اپراتورها

تلفن همراه

April 3, 2013
21:02 چهارشنبه، 14ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54185

مهمترین حواشی ارتباطات در سال ۹۱

معدود اتفاقات جالب و تغییرات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 91 حاشیه هایی نیز به همراه داشت که وقایع نگاری آن خالی از لطف نیست از پاداشی که برای مدیر عامل دردسرساز شد تا ماجرا و حواشی برکنار وزیر ارتباطات همه اینها در گزارش مهر از مهمتربن حواشی ارتباطات درسال گذشته آمده است.
 
برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین سال عمر دولت دهم و تلاش بی نتیجه دولت بر ادغام این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی و در نهایت بلاتکلیفی چند ماهه این وزارتخانه بدون وزیر، از جمله مهمترین اتفاقات صورت گرفته در سال 91 بود که با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ در همین حال پاداش 100 میلیونی آقای مدیرعامل که منجر به برکناری وی شد؛ قطع یک هفته ای دسترسی به جی میل به دلیل هتک حرمت و توهین به مقدسات، عضویت دفتر رهبری در فیس بوک و طومارنویسی نمازجمعه گزاران برای توقف سرویس تماس تصویری رایتل از دیگر اتفاقات به وقوع پیوسته این بخش در سالی که گذشت بود.
 
دلخوری تقی پور از برکناری اش و تشکر نیکزاد برای در اختیار گرفتن صندلی تقی پور
 
برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را اگر نتوان تنها اتفاق مهم این حوزه در سال 91 عنوان کرد اما می توان آن را غیرقابل پیش بینی ترین رویدادی عنوان کرد که در این سال به وقوع پیوست و نیمه دوم سال 91 را با حاشیه های بسیاری همراه کرد.
 
محمود احمدی نژاد در شامگاه نهم آذرماه 91 رضا تقی پور وزیر ارتباطات را از سمتش برکنار کرد و در حکمی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. این اقدام رئیس جمهور در پی تصمیم دولت برای ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایجاد وزارت امور زیربنایی شکل گرفت که از چندین ماه قبل زمزمه های آن به گوش می رسید و حتی دولت لایحه آن را به مجلس فرستاد اما در نهایت نیز مجلس با آن موافقت نکرد.
 
در این میان مراسم تودیع رضا تقی پور از وزارت ارتباطات و معارفه علی نیکزاد با حاشیه های فراوانی همراه بود که از جمله آن می توان به نیامدن تقی پور به مراسم تودیعش و تشکر نیکزاد از رئیس جمهور برای سپردن این مسئولیت به وی و در اختیار گرفتن صندلی تقی پور اشاره کرد.
 
در این مراسم محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور با اشاره به عدم حضور تقی پور در مراسم تودیعش گفت: در این دولت هر وزیری با احترام می آید اما زمانی که می خواهد برود اخم تمام وجودش را می گیرد اما نباید این طور بود باید خندید و دارای خوی عظیمی بود چرا که نشستن بر این مسند مثل کارهای خداست، یک زمانی می دهد و یک زمانی می گیرد پس باید خوش بود. برای مثال اگر راه و مسکن و ارتباطات را یکجا از آقای نیکزاد بگیرند نباید اخم کند. حتی این بلا اگر سر من بیاید نیز ان شاء الله خواهم خندید.
 
صندلی تقی پور به نیکزاد هم وفا نکرد
 
تنها چند روز پس از در اختیار گرفتن مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط علی نیکزاد ، نمایندگان مجلس با ارائه طرحی دو فوریتی ادغام وزارتخانه ها را برای دوسال آینده منتفی اعلام کردند و براین اساس تلاش دولت برای اخذ موافقت از نمایندگان مجلس برای ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی و ارتباطات بی نتیجه ماند. براساس این مصوبه سرپرستی نیکزاد در وزارتخانه ارتباطات با وجودی که خود تصدی وزارت راه و شهرسازی را بر عهده داشت نیز غیرقانونی تلقی شد.
 
