اپراتورها

تلفن همراه

March 30, 2013
17:35 شنبه، 10ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54132

چرا نباید از نسل سوم موبایل ترسید؟

 

اعتراف می‌کنیم بیش از همه تحت تاثیر پایداری شبکه بودیم. این اولین بار است که در حال حرکت و جابه جایی با سرعت زیاد همچنان به اینترنت با سرعت بالا دسترسی داریم
 
به گزارش روزنامه هفت صبح، شایعه های زیادی درباره شبکه های نسل سوم شنیده ایم. با اینکه تمرکز بیشتر آنها روی امکان مکالمه تصویری بوده اما ما اعتقاد داریم نسل سوم تنها و تنها در مکالمه تصویری خلاصه نمی شود. اگر بخواهیم بی طرفانه صحبت کنیم، حتی می توان گفت این امکان جزئی ترین و پیش پا افتاده ترین قابلیت در شبکه های نسل سوم به حساب می آید. 
در حالی که کاربران سایر نقاط جهان تجربه های هیجان انگیز خود را از شبکه های نسل چهارم موبایل با هم به اشتراک می گذارند، ما مدت زمان بسیار طولانی را در شکیبایی و انتظار هدر دادیم. رایتل بالاخره پیش قدم شد و سیمکارت های جدید را عرضه کرد. رایتل تا مدتی تنها ارائه دهنده این خدمات خواهد بود. اما بعدها دیگر اپراتورها هم قادر خواهند بود مشترکانشان را از این نعمت بهره مند کنند. اما به راستی شبکه های نسل سوم، تماس تصویری، ارتباط بر بستر اینترنت و قابلیت جابه جایی چیست و چرا نباید از روبرو شدن با آنها ترسید؟ 
 
 
برای استفاده از 3G به دستگاه جدید نیاز دارم؟ 
 
برای استفاده از خدمات نسل سوم لازم است ابزارهای مورد استفاده شما مثل تلفن همراه، تبلت، مودم و … باید استانداردهای شبکه نسل سوم را پشتیبانی کنند. لازم نیست از همین حالا به فکر خرید موبایل جدید باشید. مشخصات نوشته شده روی جعبه گوشی و اطلاعات روی سایت برند سازنده می تواند کاملا قانع کننده باشد. بیشتر گوشی هایی که ظرف یک سال گذشته تولید شده اند در بخش امکانات ارتباطی، قابلیت 3G را در نظر گرفته اند. فروشنده شما یک فرشته است؟ نه حقیقت ماجرا اینجاست که دنیا زمان زیادی است که از مواهب نسل سوم خبر داشته و به کاربران اجازه داده از آن استفاده کنند. اگر تلفن فعلی شما چنین قابلیتی را نداشت باید دست به جیب شوید و از همین حالا بدانید این گوشی بهتر است به دوربین دوم هم مجهز باشد. با ترکیب تلفن همراه یا تبلت و یک سیمکارت نسل سوم می توان به شبکه متصل شد. مودم های کوچکی که قبلا مشابهشان را برای GPRS یا EDGE به کار گرفته بودیم هم وجود دارند. با آنها می توان یک دستگاه کامپیوتر را به دنیای مجازی متصل کرد. 
 
