تلفن همراه

فناوری

لبه تکنولوژی

April 26, 2013
14:57 جمعه، 6ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54648

افزایش برنامه‌های کنترل وسایل منزل

 

اگر تا چند سال پیش نگران این مسائل بودید که آیا کار ماشین لباسشویی به اتمام رسیده یا نه یا آیا هنگام ترک خانه لامپ‌ها را خاموش کرده اید یا خیر، اکنون نیازی به فکرکردن به این موضوعات نیست، چرا که اپلیکیشن‌هایی که مونیتور و کنترل اشیای از راه دور را روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها فراهم می‌کنند، افزایش چشمگیری یافته‌اند.
 
به گزارش مهر، از ماشین لباسشویی‌های متصل به اینترنت و یخچال‌های هوشمند گرفته تا ترازوهای حمام همگی به اینترنت متصل هستند و به طور کلی گجت‌های متصل به اینترنت در خانه‌ها رو به افزایش است و برای کنترل آنها اپلیکیشن‌هایی طراحی شده تا مونیتور و کنترل آنها تسهیل شوند.
براساس تخمین‌های سازمان همکاری اقتصادی و پیشرفت، تاسال 2022، به‌طور متوسط هر خانوار با دو فرزند نوجوان 50 دستگاه متصل به اینترنت در خانه دارد که این میزان نسبت به 10 دستگاه امروز افزایش چشمگیری محسوب می‌شوند. کارشناسان از این روند به‌عنوان اینترنتی شدن اشیا نام برده‌اند.
استفان پرینتیس، نایب‌رییس و محقق مشاور در گارتنر اظهار کرد: از یک سو با تمام این دستگاه‌ها رو به رو هستیم که اطلاعات بیرون می‌دهند و از سوی دیگر با افرادی روبه‌رو هستیم که به نحو درحال افزایشی از روی تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند به این دستگاه‌ها دسترسی دارند.
کنترل خانگی استفاده محبوب از فناوری است. یک شوینده و خشک‌کن ساخته شده توسط شرکت سامسونگ را می‌توان از طریق یک اپلیکیشن آندروید از راه دور کنترل کرد، آن را متوقف کرد و عواملی را چون دما و حرارت آب تنظیم کرد. این امکان همچنین فراهم شده است که کاربران هنگامی که دور ماشین به پایان می‌رسد نیز یک پیام روی دستگاه خود دریافت کنند.
نورهای سقفی که به آن رنگ فیلیپس گفته می‌شود را می‌توان با اپلیکیشن آی‌فون و آندروید کنترل کرد و آنها را از راه دور روشن و خاموش کرد، زمان‌سنج آن را تنظیم و حالت تابش نور را به آن دیکته کرد.
همچنین دمای هوای داخل خانه از طریق «موبایل» برای آی‌فون، آی پاد تاچ و آی‌پد و همچنین دستگاه‌های آندرویدی قابل کنترل است، این درحالی است که کاربر این نوع فناوری‌ها که معمولا آن را جزو اتوماسیون خانگی طبقه‌بندی می‌کنند، می‌تواند کیفیت هوا را از طریق برنامه «نتاتمو» به‌عنوان یک ایستگاه هواشناسی و مونیتور کیفیت هوای شخصی روی دستگاه‌های موبایل در دست بگیرد. کاربران با اپلیکیشن‌های آندروید و آی‌فون می‌توانند اطلاعاتی را درباره کیفیت هوای داخلی مشاهده کنند و از سطح دی اکسید کربن و رطوبت اتاق خود مطلع باشند. این نوع برنامه‌ها معمولا زمان مناسب برای استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا را نیز پیشنهاد می‌کنند.
این فناوری ها حتی برای علاقه‌مندان به باغ و باغچه نیز یک گجت ارائه کرده است. گجت «کوباچی» به عنوان یک حسگر گیاهی که در خاک باغچه یا گلدان قرار داده می‌شود به یک اپلیکیشن در آی‌فون متصل شده و زمانی را که گیاه به آب، رطوبت، خورشید و سایه نیاز دارد به اطلاع کاربر می‌رساند.
براساس اظهارات پرینتیس، تنوع این دستگاه‌ها بسیار زیاد است. اکثر این دستگاه‌های آینده امروز وجود ندارد یا در صورت موجود بودن بسیار جدید هستند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.