اینترنت و شبکه

April 4, 2013
12:21 پنجشنبه، 15ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54199

راه اندازی سرویس ترجمه موتور جستجوی بومی

 

سامانه ترجمه موتور جستجوی پارسی جو به عنوان نخستین موتور جستجوی بومی راه اندازی و فعال شد.
 
در راستای ارتقای خدمات موتور جستجوی بومی پارسی جو پس از سرویس جستجوی تصویر با پوشش ده میلیون تصویر، این بار این سرویس دهنده، سامانه ترجمه خود را فعال کرده است.
 
براین اساس هم اکنون امکان ترجمه کلمات و عبارات از انگلیسی به فارسی، فارسی به انگلیسی و پینگیلیش به فارسی همراه با تلفظ آوایی کلمات در موتور جستجوی پارسی جو به نشانی https://www.parsijoo.ir فراهم شده است.
 
در نسخه اولیه موتور جستجوی بومی "پارسی جو" که به صورت آزمایشی از نیمه دوم امسال کار خود را آغاز کرده است سرویس های جستجوی وب، تصویر، دانلود و ترجمه ارائه می‌شود و با استفاده از ویژگی علمی این موتور جستجوگر می توان در بین 1 میلیون مقاله فارسی و انگلیسی جستجو کرد.
 
راه اندازی موتور جستجوی بومی از اواسط سال 89 در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت که در آن زمان طرحی مطرح شد تا براساس آن موتور حستجوگر ملی بر بستر شبکه ملی اطلاعات یا اینترانت کشوری پیاده سازی شود؛ این موتور جستجوگر ملی که حتی عنوان موتور "یاحق" را نیز در ابتدا به خود گرفته بود اولین اولویت برای ارائه خدمات دستگاههای دولتی و غیردولتی با هدف تسهیل در ارائه اطلاعات سریع به مردم معرفی شد.
 
اما یکسال پس از اعلام اولین برنامه های وزارت ارتباطات برای راه اندازی موتور جستجوی ملی، سیاستهای این وزارتخانه برای اجرای این پروژه در کشور به نوعی تغییر کرد و مقرر شد برای ایجاد فضای رقابت فعالان داخلی در این عرصه چندین موتور جستجوی بومی راه اندازی و معرفی شود که هم اکنون و با گذشت بیش از دو سال از اولین زمزمه ها برای راه اندازی موتور جستجوگری که توانایی رقابت با موتورهای جستجویی همچون یاهو و گوگل را داشته باشد موتور جستجوی بومی "پارسی جو" به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است.
 
قرار است نسخه اصلی این موتور جستجو با پوشش 500 میلیون سند فارسی حاوی سرویس‌هایی نظیر ترجمه ماشینی، جستجوی اخبار، جستجوی علمی و جستجوی دو زبانه و برخی از سرویس‌های مربوط به نقشه، خرداد ماه سال 92 در معرض عموم قرار گیرد.
 
موتور جستجوی پارسی جو توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یزد به بهره برداری رسیده و براساس اخبار اعلام شده روزانه در حال سرویس‌دهی به بیش از 20 هزار کاربر فارسی‌زبان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.