این قانون مجلس با حاشیه هایی همراه بود که از جمله آن می توان به بلاتکلیفی وزارت ارتباطات در نبود وزیر و سرپرست اشاره کرد؛ البته از زمان تصویب این قانون تا خداحافظی نیکزاد از وزارت ارتباطات چندین هفته به طول انجامید و در نهایت معاون نظارت مجلس مجبور شد در نامه ای به رئیس جمهور تاکید کند که برای نیکزاد جانشین و برای وزارت ارتباطات سرپرست و یا وزیر انتخاب کند.
 
با این حال شواهد نشان داد که تا انتخاب محمدحسن نامی به سمت سرپرست وزارت ارتباطات، نیکزاد نه تنها در وزارت ارتباطات در رفت و آمد بود بلکه حتی جلسات وی نیز برای مدیران این وزارتخانه برگزار می‌شد و وی قصد داشت در دهه فجر چند طرح ارتباطی افتتاح کند.
 
ناقوس پشیمانی دولت از واگذاری مخابرات به صدا درآمد
 
ناقوس پشیمانی دولت از واگذاری بزرگترین و پردرآمدترین شرکت دولتی بعد از نفت به صدا درآمد؛ اقدامی که در اواخر کار دولت نهم و با سپردن 51 درصد سهام شرکت مخابرات ایران به شرکت توسعه اعتماد مبین – زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه- صورت گرفت.
 
ابراز پشیمانی از واگذاری شرکت سودده مخابرات از سوی معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع وزیر ارتباطات عنوان شد به نحوی که محمدرضا رحیمی با اشاره به جدایی مخابرات از فناوری اطلاعات در این وزارتخانه و واگذاری شرکت مخابرات ایران گفت: بخش ارتباطات را که یکی از کارسازترین و پردرآمدترین بخش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود به توصیه آقایان فروختیم رفت. نوش جانشان. اما ای کاش این کار را نمی کردیم.  
 
پاداش 100میلیونی آقای مدیرعامل دردسرساز شد
 
پاداش 100 میلیون تومانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز یکی از بحثهای رسانه ای سال 91 بود که با جنجال بسیاری همراه بود و در نهایت به برکناری صابر فیضی از سمتش انجامید.
 
اگرچه سید مصطفی سید هاشمی نائب رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در مورد ارائه پاداش 100 میلیون تومانی به مدیرعامل این شرکت تاکید کرد که هیچگونه تخلفی در این زمینه صورت نگرفته و حتی رئیس جمهور نیز برخلاف اخبار منتشر شده، در این زمینه عکس العمل خوبی داشته است اما جدایی صابر فیضی که بالغ بر 8 سال مدیرعاملی مخابرات را در کارنامه داشت از این شرکت نشان داد که حاشیه های این تصمیم فراتر از آنچیزی است که سیدهاشمی در مورد آن صحبت کرده است.
 
اما با این وجود چندماه پس از حواشی به وجود آمده در زمینه این تصمیم، صابر فیضی از مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران کناره گیری کرد که البته فرارسیدن زمان بازنشستگی وی دلیل این کناره گیری عنوان شد.
 
قطع سرویسهای گوگل به دلیل توهین به مقدسات
 
به گزارش مهر، قطع دسترسی به پست الکترونیک گوگل در ایران در هفته اول مهرماه نیز حاشیه های بسیاری به همراه داشت.
 
به دنبال ساخت فیلم موهن " معصومیت مسلمانان" که ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را مورد اهانت قرار داده بود و بخشهایی از آن در فضای مجازی منتشر شد مسلمانان در بسیاری از نقاط جهان خواستار تحریم سایتهای اینترنتی همچون گوگل و یوتیوب شدند.
 
در کشور ما ابتدا اینطور عنوان شد که جی میل به دلیل محکوم کردن سوء استفاده از فضای مجازی برای توهین به مقدسات، از دسترس کاربران ایرانی خارج شده و حتی یک عضو شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که این قطعی به دنبال تقاضای مردم صورت گرفته و یک مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز قطع دسترسی کاربران ایرانی به جی میل را اقدام مراجع تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ و در راستای محکوم کردن اهانتهای صورت گرفته به مقدسات اسلام عنوان کرد.
 