 
از اینترنت همراهم رضایت ندارم؛ 3G چطور است؟
 
مشترکان ایرانسل اولین برخورد با اینترنت همراه GPRS را داشتند. بعد از آن نوبت به همراه اول رسید و کمی بعد هر دو اپراتور شبکه خود را به استاندارد EDGE ارتقا دادند. در همه حالت ما آن را با اسم اینترنت همراه شناختیم. این یک تجربه جدید و منحصر به فرد بود. به خصوص بعد اینکه هر دو اپراتور چیزی به اسم بسته های ویژه همراه را عرضه کردند. با این حال سرعت اتصال در چنین شبکه هایی حتی به پای اینترنت دایال آپ هم نمی رسید. طبیعی بود که ما از آن رضایت نداشته باشیم. 
خبر خوب درباره شبکه های نسل سوم در دسترس ما این است که سرعت اتصال به اینترنت آن از 128 کیلوبیت در ثانیه شروع می شود و برای کاربران عادی تا مگابیت هم قابل دسترسی است. چیزی در حد سرعت اشتراک ADSL کاربران خانگی که تازه موضوع اشتراک 10 به یک هم ندارد. علاوه بر این امکان حمل و نقل و جابه جایی را هم حیرت انگیز خواهید دانست. اینکه وقتی سوار اتومبیل از نقطه ای به نقطه دیگر می روید و همچنان مرورگر اینترنت به شبکه متصل باقی بماند، برای ما کمی دور از انتظار و هیجان آور است! 
 
 
درباره سیمکارت توضیح بده اما گیجم نکن!
سیمکارت های رایتل در سه نوع دایمی، اعتباری و دیتا عرضه شده اند. اگر شما یک سیمکارت دایمی بخرید هزینه بیشتری پرداخت کرده اید و به تمامی سرویس های رایتل مثل مکالمه تصویری و اینترنت پرسرعت بدون هیچ محدودی دسترسی خواهید داشت. سر ماه هم برایتان یک قبض ارسال می کنند تا شما هزینه استفاده تان را پرداخت کنید. مشترکان سیمکارت های اعتباری می توانند با خرید کارت شارژ تا سقف اعتبار موجود روی سیمکارت از خدمات شبکه رایتل استفاده کنند. تنها محدودیت موجود برای کاربران سیمکارت اعتباری در نظر گرفتن سقف 512 کیلوبیتی سرعت درسترسی به اینترنت است. رایتل می گوید ممکن است این محدودیت در جشنواره بهار برداشته شود. نوع سوم، سیمکارت های دیتا هستند که از قابلیت تماس تصویری و صوتی برخوردار نیستند و بیشتر برای استفاده در تبلت توصیه می شوند. پیش شماره های 0920 به سیمکارت های دایمی و پیش شماره های 0921 به سیمکارت های اعتباری و دیتا تعلق دارند. 
 
 
درباره چه جزییات دیگری باید بدانم؟
 
واگذاری سیمکارت، پس از تکمیل ثبت نام و پرداخت هزینه مربوطه انجام خواهد شد. امکان ثبت نام به صورت آنلاین هم وجود دارد. به هر حال بهتر است بدانید که با هر کد ملی می توان یک سیم کارت دائمی، یک سیم کارت اعتباری، و یک سیم کارت دیتا خریداری کرد. پس از ثبت نام، از طریق ایمیل یا SMS از متقاضی درخواست می شود که جهت تکمیل ثبت نام و پرداخت هزینه اقدام کند. تحویل سیمکارت ها براساس اولویت تکمیل ثبت نام انجام خواهد شد. در حال حاضر رایتل در همه مراکز استان و در کل در بیش از 80 شهر پوشش شبکه دارد.
 
 
کمی درباره مکالمه تصویری بگو!
 
بهتر است بدانید که با سیمکارت های رایتل می توان با هر پیش شماره متعلق به سایر اپراتورها تماس صوتی برقرار کرد اما مکالمه تصویری تنها و تنها بین دو سیمکارت رایتل انجام می شود. قیمت این نوع تماس طبیعتا بیشتر از تماس های صوتی است .
درباره شایعه ها چطور؟ وقت آن رسیده کمی درباره شان صحبت کنیم. مثلا بگوییم که امکان سوء استفاده از آن وجود ندارد چون کسی نمی تواند بدون خواست کاربر تماس برقرار کند. در هر مرتبه درست مثل تماس تصویری تلفن زنگ می خورد و شما تصمیم می گیرید با توجه به موقعیت و وضعیتتان به تماس پاسخ دهید یا آن را رد کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.