اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 29, 2013
18:59 دوشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54727

اظهارات رگولاتور در خصوص مزایای یکنواخت سازی تعرفه مکالمات تلفن همراه با تعرفه ۵۱۵ریال به ازای هر دقیقه

 

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: تصویب پیشنهاد یکنواخت‌سازی تعرفه مکالمات تلفن همراه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به معنای افزایش هزینه‌ها نیست و افزایش یا کاهش هزینه تلفن همراه به رفتار مشترکین و شیوه عمل اپراتورها در فضای رقابتی بستگی دارد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دکتر محمد علی فرقانی کاهش تعرفه‌ها نسبت به میانگین، حذف هزینه جابجایی، ساده‌سازی و شفاف‌سازی تعرفه ها، یکسان‌سازی تعرفه پایه برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه، ایجاد و توسعه شرایط رقابتی و عدم وابستگی نظام تعرفه‌گذاری به طرح شماره‌گذاری را از مزایای تعرفه یکنواخت پیشنهادی عنوان کرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح مزایای طرح پیشنهادی گفت: تعرفه‌های مکالمات تلفن همراه شرکت مخابرات ایران بر اساس مصوبه سال 1383 شورای اقتصاد مبتنی بر شهری و غیر شهری تنظیم شده است که در آن تعرفه مکالمات صوتی مشترکین بر اساس 92 نقطه بین شهری کشور محاسبه می شود. به این ترتیب در صورتی که مشترکی در نقطه PC کرج سیم کارت دریافت کرده باشد به عنوان مشترک آن PC ثبت شده و چنانچه با مشترکی که در PC کرج ثبت شده باشد تماس برقرار کند تعرفه مکالمه او دقیقه ای 447 ریال محاسبه می شود. ولی در صورتیکه با مشترکی که در منطقه‌ای دیگر حتی در مجاورت منطقه خود مثلا در PC ورامین ثبت شده باشد، تماس بگیرد تعرفه مکالمه او دقیقه‌ای 760 ریال محاسبه می شود.
وی افزود: اگر همین فرد از منطقه خود خارج شود و به عنوان مثال به تهران سفر کند برای تمامی تماس‌های ایجاد شده توسط او و همچنین تماس‌هایی که با او گرفته می شود برای هر دقیقه مکالمه هزینه جابجایی به مبلغ 89 ریال برای وی در نظر گرفته می شود.
دکتر فرقانی با اشاره با اینکه  ساختار فعلی تعرفه‌گذاری مبتنی بر ساختار قدیمی شرکت مخابرات کشور تعریف شده، عنوان کرد: این ساختار با ماهیت شبکه‌های تلفن همراه و همچنین روند تعرفه گذاری در دنیا مغایرت داشته و موجب اتلاف منابع شماره‌گذاری نیز شده است. ضمن آنکه دو اپراتور دیگر تلفن همراه یعنی ایرانسل و رایتل نیز از ساختار تعرفه‌ای یکسان استفاده می‌کنند بر همین اساس تعیین تعرفه یکنواخت برای شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ایران نیز اجتناب‌ناپذیر است.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: بر اساس آمار ترافیکی اندازه‌گیری شده در شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ایران 70 درصد مکالمات شبکه تلفن همراه، شهری  و 30 درصد بین شهری است و میانگین وزنی هر دقیقه مکالمه با احتساب جابجایی 537 ریال است، که بر این اساس و با توجه به تعرفه سایر اپراتورها و همچنین قیمت بازار، الزام کمیسیون  و رگولاتوری در پروانه‌های صادره برای تعیین تعرفه پایه، تعرفه یکنواخت 515 ریال برای یک دقیقه مکالمه صوتی  سیم کارت دایمی به کمیسیون پیشنهاد شده است.
دکتر فرقانی افزود: قیمت پیشنهادی برای تعرفه پایه نسبت به میانگین موجود کمتر در نظر گرفته شده است و رفتار اپراتورها در بازار رقابتی نشان می‎‌دهد که اپراتورها برای رقابت و جذب بیشتر مشترکین، تعرفه های خود را کمتر از تعرفه پایه تعیین خواهند کرد و از ظرفیت 20 درصد اضافه بر تعرفه پایه که در پروانه ها پیش بینی شده است استفاده نخواهند کرد. بر همین اساس برای اکثر مشترکین که در قبض های خود ترکیبی از مکالمات شهری و بین شهری و جابجایی دارند، هزینه ماهیانه کاهش می یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.