فناوری اطلاعات

April 1, 2013
15:05 دوشنبه، 12ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54154

شعار امسال روز جهانی مخابرات: ICT و افزایش ایمنی جاده ها/پیام دبیرکل ITU

پیام دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات دکتر حمدون توره به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی سال 2013 ( 27 اردیبهشت ماه 1392 ) با شعار انتخابی « فناوری های اطلاعات و ارتباطات و افزایش ایمنی جاده ها» منتشر شد.

 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از وبسایت رسمی شرکت مخابرات ایران اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) که یک سازمان بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد است و وظیفه قانون گذاری و مدیریت فضای فرکانسی ، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را به عهده دارد ، همه ساله به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مخابرات با انتخاب یک شعار سیاست یکساله مخابرات جهانی را تعیین می نماید.امسال نیز دکتر حمدون توره دبیر کل این اتحادیه با اعلام شعار « فناوری¬های اطلاعات و ارتباطات و افزایش ایمنی جاده ها» پیام این اتحادیه را به شرح ذیل قرائت نمودند.
 
 
موضوع روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعات در سال 2013/1392:
« فناوری های اطلاعات و ارتباطات و افزایش ایمنی جاده ها »
 
فناوری های اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، در هر گام از زندگی مردم، دارای نقشی کاتالیزوری در ایجاد و اغتنام فرصت ها هستند. امروزه، ما هنگامی که در خودروهای مان در حال رانندگی هستیم، وسایلی در اختیار داریم که با چند اشاره ی انگشت به ما، امکان ِبرقراری ارتباط در سراسر جهان، ناوشگری در ترافیک سنگین و مسیریابی در مناطق ناآشنا را می دهند. در عین حال، ما می توانیم از میان انبوهی از ســـــرگرمی ها، اَعم از موسیقی، برنامه های رادیویی، تلویزیونی یا رسانه های اجتماعی، گزینه ی مورد علاقه ی خود را در حین رانندگی انتخاب کنیم.
 
در حالی که این فناوری ها به گونه ای فزاینده همه جایی همه گاهی می شوند، ما باید تضمین نماییم که خصوصاً به هنگام رانندگی به منظور پیش گیری از سوانح و آسیب دیدگی، از آنها مسؤولانه و محتاطانه استفاده می کنیم.
 
ایمن سازی راهنمایی ورانندگی، یک نگرانی جهانی برای بهداشت و سلامت عمومی و پیش گیری از آسیب دیدگی است. همه ساله، عمدتاً در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، یک میلیون وسی-صد هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان می دهند و 20 تا 50 میلیون نفر دیگر نیز مجروح می شوند. لذا، در مقیاس اقتصاد جهانی، زیانی حدود 518 میلیارد دلار آمریکا به دولت ها و افراد وارد می شود. 
 
حواس پرتی راننده و رفتار استفاده کنندگان از جاده ها، نظیر رفتاری که کاربران، به هنگام "پیام رسانی متنی" و تعامل با سامانه های ناوشگری یا برقراری ارتباط درون خودرویی در حین رانندگی، از خود بروز می دهند، از مهم ترین عوامل دخیل در وقوع سوانح مرگبار راهنمایی و رانندگی هستند.
 
پیام من صریح است: در حین رانندگی، نگذارید فناوری حواس تان را پَرت کند! نه از تلفن همراه استفاده کنید و نه سامان ی ناوشگری تان را تنظیم نمائید. نگذارید کار با این فناوری ها موجب حواس پرتی شما بشود. ارسال یک پیام متنی یا "توییت-کردن" در حین رانندگی، بسیار خطرناک است و باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کرد.
 
در عین حال، کشورهای عضو و شُرکای صنعتی مان را به ترویج واسط ها و افزاره های دست آزاد ایمن در خودروها فرامی خوانم و از آنها می خواهم اقدام هایی در راستای رفع حواس پرتی ناشی از استفاده از فناوری در حین رانندگی اتخاذ کنند. همگام با وضع سیاست های ملّی برای ترغیب استفاده از فاوا در ارتقاء ایمنی راهنمایی ورانندگی، ما همچنین باید به توسعه و کاربُرد سامانه های ترابری هوشمند بپردازیم.
 
اتخاذ چنین اقدام هایی، نه تنها به پیش گیری از تصادفات رانندگی کمک می کند، بلکه همچنین کارآمدی ها در مدیریت راهنمایی ورانندگی را به شیوه ی مبارزه با آثار سوء دگرگونی آب وهوا و گرمایش جهانی ارتقاء می دهد.
 
من مفتخرم بگویم که اتحادیه ی بین المللی مخابرات استانداردهایی را برای واسط های کاربَری و سامانه های ارتباطی ِایمن در خودروها طراحی نموده تا با رفع حواس پرتی های ناشی از فناوری، عملکرد رانندگان را بهینه سازد.
 
اتحادیه ی بین المللی مخابرات، پیش تازتر از سایر مجامع جهانی، همچنین، تلاش می کند استانداردهای روزآمد فاوا برای ساخت سامانه های ترابری هوشمند و ایمنی راننده را که آمیزه ای از فناوری های رایانه-ای، ارتباطی، مکان یابی و خودکارسازی فرایندها را به خدمت می گیرند، پدیدآوَرَد.
 
موضوع روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعات سال 1392/2013 یعنی: «فناوری های اطلاعات و ارتباطات و افزایش ایمنی جاده ها»، در سال های آتی نیز با مشارکت بخش خودروسازی و اصناف خودروسازان سراسر جهان، زیــر پرچم فدراسیون بین المللی خودرو (F.I.A) پیشرفت خواهد کرد، مجامعی که با همکاری تنگاتنگ با آنها خواهیم توانست برای یکی از ضروری ترین چالشهای جهانی عصرمان چاره جویی کنیم.
 
من مصرّانه از شما می خواهم، مراسم روز جهانی مخابرات و جامعه ی اطلاعات امسال را گرامی بدارید، با عنایت ویژه به ضرورت افزایش ایمنی راهنمایی و رانندگی از طریق به خدمت گرفتن نیروهای فاوا.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.