امنیت

فناوری اطلاعات

March 20, 2013
19:59 چهارشنبه، 30ام اسفندماه 1391
کد خبر: 53980

گوگل، موزیلا و اپل آسیب پذیر‌ترین نرم افزارهای ۲۰۱۲ را ساختند

 

برآوردهای یک شرکت امنیتی نشان می‌دهد مرورگرهای کروم گوگل و فایر فاکس موزیلا و نرم افزار آی تونز اپل آسیب پذیر‌ترین برنامه‌های نرم افزاری در سال ۲۰۱۲ بوده‌اند. 
 
 
به گزارش infoworld، شرکت امنیتی سکونیا در گزارشی نسبت به افزایش آسیب پذیری نرم افزارهای غیر مایکروسافت هشدار داده است و گفته شرکت‌های مختلف باید شیوه عرضه وصله‌های امنیتی خود را بهبود بخشند. این شرکت در عین حال اعلام کرده است از میان ۵۰ مورد از آسیب پذیر‌ترین نرم افزار‌ها ۲۹ تای آن متعلق به مایکروسافت هستند. 
بر اساس این گزارش، سهم آسیب پذیر‌ترین نرم افزار‌ها در میان شرکت‌های غیر مایکروسافت در عرض پنج سال گذشته از ۵۷ درصد به ۸۶ درصد افزایش یافته است. شرکت سکونیا برای تدوین گزارش خود حدود ۹ هزار و ۷۷۶ آسیب پذیری را در میان دو هزار و ۵۰۳ محصول از ۴۲۱ شرکت مورد بررسی قرار داده است. بنا بر گزارش این شرکت، تعداد کلی آسیب‌پذیری نرم افزار‌ها در مقایسه با ۵ سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است. در همین دوره، میزان آسیب پذیری‌ها و رخنه‌های امنیتی که در ۵۰ نرم افزار رایانه‌ای پرکاربرد پیدا شده است حدود ۹۸ درصد رشد داشته است. 
پژوهشگران سکونیا گفته‌اند مرورگرهای کروم و فایرفاکس و نرم افزار آی تونز اپل به ترتیب بیشترین آسیب‌پذیری را در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند. سکونیا تعداد رخنه‌ها و آسیب پذیری‌های این سه محصول را به ترتیب ۲۹۱، ۲۵۷ و ۲۴۳ مورد اعلام کرده است. نرم افزارهای ادوبی فلش پلیر و جاوا JRE SE اوراکل، ادوبی ریدر و اپل کوئیک تایم از این نظر در رده‌های بعدی قرار دارند. 
در میان محصولات متعلق به مایکروسافت، ویندوز ۷ با ۵۰ نقطه ضعف همچنان یکی از آسیب‌پذیر‌ترین نرم افزارهای این شرکت است. مرورگر اینترنت اکسپلورر و نرم افزارهای دات نت فریم ورک، اکسل، ویزیو ویور، سیلورلایت، وُرد و‌ ام اس ایکس‌ ام ال که همگی متعلق به مایکروسافت هستنند نیز از نظر میزان آسیب پذیری در رده‌های بعد از ویندوز ۷ قرار دارند. 
شرکت سکونیا در گزارش خود به عرضه‌کنندگان محصولات نرم افزاری توصیه کرده است شیوه ارسال وصله‌های امنیتی (Patch) برای محصولات خود را بهبود بخشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.