رگولاتوری

May 18, 2013
0:23 شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55052

تاکید دوباره وزیر ارتباطات بر راه‌اندازی گوگل ارث ایرانی

 

وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک از آمادگی 70 هزار صندوق الکترونیکی برای انتخابات خبر داد.
 
به گزارش ایسنا محمدحسن نامی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته به ارائه توضیحاتی درباره اهداف و عملکردهای وزارت ارتباطات پرداخت و با اشاره به سفر هفته گذشته‌اش به اجلاس بین‌المللی ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) گفت: در ‌این سفر ما پیشنهاداتی را مطرح و ثبت کردیم که اولین آن‌ها دسترسی به اینترنت پاک بود که تقریبا همه کشورها از آن استقبال کردند.
 
نامی بحث پرداخت مالیات توسط شرکت‌های IT و همچنین هدایت اینترنت در آمریکا را از دیگر موضوعاتی دانست که توسط ایران در ITU مورد طرح قرار گرفته‌اند.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین یادآور شد: زمانی ارتباطات تنها در حد انتقال صوت بود اما اکنون این موضوع در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و حتی نظامی تاثیرگذار است و از آن به عنوان پیشران صنایع یاد می‌شود.
 
نامی همچنین از تاثیرمستقیم و غیرمستقیم 85 درصدی ICT بر صنایع یاد کرد و افزود: بنا بر اعلام سازمان بهره وری رشد ICT باعث شده است که صنایع دیگر تا 36 درصد رشد بهره‌وری داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین به بهره‌مندی کشور از نیروهای توانمند در این زمینه خبر داد و افزود: از میان 151 دانشجوی برتر سال گذشته 84 درصد آن‌ها جذب رشته‌های برق و کامپیوتر شده‌اند.
 
وی همچنین عنوان کرد:‌ با این ظرفیت علمی ما باید تلاش کنیم که سهم اقتصادی و قابل توجهی در کشور و جهان داشته باشیم؛ سال گذشته ظرفیت اقتصادی حوزه ICT در جهان 3.2 تریلیون دلار بود که امسال پیش بینی شده است این رقم به 3.8 برسد. در حال حاضر تنها 0.1 درصد از این سهم به ایران اختصاص دارد اما در صورت تلاش‌های بیشتر و سازمان دهی مسائل ما می توانیم فن‌آوری اطلاعات را جایگزین ژئوپولتیک نفت کنیم.
 
نامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: درحال حاضر استکبار در پی آن است که سلطه خود به کشورهای دیگر تحمیل کند و دراین راستا ارتباطات و فضای مجازی راهکاری است که می تواند برای اشرافیت این سلطه مورد استفاده قرار گیرد.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: اگر در نظر بگیریم در حال حاضر مثلثی که در راس آن رژیم صهیونیستی و در دو ضلع آن آمریکا و انگلیس قرار دارند؛ پنج سایت طراحی کرده‌اند که از طریق هدایت این سایت‌ها که شامل ویکی پدیا، ویکی مدیا و گوگل ارث می‌شود، تلاش دارند هدایت افکار بشر را به دست گیرند. اکنون فردی که از سرویسی مانند گوگل ارث استفاده می‌کند باید این بداند که این سیستم دارای قدرتی است که می تواند تمامی افرادی که به آن وصل می‌شوند مورد کنترل قرار داده و به اطلاعات مربوط به آن‌ها دسترسی پیدا کند و تمامی مدارک موجود بر روی آن دسکتاپ آن‌ها را مورد مشاهده قرار دهد.
 
وی با بیان این‌که این سایت‌ها به عناوین مختلف به جمع‌آوری اطلاعات افراد پرداخته و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشورها متولی این سایت‌ها هستند بر لزوم توجه به نحوه استفاده از آن‌ها تاکید کرد و در عین حال از تلاش برای راه‌اندازی گوگل ارث ایرانی در آینده نزدیک خبر داد.
 
نامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های وزارت ارتباطات اشاره کرد و عقد قرارداد با 11 دانشگاه از جمله این موارد دانست و گفت: قرار بر ‌آن است که در قالب این قراردادها 11 پژوهشگاه در این دانشگاه‌ها افتتاح شود و ما جمعا به 6.6 میلیارد تومان با این دانشگاه ها قرارداده بسته‌ایم.
 
وزیر ICT در ادامه صحبت‌های خود به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و با تشریح وضعیت این شبکه عنوان کرد: بحث دولت الکترونیکی از جمله مباحث مهمی است که مدتها است مورد توجه قرار گرفته و با اجرای آن دولت محوری جای خود را به مردم محوری خواهد داد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به ظرفیت بالای ایجاد شده در زمینه فیبرنوری اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر در کشور بالغ بر 113 میلیون سیم کارت و تلفن همراه به فروش رسیده که از این رقم بالغ بر 58 میلیون سیم کارت فعال هستند.
 
نامی بحث هم کدسازی استان‌ها را هم از دیگر اقدامات دولت و وزارت ICT برشمرد و به برگزاری انتخابات الکترونیکی در سال جاری اشاره و تصریح کرد:‌ در زمینه انتخابات امسال 70 هزار صندوق الکترونیکی خواهیم داشت و تلاش داریم پایداری وامنیت در این زمینه حکمفرا باشد.
 
وزیر ICT همچنین به ارزیابی برخی اقدامات وزارت ارتباطات در دولت‌های نهم و دهم پرداخت و خصوصی سازی، واگذاری پروانه اپراتورها، ایجاد پروانه اپراتور چند رسانه‌یی، ارائه پروانه اپراتور اول پستی، صدور 6000 پروانه برای دفاتر خدمات پیشخوان، ثبت بین المللی 8432 ایستگاه در ITU، اقدام برای ثبت 18 ایستگاه برای شبکه‌های ماهواره‌ای، اقدام براث ثبت 31 ایستگاه زمینی برای شبکه‌های ماهواره‌ای، افزایش مسیرهای ترانزیت اینترنت در سطح بین‌الملل، مقابله با حملات ویروسی و مشارکت در کنسرسیوم‌های مختلف را از جمله این موارد دانست.
 
نامی درپایان به افزایش پهنای باند بین الملل کشور که باعث افزایش سرعت اینترنت شده اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر حدود 9600 IP آدرس خارجی و بالغ بر 16.2 میلیون IP داخلی در کشور به ثبت رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.