تلفن همراه

گوشی

April 16, 2013
17:12 سه شنبه، 27ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54439

گوشی‌های موبایل با ارز آزاد ترخیص شد

 

         
به رغم اخبار منتشره در برخی از رسانه‌ها مبنی بر واردات گوشی موبایل با ارز مرجع، ترخیص گوشی‌های موبایل با پخش MP3 با رویه بدون انتقال ارز و با ثبت سفارش جدید صورت گرفته است.
گمرک طی گزارشی اعلام کرد: ترخیص گوشی‌های موبایل با پخشMP3 با رویه بدون انتقال ارز و با ثبت سفارش جدید صورت گرفته است.
 
به گزارش ایلنا، گمرک ایران اعلام کرد: به رغم اخبار منتشره در برخی از رسانه‌ها مبنی بر واردات گوشی موبایل با ارز مرجع، ترخیص گوشی‌های موبایل با پخش MP3 با رویه بدون انتقال ارز و با ثبت سفارش جدید صورت گرفته است.
 
متن کامل گزارش به شرح زیر است:
 
1. کالای موضوع پنج دستگاه کانتینر ترانزیت داخلی از شش کانتینر ارسالی گمرک شهیدرجایی بندرعباس در تاریخ 20و21/8/91 با سیم و سرب و پلمپ سالم شماره‌دار و محفظه بار سالم، به گمرک تهران واصل و در همان تاریخ‌ها قبض انبارهای مربوطه توسط شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی صادر گردید. (کانتینر ششم توسط ایست و بازرسی شهرضا متوقف گردیده بود).
 
2. در تاریخ 22/8/91 مأموران پلیس آگاهی تهران با ارائه دستور مرجع قضایی خواستار فک پلمپ و نظریه کارشناس گمرک تهران درخصوص موضوع شده که پس از بازدید از محموله مشخص گردید کالا گوشی موبایل با قابلیت پخش MP3 می‌باشد.
 
3. با بررسی اظهارنامه ترانزیت داخلی مشخص گردید اسناد حمل و خرید که بر مبنای آنها کالا اظهار شده، کالا را MP3 player mobile توصیف و اظهارنامه ترانزیت داخلی توسط نماینده شرکت حمل‌ونقل براساس ترجمه عنوان کالا به فارسی «دستگاه پخش صوتی MP3» تنظیم می‌نماید (ضمائم اظهارنامه ترانزیت داخلی که جزء لاینفک آن می‌باشند کالا را بدون هیچگونه ابهامی Mp3 Player Mobile ذکر کرده است).
 
4. مأخذ تعرفه گمرکی دو کالای گوشی موبایل و MP3 Player در کتاب مقررات صادرات و واردات کاملاً یکسان و به میزان 10% تعیین و اعلام شده است.
 
5. در زمان ثبت سفارش کالای مذکور، هر دو کالای گوشی موبایل و MP3 player (6/3/91) شرایط ورود یکسانی داشته‌ و غیرمجاز نبوده‌اند.
 
6. ارزش کالای وارده با بررسی تخصصی و مقایسه سوابق و ارجاع به دفاتر تخصصی مربوطه در گمرک ایران به میزان مندرج در ارزش فاکتور ضمیمه اسناد برای گوشی موبایل با مدل‌ها و مارک مربوطه مناسب و تأیید گردید.
 
7. کالا براساس تعاریف مستند در قانون امورگمرکی (مصوب آبانماه 1390)، مواد 59 (تعریف عبور داخلی یا ترانزیت داخلی)، ماده 47 (تنها رویه گمرکی که تشریفات گمرکی غیرقطعی دارد، ترانزیت داخلی است) و بندهای «ظ» و «ذ» ماده یک قانون، کالای گمرک نشده با نظارت گمرک و درخواست شرکت حمل‌ونقل با روش حمل یکسره (بدون تخلیه در گمرک مبدأ) به مقصد گمرک تهران ترانزیت داخلی انجام می‌گیرد و کلیه اقدامات وفق قانون امورگمرکی به طور صحیح و کامل انجام می‌گردد.
 
