکل دارد. اگر شما به‌عنوان متولی سازمان فناوری اطلاعات کشور از این مشکل مطلع نیستید باید به کانال‌های اطلاع‌گیری خودتان شک کرده و در آن تجدیدنظر کنید. اگر اینترنت کشور مشکل دارد و به شما گزارش نمی‌کنند احتمالا مسیرهای ارسال گزارش به شما اشکال دارد.
 
آقای حکیم‌جوادی! برای حل هر مشکلی نخستین راهکار، پذیرش مشکل است. تا وقتی شما مشکل را نپذیرید احتمالا برای حل آن نیز اقدامی نخواهید کرد. وقتی یک کاربر با حداقل دو اشتراک پرسرعت اینترنت نمی‌تواند یک ای‌میل بزند تکلیف بقیه کاربرانی که بخش عمده آنها از طریق دایل‌آپ به اینترنت متصل می‌شوند روشن است.
 
من نمی‌دانم آن پشت چه خبر است؟ آیا قرار است اینترنت ملی را راه‌اندازی کنید؟ آیا دارید یک نرم‌افزار جدید را تست می‌کنید؟ یا اینکه واقعا قصد دارید تا اطلاع ثانوی اینترنت را به‌صورت قطره‌چکانی به مردم بدهید؟ اما می‌دانم که در مهر‌ماه گذشته نیز وقتی سرویس جی‌میل به‌طور کلی قطع شد مسئولان ذی‌ربط در ابتدا به‌طور کامل نسبت به این مسئله اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند اما بعدا مجبور شدند آن را بپذیرند و رفع مشکل کنند.آقای حکیم‌جوادی! اکنون شما یک گزارش دریافت کرده‌اید. لطفا اقدام لازم را مبذول فرمایید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.