اپراتورها

تلفن همراه

گوشی

April 4, 2013
12:18 پنجشنبه، 15ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54197

جشن تولد ۴۰سالگی تلفن همراه: آینده محبوب ترین گجت دنیا چه خواهد شد؟

 

تکنولوژی تلفن همراه از زمانی که اولین تماس در ۴۰ سال پیش برقرار شد، تا کنون راه طولانی را پیموده است. راهی که زندگی بشر را برای همیشه تغییر داد، اما هنوز ابداعات فراوانی باقی مانده اند که باید راه را هموارتر نمایند. 
 
نارنجی به نقل از huffingtonpost نوشت: درست سوم آوریل ۱۹۷۳ بود که مارتین کوپر (Martin Cooper) کارمند موتورولا در نیویورک با یک دستگاه Motorola DynaTAC تماس گرفت. مکالمه ای که همه آن را اولین تماس عمومی تلفن همراه تاریخ بشر می دانند. 
 
دستگاه مورد استفاده وی تقریبا ۲۳ سانتی متر طول داشت. از ۳۰ بورد مدار مجتمع تشکیل شده بود. باتری آن توان ۳۵ دقیقه مکالمه را داشت و شارژ دوباره آن به ۱۰ ساعت زمان نیاز داشت. وزن آن بیش از ۱.۲ کیلوگرم بود. قیمت این تلفن همراه ۲۷۰۰ یورو بود که با ۶۰۰۰ یورو امروز برابری می کرد. 
 
پس از ۴ دهه صنعت مخابرات جهانی به نقطه ای رسیده است که سود سالانه آن بیش از ۸۰۰ میلیارد یورو است و رشد تصاعدی چشمگیری را هم دارد. با کاهش ادامه دار قیمت ها و ابداع تکنولوژی های تازه، امروزه حتی موبایل های متوسط بازار عکس می گیرند، آهنگ پخش می کنند، مناسب بازی هستند، برای ارسال ایمیل و دانلود نقشه و ویدیو به کار می روند و در کنار همه اینها ابزاری عالی برای مکالمه و ارسال پیامک هستند. 
 
اما آینده محبوب ترین گجت دنیا چه خواهد شد؟ 
 
دکتر مایک شورت، از متخصصان موسسه مهندسی و تکنولوژی می گوید: تماس تلفنی آقای کوپر اولین تماس عمومی است که مردم به عنوان تماس درون شبکه موبایل به رسمیت می شناسند. 
 
او می گوید البته ۱۰ سال بعدی پس از این تماس بیشتر «دوره تحقیق و توسعه» بود و قبل از آنکه سرویس ها طی ۱۹۸۱ در آمریکا عرضه شوند، زمان به توسعه در آزمایشگاه ها گذشت. 
 
او می گوید:
از زمان اولین استفاده در ۴۰ سال پیش، تلفن همراه کاملا زندگی ما را تغییر داده است. دهه اول فاز تحقیق یا تثبیت بود. پس از آن، دوره شبکه های آنالوگ آغاز شد که به مدت ۱۰ سال از اوایل دهه ۱۹۸۰ به صورت گسترده به صورت تلفن های درون اتومبیل در مشاغل مورد استفاده قرار گرفت. 
 
به زودی عصر دیجیتال از راه رسید و این هنگامی بود که در سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ موبایل جهانی شد و در میان مصرف کنندگان عمومیت یافت. 
 
این منجر به پیدایش فاز بعدی و نیاز به دیتا بود. لذا طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ نسل سوم موبایل یا 3G جای خود را در بین مصرف کنندگان باز کرد. دسترسی به اینترنت و استفاده وسیع تر از اسمارت فون ها تبدیل به واقعیت موجود شد.
به گفته دکتر شورت، دو مرحله توسعه مهم و اصلی در تکنولوژی تلفن های همراه را می توان "دسترسی عمومی به ابزارها" و همچنین "دسترسی عمومی به اینترنت" دانست: «در روزهای اول موبایل، مصرف گرایی چندان گسترده نبود. این محصول تنها برای مردان کت و شلوار پوش بود. و البته کمی زمان لازم بود تا همه مردم به این محصول فکر کنند.» 
 
البته وی انتظار دارد که تکنولوژی موبایل همچنان به رشد خود ادامه دهد و می گوید که مردم می توانند انتظار توسعه و گسترش بسیار بیشتری را در آینده داشته باشند: «تغییرات بیشتری در راه است. روزهای اولیه موبایل تمام داستان درباره صدا بود. و امروزه بیشتر درباره دیتا است.» 
 
«و موضوع مهم درباره دیتا این است که ما می توانیم تماس های صوتی را هم روی کانال دیتا منتقل کنیم. اما در آینده سرویس های داده سنگین تری را هم، همچون ویدیو و تماس ویدیویی را هم همین گونه منتقل خواهیم نمود. شاید حتی برنامه های ویدیویی و شبکه های تلویزیونی را هم به همین سبک دریافت خواهیم نمود.» 
 
«خب، می بینید که ابداعات بسیاری در راه هستند. به خصوص در دنیای دیتا و ویدیو.» 
 
کاربران موبایل هم تا حدی در سال های اخیر متوجه تغییرات شده اند. تلفن های همراه از نظر قیمت مناسب تر شده اند و با وزن بسیار مناسب تری در کف دست آنها جای گرفته اند. اما ابداعات و اختراعات دائما در تلاش بوده اند تا عملکردی مدرن به این ابزارها بیاورند. 
 
دکتر شورت می گوید: «قیمت قبل از این هم افت قابل توجهی داشته است. آنچه در سال های اخیر اتفاق افتاده، میزان کارایی است که شما به ازای پول پرداختی تان به دست می آورید. هر چه بیشتر هزینه کنید، امکانات بیشتری خواهید داشت که شامل سازگاری بیشتر در استفاده از اینترنت با سرعت های بیشتر خواهد بود.» 
 
«وزن پیش از این به شکل جذابی کاهش یافته است. اما همان طور که دیدیم، شاید امسال نوبت به اولین تلفن های دیداری (شاید عینک هوشمند) رسیده باشد.» 
 
با بهبودها و تغییر تجهیزات با چنین گستره وسیعی که تا کنون پیش آمده است، دکتر شورت عقیده دارد که بسیار سخت است که بتوانیم پیش بینی کنیم ۴۰ سال دیگر دقیقا تکنولوژی موبایل کجا خواهد بود. اما حداقل مطمئن هستیم که در آن زمان چند میلیون نفر دیگر هم در سراسر جهان به خدمات موبایل دسترسی خواهند داشت. 
 
«بسیار سخت است که ۴۰ سال آینده را پیش بینی کنیم. زیرا همه چیز بستگی به سرعت گام های ابداعات و اختراعات خواهد داشت. اما می توانم بگویم که همه ما موبایل خواهیم بود. و در تمام جهان، همه موبایل خواهند بود.» 
 
«و البته ماشین های بسیار بیشتری با تکنولوژی موبایل به یکدیگر متصل خواهند شد. جهان امروزی متشکل از ۷ میلیارد ابزار متصل است که طی ۴۰ سال آینده به ۷۰ میلیارد دستگاه خواهند رسید.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.