امنیت

رگولاتوری

May 22, 2013
14:34 چهارشنبه، 1ام خردادماه 1392
کد خبر: 55186

اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص تقویت مرزهای الکترونیک ایران

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای طرحی خبر داد که براساس آن صیانت از مرزهای الکترونیکی و فضای فرکانسی کشور در جهت حفظ امنیت ملی از سوی این وزارتخانه به صورت جدی پیگیری می شود.
محمد حسن نامی در گفتگو با خبرنگار مهر، بحث مرزداری الکترونیکی یکی از سرفصل های اصلی برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که در راستای مدیریت طیف امواج الکترومغناطیسی به عنوان مسائل خاص مرتبط با حاکمیت هر کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به فراگیر شدن ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: مدیریت طیف امواج الکترومغناطیسی از ذخائر و منابع شناخته شده هر کشور محسوب می شود که برحسب ضروت و نیاز و شرایط حاکم مورد بهره برداری قرار می گیرد و حتی از  آن به عنوان ثروت ملی یاد می شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه مدیریت طیف امواج الکترومغناطیسی در واقع گرانبهاترین عنصر ارتباطات محسوب می شود، ادامه داد: این منبع از جهت برنامه ریزی، بکارگیری فناوری و تامین امکانات قابل مقایسه با سایر منابع و ذخائر و از جهات دیگری همچون دسترسی در همه جا بدون حمل و نقل، ارزش اجتماعی و امکان تعداد استفاده با سایر منابع ملی متفاوت است.
 
نامی با بیان اینکه با فراگیرشدن فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی و مسائل خاصی که در این حوزه وجود دارد ضرورت دخالت حاکمیت برای صیانت از حقوق شهروندی بیشتر شده است، تصریح کرد: در همین حال باید مسائل امنیت ملی نیز در استفاده از این فناوریها مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که این حوزه مهمترین بستر مورد توجه همه کشورها به ویژه کشورهای قدرتمند و استکباری است که در این راستا باید صیانت از حقوق شهروندی و مسائل امنیت ملی در استفاده از این فناوریها مورد توجه خاص قرار گیرد که این موضوع به عنوان یکی از وظایف مهم این وزارتخانه به صورت جدی پیگیری خواهد شد.
 
وی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای مرزداری الکترونیک ایران به مهر گفت: عموما کشورها سعی می‌کنند از فضای فرکانسی یکدیگر و امواجی که در فضا است بهره برداری کنند و از آنجایی که ایران در وضعیت ویژه ای از نظر فضای فرکانسی قرار دارد 15 کشور پیرامون ایران و نیز کشورهای فرامنطقه ای سعی دارند از این فضای فرکانسی ایران بهره برداری کنند که در این زمینه باید مرزداری الکترونیکی مان را تقویت کرده و اعتماد حاصل کنیم که هیچ کشوری نمی تواند در فضای فرکانسی و الکترونیک ایران نفوذ کرده و یا بهره برداری سوء داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ثبت بین المللی ایستگاههای رادیویی و باندهای فرکانسی مهم را برای حفاظت از حقوق فرکانسی کشور از جمله این اقدامات عنوان کرد و افزود: انجام امور مربوط به هماهنگی فرکانسی و ایشگاههای رادیویی و شبکه های ماهواره ای با دیگر کشورها در دست اقدام است.
 
وی از ثبت بین المللی شبکه های ماهواره ای، ثبت بین المللی ایستگاههای زمینی ماهوار ه ای و حفظ نقاط مداری و مدیریت فضای فرکانسی کشور در محدوده 16 استان مرزی در راستای اجرای طرح مرزداری الکترونیکی ایران خبر داد و گفت: وظیفه اصلی وزارت ارتباطات، توسعه و تقویت جایگاه حاکمیتی و استراتژیک ایران به عنوان یکی از قطبهای اصلی و تاثیرگذار در منطقه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.