امنیت

فناوری اطلاعات

April 1, 2013
15:01 دوشنبه، 12ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54152

علل بی‌سابقه ترین اختلال اینترنتی تاریخ

 

مقامات قضایی در حال تحقیق در مورد فردی هستند که خود را وزیر ارتباطات و امور خارجه سنگر سایبری نامیده، ولی خطرناک ترین هرزنامه نویس وب و عامل کندی اینترنت است.
 
به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، سون اولاف کمفیوس که اصالت هلندی دارد، از سوی بسیاری از صاحب نظران به عنوان یک جانی سایبری شناخته شده است و این در حالی است که او سابقه جنایی یا مشارکت مستقیم در تخلفات اینترنتی ندارد.
 
بررسی‌ها نشان داده که وی و شرکت های اینترنتی تحت اداره‌اش یکی از عوامل اصلی کند شدن ترافیک اینترنت در روزهای اخیر هستند و مقابله با فعالیت تخریبی آنها در اینترنت از سوی شرکت‌های امنیتی در تشدید کندی ترافیک اینترنت تاثیر داشته است.
 
البته سون اولاف Sven Olaf Kamphuis خود را یک هکر یا جانی سایبری نمی‌داند و معتقد است باید او را یک مبارز در راه آزادی اینترنت دانست که با افرادی همچون جولیان آسانژ بنیانگذار سایت ویکی لیکس در یک جبهه قرار دارد.
 
متخصصان امنیتی هلندی معتقدند که Sven Olaf Kamphuis یک برنامه نویس برجسته با قابلیت های فراوان است که مقابله با او کار دشواری است. تازه‌ترین دشمن وی که برای مقابله با او وارد عمل شده گروهی موسوم به Spamhaus است.
 
این گروه که مقر آن در ژنو قرار دارد، به جنگ هرزنامه نویسی اینترنتی رفته است و برای این کار فهرستی از افراد مهم مظنون در این زمینه را منتشر کرده است.
 
حامیان Spamhaus تلاش می کنند، هرزنامه‌های ارسالی مختلف را شناسایی و بلوکه کنند. البته آقای Kamphuis می‌گوید مطالبی که ارسال می‌کند، هرزنامه نیست و برای اگاهی و اطلاع رسانی ارسال می‌شود.
 
کندی اینترنت در اثر درگیری Kamphuis و مخالفانش زمانی آغاز شد که Spamhaus موفق شد دو شرکت به نام های CB3ROB و CyberBunker را که متعلق به این فرد بودند، در لیست سیاه قرار دهد. شرکت اول ارائه دهنده سرویس های اینترنتی و دومی یک شرکت میزبانی وب هستند، اما این برنامه نویس هلندی از آنها برای ارسال هرزنامه استفاده کرده بود.
 
آقای Kamphuis با رد اتهامات وارده در این زمینه اعلام کرده بود، با هر فرد یا شرکتی که خواستار دریافت خدمات از آن باشد، وارد معامله خواهد شد به شرطی که از سرویس‌هایش برای هرزه نگاری کودکان یا فعالیت های تروریستی استفاده نکند.
 
به دنبال تلاش برای مقابله با Kamphuis هکرهای حامی او نیز وارد عمل شدند و تلاش کردند، با حمله به سایت شرکت Spamhaus از وی حمایت کنند. این هکرها معتقدند که Spamhaus نباید در مورد اینکه چه چیزی باید بر روی اینترنت موجود باشد و چه چیزی باید از آن حذف شود، تصمیم بگیرند.
 
به دنبال بالا گرفتن درگیری مخالفان و موافقان عملکرد Spamhaus بر روی اینترنت و حملات هکری دو طرف بر ضد سایت های طرف مقابل ترافیک اینترنت به میزان قابل ملاحظه‌ای کند شد.
 
حملات Spamhaus علیه Kamphuis نیز به حامیان این گروه در آمریکا، کانادا، روسیه، چین و اروپای غربی نسبت داده شد.
 
در نهایت این رویداد که ترافیک اینترنت را در روزهای اخیر به شدت کند کرده بود، باعث شد تا مقامات قضایی هلند تحقیقات رسمی در مورد این رویداد و آقای Kamphuis را آغاز کنند. مقامات انگلیسی و چند کشور اروپایی دیگر نیز تحقیقات در مورد منشاء حملات یاد شده را اغاز کرده‌اند.
 
با توجه به اینکه بررسی اولیه دخالت شرکت CB3ROB را در حملات DOS هفته قبل که منجر به کندی قابل ملاحظه اینترنت در جهان شد، ثابت کرده احتمال برخورد قضایی با Kamphuis سی و پنج ساله افزایش یافته است.
 
در این میان برخی منابع خبری نیز به رفتارهای نامتعارف و روحیات خاص Kamphuis اشاره می کنند.
 
وی که دو شرکتش را  به ترتیب در سال های 1996 و 1999 تاسیس کرده است، از سال 1999 تا 2001 برای یک شرکت سرویس دهنده اینترنت به نام XS4ALL در هلند کار می کرد.
 
وی در ان زمان عادت داشت که رایانه های همکارانش را هک کند و رفتارهای غیرمتعارف دیگری نیز از خود نشان می داد.
 
به عنوان مثال وی در جریان سفر با همکارانش به شهر برلین حاضر نشد، با انها سفر کند و خود به تنهایی با یک اتوبوس به این شهر رفت. این فرد به طور کلی حاضر به پذیرش دستورات و اقتداری بالاتر از خود نیست و البته بسیار باهوش است.
 
آقای Kamphuis که از سال 2006 در برلین زندگی می‌کند، همیشه تلاش داشته تا همفکرانش را به طغیان علیه هرگونه محدودیت در اینترنت دعوت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.