رگولاتوری

May 19, 2013
15:27 یکشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55097

وزیر ارتباطات مدعی شد: پیشنهاد اینترنت پاک ایران مورد استقبال کشورهای جهان قرار گرفت

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به ارایه پیشنهاد اینترنت پاک از سوی ایران در نشست اتحادیه جهانی مخابرات، گفت: این پیشنهاد مورد استقبال کشورهای شرکت کننده قرار گرفت.
 
به گزارش ایرنا، 'محمدحسن نامی' روز شنبه در مراسم گشایش سومین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات(فاوا) که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، به تشریح دستاوردهای نشست بین المللی اتحادیه جهانی مخابرات پرداخت و گفت: هیات ایرانی سه پیشنهاد در این نشست مطرح کرد که یکی از آنها دستیابی به اینترنت پاک و حذف جنبه های غیراخلاقی از شبکه اینترنت بود. 
وی با اشاره به این که امروز ایران در مجامع بین المللی، پیشنهادهای جالبی را ارایه می دهد، افزود: نمایندگان ایران پیشنهاد اخذ مالیات از سازمان ها و شرکت های بزرگ فعال در فضای مجازی را مطرح کردند. 
نامی ادامه داد: درآمد برخی از این سازمانها و شرکتها بیشتر از کشورهای کوچک دنیاست و الان کشور مجازی توسط این شرکتها ایجاد شده که یک میلیارد و۴۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و دومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می شود. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سومین پیشنهاد هیات ایرانی این بود که چرا اینترنت باید توسط آمریکا اداره شود و ما در این نشست، تقاضای رفع سلطه آمریکا از شبکه اینترت را ارایه دادیم. 
نامی با اشاره به این که فناوری اطلاعات و ارتباطات ، راهی به سوی توسعه پایدار است، افزود: علاوه بر این، این فناوری محرک سایر صنایع به میزان ۸۵ درصد است و موجب رشد سریع صنایع خواهد شد. 
وی افزود: حجم تجارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۲میلادی، ۳.۲ تریلیون دلار بود که این امر نشان می دهد، فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت به تجارت انرژی نزدیک می شود، در حایکه حجم تجارت نفت در این مدت، به ۴.۲ تریلیون دلار رسید. 
وی، سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی را ۴.۸ درصد عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود این سهم تا ۵ سال آینده به ۱۱ درصد برسد. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه لازم است در حوزه فناوری اطلاعات یک تغییر عمده ایجاد شود، گفت: ایجاد سازمان اختصاصی دیجیتال و ایجاد سازمان فناوری های نوین را برای ایجاد تحول در این حوزه پیشنهاد داده ایم. 
نامی همچنین ایجاد سایت جدیدی برای ارایه پیشرفت های ایران را پیشنهاد داد و گفت: با بهره گیری از این سایت که ۲۶۰ تا ۳۰۰ نیرو در حوزه نرم افزار نیاز دارد،ما یک جمهوری اسلامی مجازی، یک مجلس شورای اسلامی مجازی، یک حوزه علمیه مجازی و نیز دانشگاه مجازی خواهیم داشت. 
وی افزود: در حال حاضر، ۵ سایت استکباری مانند گوگل ارت، ویکی پدیا و میکی مدیا، افکار عمومی دنیا را در دست دارند و سبک زندگی غربی را در میان مردم جهان، ترویج می کنند. 
نامی گفت: وهابی ها اطلس غزوات رسول اکرم(ص) را چاپ و به چندین زبان دنیا ترجمه کردند و از طریق این سایت های استکباری نیز منتشر شده است تا نقش حضرت علی (ع) را که در این اطلس نادیده گرفته شده، فرهنگ سازی کنند. 
نامی با اشاره به پیشرفت های حوزه ارتباطات،گفت: هم اکنون ۱۱۳ میلیون سیم کارت همراه اول و ایرانسل در اختیار مردم است که نشان می دهد ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به ۱۰۵ درصد رسیده است. 
وی افزود: ۶۴ هزار کیلومتر فیبرنوری توسط وزارت ارتباطات در کشور ایجاد شده که با احتساب فیبرهای نوری ایجاد شده توسط وزارتخانه های نیرو ، نفت و راه و شهرسازی، طول فیبر نوری موجود در کشور به ۱۴۰ هزار کیلومتر می رسد. 
نامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح هم کدسازی استانها گفت: هم کدسازی در واقع یک طرح برای کاهش هزینه های مخابراتی افرادی است که در شهرستانها و خارج از مراکز استانی زنذگی می کنند. 
وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات، علاوه بر تاثیرگذاری دارای یکسری آسیب های امنیتی و اخلاقی است، افزود: فناوری اطلاعات مهمترین حوزه مورد توجه استکبار است و کشور ما حملات زیادی را از این طریق داشته است چنانچه، دو سال پیش بدافزار استاکس نت را تولید کردند تا به زیرساخت های ایران ضربه بزنند،اما موفق نشدند. 
نامی با اشاره به ظرفیت های بالای ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم که ۱۷ درصد آنها جزو دانشجویان رتبه های برتر کشور هستند و در رشته های برق و فناوری اطلاعات پذیرفته شده اند و این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای این حوزه است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.