اما با این وجود چند روز پس از این اعلام یک مقام مسئول در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، بروز مشکل فنی و عدم توانایی وزارت ارتباطات برای رفع این مشکل و تفکیک دو سرویس جی میل و یوتیوب را دلیل قطع سرویس جی میل در ایران عنوان و اظهار کرد: جی میل ناخواسته مسدود شده و ارتباط چندانی میان محدودیت دسترسی به جی میل با اتفاقات در زمینه محکومیت فیلم موهن وجود ندارد؛ اظهاراتی که وزارت ارتباطات به عنوان متولی این بخش هیچگاه آن را تایید نکرد.
 
در ادامه مقابله با هتک حرمتهای صورت گرفته در فضای مجازی و به ویژه ساحت ائمه معصومین، شبکه اجتماعی ائمه اطهار با نام "هادی نت" نیز توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال راه اندازی شد.
 
غرفه ای که برای رسانه های دیجیتال دردسرساز شد
 
برپایی ششمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مهرماه 91 نیز با حاشیه هایی همراه بود که از جمله آن می توان به بروز زد و خورد میان برگزارکنندگان این نمایشگاه با نیروی انتظامی به دلیل برپایی غرفه محتوایی +18 و شایعه استعفای رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اشاره کرد.
 
درباره این اتفاقات و حواشی به وجود آمده در ششمین دوره برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال استعفای رئیس این مرکز را تکذیب و توضیحاتی داد.
 
این توضیحات اینطور عنوان شد که " با توجه به حضور غیرمترقبه و بدون هماهنگی چند نفر از برادران نیروی انتظامی در یکی از غرفه های محتوایی ششمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال تهران و بروز و انتشار برخی اخبار نادرست و خلاف واقع از قبیل زخمی شدن یا دستگیری مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز واقعه و یا استعفای رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در اعتراض به اتفاقات حادث شده، ضمن تکذیب تمامی موارد فوق از رسانه‌های گروهی جهت دامن نزدن به ابعاد موضوع و به ویژه پرهیز از انتشار اخبار تایید نشده و جلوگیری از سواستفاده رسانه های بیگانه و دشمنان نظام مقدس جمهوری  اسلامی در شرایط حساس کنونی کشور درخواست جدی می شود."
 
عضویت دفتر رهبری در فیس بوک و رفع فیلتر فیس بوک
 
عضویت دفتر رهبری در شبکه اجتماعی فیس بوک با توجه به اینکه دسترسی به این سایت در ایران فیلتر است نیز در سالی که گذشت با حاشیه هایی همراه بود. به نحوی که مهدی اخوان بهابادی دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور دراین باره گفت: شبکه های اجتماعی در دنیا با اهداف مختلف توسط تیم های مختلف راه اندازی می شود که در برخی مواقع نظرات قابل توجهی دارند، براین اساس با اخذ شبکه های اجتماعی موافق هستیم و عضویت در شبکه های اجتماعی، جرم نیست، اما دور زدن سامانه فیلترینگ برای دسترسی به این شبکه ها در کشور جرم محسوب می شود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد عضویت دفتر مقام معظم رهبری در شبکه اجتماعی فیس بوک خاطرنشان کرد: بنده اطلاعیه ای از دفتر رهبری مبنی بر تایید این موضوع ندیده ام، اما معمولا این حرکات در کشور به صورت خودجوش انجام می شود که به قصد دفاع از رهبری و یا اهداف مشابه است اما با این حال تاییدیه ای مبنی بر اینکه حاکمیت، فیس بوک را به رسمیت بشناسد تاکنون ارائه نشده است.
 
