تلفن همراه

گوشی

April 27, 2013
10:31 شنبه، 7ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54661

ارسال پیامک باعث سقوط هلیکوپتر شد!

 

طبق گزارش سازمان «ایمنی حمل‌ونقل» ایالات متحده آمریکا، حادثه ناگوار سقوط بالگرد امداد در سال 2011 میلادی که تاکنون دلیلی برای آن کشف نشده و نخستین سقوط یک بالگرد تجاری است بر اثر تبادل پیامک خلبان هنگام پرواز رخ داده است.
 
به گزارش روزنامه خورشید، حادثه سقوط بالگرد امداد که در ایالت «میسوری» آمریکا رخ داد از ناگوارترین و مرگبارترین سوانح هوایی تجاری بود. بر اثر این حادثه 4 نفر جان خود را از دست دادند. 
 
3 خدمه پرواز و زنی 58 ساله از قربانیان سقوط این بالگرد بودند. بی‌احتیاطی خلبان باعث شد تا بالگرد سوخت خود را از دست داده و با زمین برخورد کند. اکنون پس از 2سال، علت اصلی سقوط این بالگرد تبادل پیامک خلبان هنگام پرواز اعلام شده است. شواهد نشان می‌دهد که مدت بسیار کوتاهی قبل از وقوع سانحه، خلبان 4 پیام کوتاه دریافت کرده و به3 مورد از آنها پاسخ داده است.
 
بالگرد سانحه‌دیده یک بالگرد اروپایی مدل «AS-350» متعلق به «پایگاه روش‌های پروازی» ایالت کلرادو بود که با نظر شرکت امداد هوایی «لایف نت» (Life net) به پرواز درآمده بود.  همسر «تری تیکورونت» – زن 58 ساله‌ای که بر اثر سقوط بالگرد قربانی شده بود- شکایت خود را علیه اپراتور بالگرد در دادگاه مطرح کرد. او مدعی است که اپراتور بالگرد از کمبود سوخت مطلع بوده و با این حال بالگرد را به پرواز درآورده و جان مسافران را به خطر انداخته است. خلبان «جیمز فرودنبرت»، پرستار پرواز «رندی بور» و «کریس فریکس» که به ترتیب 34، 47 و 36 ساله بودند از دیگر قربانیان حادثه به‌شمار می‌روند.
 
طبق گزارش های اولیه، سقوط بالگرد به علت اتمام سوخت و خاموش شدن موتور در چمنزاری در ایالت میسوری رخ داده است. با این حال، مدارک جدیدی که از سقوط بالگرد به دست آمده، نشان می‌دهد که علت اصلی سقوط بالگرد بی‌توجهی خلبان و استفاده از وسایل الکترونیکی در طول پرواز بوده است. «کلی نیتل» سخنگوی سازمان ایمنی حمل‌ونقل در نامه‌ای گفت: «این نخستین‌باری است که چنین واقعه‌ای رخ می‌دهد و ممکن نیست خلبانی در طول پرواز از تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری استفاده کند.»  شواهد نشان می‌دهند که فرودنبرت 4 پیام کوتاه از همسرش برای هماهنگ کردن زمان صرف شام دریافت می‌کند و به 3 پیام پاسخ می‌دهد. هنگامی که خلبان در حال تبادل پیامک بوده، سیستم فنی بالگرد به دلیل استفاده از تلفن همراه از کار می‌افتد و کاهش شدید سوخت باعث برخورد بالگرد با زمین می‌شود. فرودنبرت، سوابق منفی دیگری نیز در پرونده کاری خود داشته است. وی قبلا در یک پرواز حدود 13 پیام کوتاه دریافت کرده که به 2 مورد از آنها پاسخ داده بود!  «جان لی» مهندسی مکانیک و استاد دانشکده مهندسی دانشگاه «ویسکانسین» و کارشناس سازمان ایمنی حمل‌ونقل در مصاحبه‌ای، فرودنبرت را مقصر سقوط بالگرد معرفی و معتقد است که پرواز و رانندگی کاملا متفاوت‌اند و خلبان به هیچ‌وجه نباید هوشیاری خود را حتی برای لحظه‌ای نسبت به پرواز از دست بدهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.