اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

June 1, 2013
22:14 شنبه، 11ام خردادماه 1392
کد خبر: 55366

حذف شهرهای تحت پوشش توسط مبین نت؛ یک گام بلند به عقب

وحید‌ صفایی – روزنامه خراسان : شرکت مبین‌نت به عنوان اپراتور فناوری وایمکس اعلام کرد قصد دارد خدمات خود را در 7 شهر تعطیل کند. علت تعطیلی خدمات، پایین بودن تعداد کاربران خدمات وایمکس در این شهرها و بالا بودن هزینه نگهداری دکل‌های مخابراتی وایمکس اعلام شده است. هنوز نام این شهرها اعلام نشده است.
این خبر اگر چه پوشش گسترده‌ای نیافت اما حاکی از رخ دادن فاجعه‌باری در حوزه فناوری اطلاعات کشور است. وایمکس یکی از جدیدترین فناوری‌های ارتباطی در جهان محسوب می‌شود. البته در برخی از کشورها نیز اتفاق مشابهی برای وایمکس رخ داده است اما در این کشورها، وایمکس در رقابت با 3G و LTE زمین خورد در حالی که این چنین رقابتی در ایران مطرح نیست. 3G جایگاه چندان مناسبی در پوشش نواحی مختلف کشور ندارد و هزینه‌های آن نیز بسیار بالاتر از آن است که به عنوان یک روش برای اتصال دائمی به اینترنت شناخته شود. LTE نیز که هنوز به کشور راه پیدا نکرده است. پس چرا وایمکس در کشور با شکست روبه‌‌رو شده است؟ وایمکس یک روش اتصال بیسیم است و در عموم کشورهای جهان به عنوان یک روش اتصال همراه به کار گرفته می‌شود؛ در حالی که در ایران بیشتر به عنوان یک سیستم اتصال خانگی به شمار می‌رود. بیشتر کاربران وایمکس ایرانی از مودم‌های Out Door که روی پشت بام قرار می‌گیرند، استفاده می‌کنند. چرا که قدرت امواج وایمکس در ایران در بسیاری از نواحی تحت پوشش به اندازه‌ای نیست که بتوان از مودم‌های جیبی یا USB بهره کافی گرفت. دلیل اصلی این ضعف نیز، قیمت بالای تجهیزات این خدمات است. برای افزایش کیفیت خدمات باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داد در حالی که سرمایه‌گذاران ایرانی، امیدی به بازگشت سرمایه‌های انباشته در این فناوری را ندارند اما چرا؟ شکل تعیین تعرفه اینترنت در ایران مشکل بزرگی سر راه ورود فناوری‌های جدید است. تعرفه‌ها طوری تعیین شده‌اند که هیچ کس از اپراتورها ضرر نکند. اپراتورهای اصلی اینترنت ایران که ADSL را به عنوان فناوری اصلی ارائه اینترنت برگزیده‌اند، به جای افزایش مشتریان خود، سعی دارند با استفاده از همین مشتریان فعلی و افزایش تعرفه‌ها، درآمدزا باشند. کیفیت پایین خدمات ADSL، محدودیت‌های فراوان قانونی برای ارائه پهنای باند به کاربران خانگی و قیمت‌های بالای خدمات بهتر، مانع از افزایش تعداد کاربران اینترنت می‌شود و برای این که کار به ضرر دادن اپراتورهای اینترنت نرسد، تعرفه‌ها بالا می‌ماند و این چرخه ادامه می‌یابد.
هر فناوری جدید ارائه خدمات اینترنت نیز در بدو ورود با ADSL مقایسه می‌شود. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در عمل به هیچ یک از ارائه دهندگان اینترنت شامل اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس اجازه نداده است که خدماتی ارزان‌تر از ADSL ارائه کنند و امکان رقابت را از سرمایه‌گذاران بزرگ مخابراتی کشور گرفته است تا کوچک‌ترها زنده بمانند. بدیهی است بسیاری از مردمی که توان پرداخت هزینه‌های ADSL را ندارند به فناوری‌های گران‌تر نیز اقبالی نشان نخواهند داد. توجه به این نکته ضروری است که کیفیت خدمات اینترنت در ایران، صرف نظر از این که از چه فناوری استفاده می‌کند، برای یک کاربر معمولی تفاوتی ندارد. مهم نیست که از ADSL ،EDGE ،3G یا وایمکس استفاده می‌کنید، چون کاربر مجاز به استفاده از پهنای باند 128 کیلوبیتی است. در عمل پهنای باند 128 کیلوبیتی برای انجام امور کاملا روزمره مانند باز کردن نامه‌ها، جست‌وجوی تصاویر یا مرور چند صفحه وب، بسیار نامطلوب، ملال آور و آزاردهنده است و در بیشتر اوقات، بهتر است عطایش را به لقایش بخشید. اگر نیاز خیلی ضروری بود، کاربران ترجیح می‌دهند از ADSL استفاده کنند که ارزان‌ترین قیمت را دارد و دست آخر شاهد هستیم که وایمکس اندک اندک با ورشکستگی رو‌به‌رو ‌می‌شود. رویکرد مسئولان مخابرات در تعیین تعرفه‌ها به بازنگری جدی نیازمند است. در حال حاضر الگوهای موفق فراوانی از سبک توسعه مخابراتی در جهان وجود دارد و تنها باید از این الگوها یاد گرفت تا بیش از این شاهد گام‌های رو به عقب نباشیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.