8. باتوجه به بررسی همه‌جانبه عبور داخلی کالای موضوع پنج فقره کانتینرهای اشاره شده کالا به صورت قانونی با پلمپ‌های سالم کشور مبدأ و گمرک شهیدرجایی در مهلت قانونی با محفظه سالم و بدون دخل و تصرف (موضوع ماده 63 قانون امورگمرکی) به گمرک مقصد واصل و باتوجه به اینکه رفتار قانونی گمرک مقصد در مواد 63، 104 و تبصره 2 ذیل ماده 108 قانون امورگمرکی مشخص گردیده است و کالای عبور داخلی به استناد بند «ح» ماده 113 قانون گمرکی نیز قاچاق تلقی نشده و مشمول تبصره «2» ماده 108 قانون امورگمرکی می‌باشد، مشمول هیچکدام از بندهای ماده 113 قانون امورگمرکی نبوده، براین اساس نظریه کارشناسی گمرک به مرجع قضایی منعکس گردید.
 
9. مرجع قضایی به پیشنهاد پلیس آگاهی تهران بزرگ احدی از کارشناسان رسمی را انتخاب که ایشان هم با استناد به دلایل قانونی، کالا را مشمول شرایط قاچاق نمی‌داند (لازم به ذکر است که گمرک پرونده را به کارشناس رسمی ارجاع نداده است).
 
10. مرجع قضایی مربوطه کتباً و رسماً انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک را بلامانع اعلام می‌نماید.
 
11. متعاقباً طی دوبار دعوت نامه رسمی، جلساتی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دعوت معاونت و جانشین معاونت نظارت و بازرسی آن ستاد و با حضور نمایندگان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، نمایندگان پلیس آگاهی تهران بزرگ، نماینده مرجع قضایی، نمایندگان گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک تهران و نمایندگان حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل که پس از چندین ساعت مباحثه علمی و قانونی، عدم شمول قاچاق کالا موردپذیرش تمام اعضاء قرار گرفت.
 
12. درنهایت شرکت واردکننده که پس از دو ماه در انتظار اظهار قطعی کالا بود، کالا را به گمرک اظهار و باتوجه به اینکه این کالا با مارک مربوطه برای اولین بار وارد کشور شده بود و سابقه ارزش وجود نداشت از دفتر تخصصی مربوطه استعلام و آن دفتر پس از بررسی و تحقیق درخصوص قابلیت‌های کالا و خصوصیات آن ارزش اظهاری فاکتور اسناد حمل و اظهارنامه قطعی را مناسب تشخیص و ذینفع پس از اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم از جمله سازمان تنظیم مقررات رادیویی، استاندارد و ارائه ثبت سفارش معتبر کالا را با پرداخت حقوق گمرکی کامل ترخیص نمود.
 
13. تاکنون هیچ مرجع رسمی و قانونی به طور مستندو مدلّل با استناد به مواد قانونی و به طور کتبی درخصوص شمول قاچاق کالا اظهارنظر ننموده است و اعلام‌نظرها صرفاً براساس گزارشات غیرواقع و غیرکارشناسی بوده است.
 
14. در تشریفات ترخیص محموله موردنظر یک سنت ارز مرجع استفاده نشده و صاحب کالا مجبور به اخذ ثبت سفارش جدید با رویه بدون انتقال ارز و ارائه به گمرک نموده است و بنابراین ترخیص کالا با ارز آزاد صورت گرفته است.
 
15. درخصوص کانتینر ششم که در گمرک اصفهان توقیف بود توسط واحد قضایی گمرک مربوطه مستند به نظریه مرجع قضایی (تعزیرات حکومتی) رفع ظن قاچاق اعلام و کالا به گمرک تهران اعزام و پس از اظهار و انجام تشریفات کامل و قانونی گمرک ترخیص گردید.
 
16. لازم به ذکر است تمام اقدامات گمرک تهران مستند به مواد قانونی امورگمرکی، نظریه مرجع قضایی، مسئولین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهران و اخذ مجوزهای قانونی لازم و اخذ حقوق و عوارض گمرکی بوده و هیچگونه حمایتی از صاحب کالا ننموده است، بلکه فقط قانون را اجرا کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.