اپراتورها

تلفن همراه

May 10, 2013
9:29 جمعه، 20ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 54908

۵۴٪کاربران همراه اول تعرفه بالا، ۱۷٪پشتیبانی ضعیف، ۱۳٪پایین بودن خدمات ارزش افزوده و ۱۳٪ آنتن دهی همراه اول را نامناسب ارزیابی کردند

MCI-logo.jpg

اقتصاد ایران آنلاین نوشت: همراه اول قرار است که از خرداد ماه تعرفه‌های جدید را لحاظ و هزینه‌های جابه‌جایی و بین‌شهری را با توجه به فلت‌سازی شبکه، حذف کند و طبق گفته رئیس هیات مدیره آن، اعمال تعرفه‌های جدید و پایه از خرداد ماه است و احتمال آن می‌رود که در آینده به فکر افزایش ۲۰ درصدی آن بیفتند که این موضوع بسته به شرایط رقابتی بین اپراتورها دارد.
 
 
تعرفه بالا و گران بودن هزینه مکالمه اصلی ترین عامل نارضایتی مردم از همراه اول است
به گزارش اقتصادایران آنلاین و بر اساس نظر سنجی صورت گرفته در این سایت 54.7درصد از کار بران بر این باورند که «تعرفه بالا و گران بودن هزینه مکالمه» همراه اول باعث نارضایتی مردم از این اپراتور است.
در عین حال و به رغم گران بودن تعرفه مکالمه، این اپراتور خدمات پشتیبانی ضعیفی نیز ارایه می کند به طوری که 17.5درصد از کاربران معتقدند«پشتیبانی ضعیف»عامل دوم نارضایتی مردم از همراه اول است.
همچنین «آنتن دهی نا مناسب» با 13.9 درصد و «پایین بودن خدمات ارزش افزوده» با 13.8درصد از دیگر مواردی است که کاربران از آنها به عنوان عوامل نارضایتی مردم از همراه اول یاد کرده اند.
این گرانفروشی و ارایه خدمات پایین در حالی است که همراه اول ۵۴ میلیون مشترک ثبت شده دارد و ضریب نفوذ همراه اول در کشور حدود ۷۱ درصد و سهم بازار آن از سیم کارت های روشن اول ۶۹ درصد است.
 
پیش از این کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام نرخ پایه مکالمات برای تمامی اپراتورهای همراه فعال در کشور، سر و سامانی را بر این حوزه حکم‌فرما کرد و با ارائه چارچوبی خاص و با احتساب اینکه اپراتورها می‌توانند تا ۲۰ درصد بالاتر از این نرخ را برای تعرفه‌های خود لحاظ کنند، زمینه‌های رقابتی را نیز به وجود آورده بود.

هم‌زمان با تنظیم این مصوبه، همراه اول درخواست فلت‌سازی شبکه خود را نیز به رگولاتوری ارائه داد بود تا از این پس بتواند مانند دو اپراتور دیگر هزینه‌های جابه‌جایی و ساعات پیک و غیرپیک را از سیستم خود حذف کند و بر مبنای روالی مشخص، هزینه‌های مشترکان را لحاظ کند.

نرخ پایه‌ای که برای مکالمات اپراتورها در نظر گرفته شده، ۵۱۵ ریال است و با احتساب ۲۰ درصد افزایش روی این مقدار، اپراتورها می‌توانند تعرفه‌ مکالمات خود را حداکثر تا ۶۱۸ ریال منظور کنند.

سیم‌کارت‌های دائمی نیز همچون روال سابق می‌توانند تا ۵۰ درصد تعرفه سیم‌کارت‌های دائمی را لحاظ کنند به این ترتیب که اگر نرخ پایه ۵۱۵ ریال باشد، تعرفه دائمی نیز حداکثر باید ۷۷۲ ریال باشد.

همراه اول تعرفه‌ها را می‌افزاید

همراه اول قرار است که از خرداد ماه تعرفه‌های جدید را لحاظ و هزینه‌های جابه‌جایی و بین‌شهری را با توجه به فلت‌سازی شبکه، حذف کند و طبق گفته رئیس هیات مدیره آن، اعمال تعرفه‌های جدید و پایه از خرداد ماه است و احتمال آن می‌رود که در آینده به فکر افزایش ۲۰ درصدی آن بیفتند که این موضوع بسته به شرایط رقابتی بین اپراتورها دارد.

ایرانسل تا حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعرفه ندارد

ایرانسل هم که تا پیش از این تعرفه ۴۹۹ ریالی را برای مکالمات ثابت درون شبکه لحاظ می‌کرد، تا حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعرفه نداشته و چیزی در این راستا مطرح نکرده است.

رایتل اجبارا کاهش می‌دهد

اپراتور نسل سوم (رایتل) نیز باتمامی چالش‌های پیش و رو این بار هم باید تسلیم قانونی جدید شود و تعرفه‌های خود را که تا حال حاضر بالاتر از نرخ پایه در نظر گرفته شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، کاهش دهد و به گفته روابط عمومی آن برنامه‌ای فعلا برای تغییر در بازه ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای اعمال تعرفه‌های جدید بر روی نرخ پایه ندارند.
پیش از ابلاغ این مصوبه، تعرفه‌های هر کدام از اپراتورها برحسب ریال به تفکیک به شرح زیر بود:

همراه اول (دائمی)
ساعات پیک: ۴۴۷ (شهری)، ۷۶۰ (بین شهری)، ۶۲۵ (خارج از شبکه همراه اول)
ساعات غیرپیک: ۳۵۸ (شهری)، ۵۳۶ (بین شهری)، ۶۲۵ (خارج از شبکه همراه اول)

همراه اول (اعتباری)
ساعات پیک: ۶۷۱ (شهری)، ۱۱۴۰ (بین شهری)، ۹۳۷ (خارج از شبکه همراه اول)
ساعات غیرپیک: ۵۳۷(شهری)، ۸۰۴ (بین شهری)، ۹۳۷ (خارج از شبکه همراه اول)

ایرانسل(دائمی):
داخل شبکه: ۴۹۹
خارج شبکه: ۶۲۵

ایرانسل (اعتباری):
داخل شبکه: ۶۲۰
خارج شبکه: ۸۲۵

رایتل (دائمی):
داخل شبکه: ۵۵۵
خارج شبکه: ۶۲۵

رایتل (اعتباری):
داخل شبکه: ۶۹۵
خارج شبکه: ۸۹۵
شایان ذکر است ۷ شرکت مخابرات ایران، مهر اقتصادنوین ایرانیان، شهریار مهستان، گسترش الکترونیک مبین ایران، توسعه ارتباطات جامع مبین، مخابرات استان تهران و مخابرات استان اصفهان به عنوان اعضای حقوقی هیأت مدیره همراه اول هستند.

باتوجه به نارضایتی مردم از همراه اول شما علت این مسئله را چه می دانید؟ "

ردیف عنوان  ↓   تعداد کل آراء
۱ تعرفه بالا و گران بودن هزینه مکالمه   ۴۴۰۰ رأی (۵۴.۷ %)
۲ آنتن دهی نامناسب   ۱۱۲۰ رأی (۱۳.۹ %)
۳ پشتیبانی ضعیف   ۱۴۱۰ رأی (۱۷.۵ %)
۴ پایین بودن خدمات ارزش افزوده   ۱۱۰۸ رأی (۱۳.۸ %)

 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.