نمازجمعه گزارانی که با تماس تصویری مخالف بودند
 
بالاخره و با چند سال تاخیر سرویس نسل سوم تلفن همراه که مهمترین خصیصه آن تماس تصویری و اینترنت پرسرعت است توسط اپراتور سوم موبایل – رایتل- به بهره برداری رسید و این سرویس ها برروی سیم کارتهای مشترکان این اپراتور ارائه شد اما با این وجود و به دلیل آنچه که نبود پیوست فرهنگی در ارائه این سرویس ها نامیده شد واگذاری این خدمات در کشور از سوی مراجع عظام با مخالفت روبرو شد و بسیاری از این مراجع استفاده از سرویس تماس تصویری را جایز ندانستند. در همین حال نمایندگان مجلس نیز به دلیل آنکه در این سرویس "محرم و نامحرم" رعایت نمی شود خواستار رسیدگی و رفع اشکالات سرویس مکالمه تصویری رایتل شدند و در نهایت نماز جمعه گذاران نیز با امضای طوماری خواستار توقف ارائه این سرویس در سیم کارتهای نسل سوم شدند.
 
در این راستا و به دلیل مشکلات به وجو آمده شورایعالی فضای مجازی راسا وارد عمل شد و بررسی این مشکل را در دستور کار قرار داد به نحوی که دبیر این شورا برای استماع نظرات برخی از آیات عظام راهی شهر قم شد.
 
سیم کارتهایی که پای دو وزیر را برای توضیح به میان کشید
 
به گزارش مهر، توزیع سیم کارتهای رایگان اپراتور همراه اول در مدارس نیز از دیگر حاشیه های ارتباطی در سال 91 بود به نحوی که این موضوع نه تنها اعتراض بسیاری از والدین و نمایندگان مجلس را به همراه داشت بلکه سبب شد 2 وزیر وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش نسبت به این اقدام توضیح دهند.
 
توزیع سیم کارتهای رایگان همراه اول براساس طرح سیم کارت "دانش" و در قالب بسته های قرآنی در مدارس سراسر کشور صورت گرفت که به دلیل بروز مخاطرات در استفاده دانش آموزان با موبایل با واکنش های منفی بسیاری همراه بود.
 
به همین دلیل وزرای دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولیان بخش فرهنگسازی و ارتباطات کشور در جمع خبرنگاران در مورد توزیع رایگان این سیم کارتها از اجرای طرح موبایل دانش آموزی در کشور خبر دادند و اظهار امیدواری کردند که با اجرای این طرح مخاطرات داشتن موبایل توسط دانش آموزان به حداقل برسد.
 
وزیر آموزش و پرورش از بررسی کارشناسی طرح موبایل دانش آموزی خبر داد که پیش از این پیشنهاد شده بود و در همین حال وزیر ارتباطات نیز گفت: سیاست این وزارتخانه در ارائه سیم کارت دانش آموزی همان سیاست آموزش و پرورش است.
 
در همین حال طرح 5+55 همراه اول از جمله طرح های دارای ابهام و حاشیه ساز این اپراتور بود که در ماه رمضان ارائه شد. این اپراتور همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، طرحی با عنوان 55+5 را برای تمامی مشترکان دائمی و اعتباری خود فعال کرد که براساس آن تمامی مشترکانی که در بازه‌ زمانی 31 تیرماه تا 28 مردادماه در این طرح ثبت‏نام کرده بودند می‌توانستند در مکالمات طولانی‌تر از 5 دقیقه، تا 55 دقیقه‌ بعدی به صورت رایگان مکالمه کنند.
 
اما نمایندگان مجلس از وجود برخی ابهامات و نبود ضمانت اجرا در این طرح بر مبنای شکایات واصله مشترکان به مجلس خبر دادند که براساس آن وزارت ارتباطات ملزم به پیگیری اجرای این طرح شد چرا که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، در این طرح تماس مشترک قبل از 5 دقیقه زمان مدنظر قطع می شد و مشترک مجبور می شد چندین بار به صورت مجدد تماس بگیرد که هر بار نیز مکالمه وی در کمتر از مدت زمان مدنظر قطع می شد. براین اساس بسیاری از مشترکان معتقد بودند که در این طرح نه تنها منفعتی برای مشترک درنظر گرفته نشده بلکه به ضرر آنها نیز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.