تلفن همراه

گوشی

May 2, 2013
10:04 پنجشنبه، 12ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54775

کاربران اپل واقعا وفادارند؟

 

تمامی تحقیقاتی که تاکنون درباره کاربران محصولات اپل انجام گرفته نشان داده‌است که کاربران اپل نسبت به کاربران دیگر برند‌ها در قبال اپل وفاداری بیشتری از خود نشان می‌دهند، اما آیا این وفاداری آنها را با گذشت‌تر نیز خواهد ساخت؟
براساس گزارش Cnet، درهر گزارش وفاداری که تاکنون درباره میزان وفاداری کاربران به برند‌های مختلف انجام گرفته،‌رتبه اول در اختیار اپل بوده‌است. به تازگی نیز تحقیق جدیدی درباره برندهایی که کاربران هرگز نمی‌خرند انجام گرفت که نتیجه آن نشان داد بلک‌بری برندی است که همه می‌توانند آن را نادیده بگیرند اما کمتر کسی پیدا می‌شود که از اپل چشم‌پوشی کند.
 
تحقیق جدید دیگری که توسط گروه یانکی انجام شده نشان می‌دهد مالکیت آی‌فون تا سال 2015 از مالکیت اسمارت‌فون‌های اندرویدی بیشتر خواهد شد. بر اساس این تحقیق دو برابر افرادی که تا سال 2015 نیت خرید گوشی‌های اندرویدی را خواهند کرد،‌ به جمع کاربران آی‌فون خواهند پیوست.
 
به‌علاوه در این گزارش آمده که این وفاداری جالب توجه تنها تحت تاثیر خود محصولات شرکت قرار ندارد، بلکه اکوسیستم اپل برروی آن اثرگذار است. آمار و ارقام نشان می‌دهند تنها 9 درصد از کاربران اپل قصد دارند گوشی بعدی خود را از میان گوشی‌های اندرویدی انتخاب کنند،‌درحالی که 24 درصد از اندرویدی‌ها قصد دارند این سیستم عامل را کنار گذاشته و 18 درصد از آنها نیز قصد دارند به هواداران اپل بپیوندند.
 
نکته جالب بعدی این است که وفاداری کاربران اپل تاکجا دوام خواهد آورد؟
 
اکوسیستم اپل شاید محدودیت‌هایی برای کاربرانش قائل شود، اما کنار آمدن با این محدودیت‌ها بسیار ساده‌است. به علاوه، اپل با کمک کارمندان خوش‌برخورد و خنده‌رو که در فروشگاه‌های اپل آماده کمک به مراجعه‌کنندگان هستند، به این وفاداری پاسخ می‌دهد. اکنون سوال این است که آیا این وفاداری با بخشش و گذشت همراه است؟ یکی از میل‌های سیری‌ناپذیر بشر انتظار برای گزینه‌ بعدی، محصول بعدی یا اتفاق بعدی است، حتی اگر از وقوع آخرین رویداد هنوز چندان نگذشته باشد.
 
انتظارات کاربران تکنولوژی به واسطه تمامی کارهایی که تکنولوژی به آنها اجازه انجامش را می‌دهد،‌ به شکلی غیرمنطقی برانگیخته شده‌است و اپل نیز خود را چندان با میل و خواسته کاربرانش هماهنگ نگه نمی‌دارد، دست کم گروهی چنین دیدگاهی از اپل دارند.
 
اما مهمترین موضوعی که می‌تواند باعث شود کاربران وفادار اپل هرگز این شرکت را نبخشند این است که محصولی جدید به بازار بیاید که بتواند به صورت ناگهانی محصولات اپل را به کالاهایی کهنه و از دور خارج شده تبدیل کند.
 
از جمله این تهدیدها که می‌تواند در وفاداری کاربران اپل خدشه وارد کند، موج جدید محصولات شرکت‌هایی از قبیل سامسونگ و گوگل است. سامسونگ درحال حاضر به واسطه نمایشگرهای بزرگش پیشرفت‌های قابل توجهی در بازار داشته‌است. البته سامسونگ نتوانسته درخشش اپل را از چشم کاربرانش بیاندازد، اما در عین حال آسیب‌هایی به وجهه آن وارد کرده است. همچنین برخی بر‌این باورند عینک گوگل می‌تواند به کل بازار را متحول سازد، زیرا کاربران می‌توانند رایانه قابل حمل خود را بر روی چشم بگذارند،‌به این شکل هر دو دست آنها آزاد خواهد بود.
 
با‌این همه ممکن است وفاداری کاربران به اپل همان مسیری را طی کند که وفاداری در روابط انسانی طی می‌کند، شاید کاربران به این دلیل به اپل وفادار بمانند که این برند و محصولاتش برای آنها معنی ویژه‌ای دارد، و یا اینکه جذابیت دیگر برند‌ها برای آنها به اندازه‌ای نباشد که بتوانند از اپل دل بکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.