April 4, 2013
12:25 پنجشنبه، 15ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54202

نامه انجمن روانشناسی حوزه به کمیسیون فرهنگی مجلس: جلوی رایتل را بگیرید!

rightel1.jpg

انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیامدهای اجتماعی و روانی رایتل را بسیار زیاد معرفی و تاکید کرده است که باید اقدامات لازم جهت جلوگیری از راه اندازی آن انجام شود.
 
به گزارش خبرگزاری رسا، انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به تبیین برخی ابعاد و پیامدهای رایتل از منظر روانشاسی اجتماعی پرداخت.
 
در این نامه، با پذیرش ا‌ین ‌که رایتل دارای برخی مزایا و محسنات می‌باشد، بیان شده است که اولا این ثمرات محدود بوده و به حد ضرورت نمی‌رسد؛ ثانیا مفاسد فرهنگی ـ اجتماعی آن بسیار زیاد و وخیم  است.
در بخشی از نامه چنین آمده است: «روانشناسان و افرادی که در حیطه مسائل مشاوره اجتماعی و خانواده فعالیت دارند، به صورت عینی و ملموس، مفاسد حاصله از برخی امکانات فناوری‌های ارتباطی همچون اینترنت و تلفن‌ همراه را مشاهده می‌کنند؛ مفاسدی چون رشد ناامنی‌های روانی، گسترش تزلزل در بنیان‌های نهاد مقدس خانواده، افزایش بزه‌کاری اجتماعی و … ؛ این در حالی است که این گونه وسایل، ثمرات و استفاده‌های مثبت زیادی داشته و برخی نیازهای ضروری را مرتفع می‌سازند؛ به گونه‌ای که در جمع‌بندی ثمرات و مفاسد، ثمرات آن بیشتر است؛ اما چنان که ذکر شد اپراتور نسل سوم (رایتل)، پاسخ‌گوی نیازهای ضروری نیست و متقابلا، دارای پیامدها و عوارض منفی بسیار زیاد و مهمی می‌باشد».
انجمن روانشناسی حوزه، مقایسه رایتل با ارتباطات تصویری همچون وب‌کم که  از قبل جریان داشته و دارد را  نادرست ‌ارزیابی کرده است؛ زیرا، محدودیت  دسترسی، سرعت پائین، هزینه بالا، کنترل‌پذیری نسبی و … که در ارتباطات تصویری دیگر وجود داشته است،  زمینه‌سازی آنها را در بوجود آمدن مفاسد، بسیار کمتر می‌کند. 
در این نامه، عدم موفقیت  راهکارهایی که مسئولیت کنترل در مقابل آسیب‌ها را به خود اشخاص واگذار کرده، خاطرنشان شده است؛ چرا که در موارد زیادی، کاربران به توصیه‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد، توجهی نشان نمی‌دهند. بدون شک اکثریت کاربران رایتل، به دلیل جذابیت و تنوع امکانات آن، قشر جوان خواهند بود که دارای ویژگی‌های خاصی بوده و در معرض انواع فسادها قرار  داشته، قادر به مقاومت در برابر فشارهای نرم محیطی نیستند. 
از سوی دیگر، خطرات و تهدیداتی که از طریق رایتل، متوجه روابط همسران شده و نیز میان والدین و فرزندان خواهد شد، بسیار وخیم خواهد بود و برای روانشاسان و مشاوران خانواده، بسیار روشن است که رایتل با امکانات ویژه خود،  تزلزل در بنیان خانواده‌ها را برجای خواهد گذاشت و همبستگی و انسجام خانوادگی را به شدت دچار آسیب خواهد نمود.
انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم، در پایان نامه خود به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، خواستار آن شده است که «با توجه به پیامدهای سوء متعدد و وخیم رایتل»، اقدامات لازم برای جلوگیری از راه‌اندازی اپراتور رایتل (با امکانات خاص) انجام پذیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.