رگولاتوری

May 21, 2013
18:28 سه شنبه، 31ام اردیبهشتماه 1392
کد خبر: 55159

نقد تابناک بر اظهارات اخیر وزیر ارتباطات

 

کاش وزیر ارتباطات درباره جو زمین اظهار نظر نمی‌کرد!
شاید برای هر کسی پیش بیاید که به دلیل ‌تسلط نداشتن بر موضوعی، سخنی اشتباه بر زبان رانده و به اصطلاح عموم گاف بدهد؛ اما پافشاری بر این اشتباه، قطعا اشتباهی بزرگتر است، به ویژه آن که با مباحث اثبات شده علمی در تناقض باشد؛ اما فاجعه هنگامی است که یک اشتباه فاحش را به آیات مبارک قرآن مرتبط کرده و از فرط غرور، از ماحصل اشتباهات فراوان «نتیجه گیری» کنیم!
کد خبر: ۳۲۰۷۰۴تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ – ۲۲:۰۶
 

«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات»؛ به نظر این عنوان پرطمطراق برای مقید کردن یک نفر به صرف اظهار نظرهای تخصصی و عالمانه کافی باشد؛ اما اگر پیشوند دکترا را بر سر نام وزیر گذاشته و حتی از سه عنوان دکترایی که وزیر فعلی افتخار داشتن آنها را دارد، بگذریم، اظهار‌نظر «نامی» و توضیحات عجیب‌تر مدیر تحت امر وی، شاهکاری بی بدیل در نقض همه علوم خواهد بود!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که وضعیت نامطلوب اینترنت، به ویژه در روزهای منتهی به نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری، نارضایتی بسیاری از کاربران اینترنت را به  دنبال داشته و با اندکی بهبود، همچنان ادامه دارد، محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه گذشته، بر طبل جهانی شدن ایده مبهم اینترنت پاک کوفته و با برشمردن رویدادهای مثبتی که در حوزه کاری اش رخ داده، به کل فراموش کرد که توضیحی ولو در حد یک جمله درباره مشکلات اینترنت کشور بگوید.

اما به فاصله یک روز از این سخنرانی، آقای وزیر در سومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور یافت و ضمن بسط برخی سخنان روز گذشته در جمع نمازگزاران، ادعایی طرح کرد که هر چه در عجیب بودن آن بگوییم، باز ممکن است حق مطلب ادا نشود؛

«نامی: تاکنون فیبر نوری بهترین ابزار برای ارسال دیتا، صوت و تصویر بود؛ اکنون ابزاری بهتر از فیبرنوری کشف شده. دو لایه در کره زمین وجود دارد. کشف کرده‌اند که یکی از لایه‌های کره زمین بهترین ابزار برای انتقال دیتا، صوت و تصویر است. زمانی که امام زمان ظهور کنند صدا و تصویر ایشان از این لایه برای تمام کره زمین ارسال خواهد شد».

با مخابره این سخنان توسط رسانه‌های گوناگون، گمان برخی به این سمت ‌می‌رفت که شاید اشتباه لپی یا مواردی از این دست در عجیب کردن سخنان وزیر نقش داشته باشد؛ اما توضیحات روابط عمومی وزارت خانه ارتباطات نشان داد که این جملات نه یک اشتباه، که ادعای آقای وزیر است!

توضیحات روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به منظور تبیین (به معنای روشن کردن!) افکار عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، با این پاراگراف آغاز می شود:

«پیرامون زمین هفت لایه به نام‌های ترپوسفر، ترموسفر، استراتوسفر، ازن، مزوسفر، یونوسفر و اگزوزسفر که در قرآن هم هفت بار تکرار شده است (سوره بقره آیه 29، سوره المومنون آیه 17 و 86، سوره فصلت آیه 12، سوره الملک آیه 3، سوره الطلاق آیه 12، سوره نوح آیه 15) ضمنا خداوند متعال در سوره مبارکه نبأ، آیه دوازده با تأکید بر هفت لایه به صورت مجزا می‌فرماید: وبنینا فوقکم سبعا شدادا، یعنی " و بر فراز شما هفت آسمان استوار بنا کردیم‌.»

روشن است که آنچه در قرآن آمده، لاریب فیه بوده و‌ انکار ناشدنی است، ولی این ترکیب عجیب از آیات مبارکه قرآن با برخی اصلاحات علمی از این رو عجیب است که نشان می‌دهد، مسئولان وزارت‌خانه‌ای که ارتباطات نام گرفته و ریز و درشت اینترنت کشور از زیر دستانشان می‌گذرد، حتی به اندازه یک جست‌وجوی ساده اینترنتی، افکارشان را راست‌آزمایی نکرده اند که اگر این گونه بود، دست کم در‌می‌یافتند که جو زمین بر پایه شاخصه‌های گوناگونی، لایه لایه شناخته شده و بر پایه هیچ کدام از این بخش‌بندی‌ها، هفت لایه ندارد!

به عبارتی بهتر،‌ مگر می‌شود جو زمین را به زبان علمی هفت لایه خواند، حال آن که پنج لایه از بخش‌بندی جو بر اساس دما (تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، ترموسفر و اگزوسفر)، یک لایه بر اساس تقسیم‌بندی بر مبنای گازهای تشکیل دهنده (ازن) و در نهایت یک لایه بر پایه ویژگی‌های الکترو مغناطیسی (یونوسفر) را با هم جمع کرده و به عنوان مبنای علمی به آن استناد کرد؟!

کاش وزیر ارتباطات درباره جو زمین اظهار نظر نمی‌کرد!
 

اکنون کافی است، این معجون مغلوط از نام‌های علمی و آیات شریفه را با اعتقادات راسخی همچون شرایط زمان ظهور امام غایب درآمیزیم تا به سخنان وزیر ارتباطات رسیده و از شدت تعجب، میخکوب شویم.

البته اگر ‌می‌پندارید که شدت اشتباه مدیران ارشد وزارت ارتباطات به این سطح محدود شده، سخت در اشتباهید، چراکه این معجون شگفت‌آوری که دوستان درست کرده‌‌اند، مبنای استدلالات دیگر ایشان برای توجیه سخن وزیر قرار گرفته و تا ثریا دیوار به روال بنیان گذاشته پیش رفته است.

اینجاست که حسرت می‌خوریم چرا سخنان نقل شده از وزیر به روال بسیاری دیگر از تکذیب‌های رایج به گردن خبرنگارانی که خبر اولیه را مخابره کرده بودند، نیفتاده و ماجرا با یک تکذیب، جمع و جور نشد!

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.