اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

June 9, 2013
7:09 یکشنبه، 19ام خردادماه 1392
کد خبر: 55479

افشای شنود مکالمات میلیونها آمریکایی توسط کاخ سفید

به تازگی اسناد تکان‌دهنده‌ای در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از ارتباطات مشترکان تلفن ثابت و همراه اپراتور وریزون منتشر شده است.
 
به گزارش فارس به نقل از ای بی سی نیوز، به دنبال انتشار این اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرده که تلاش برای جمع آوری مخفیانه اطلاعات تماس های تلفن همراه مردم در این کشور امر جدیدی نیست اما حجم وسیع شنودهای انجام شده نگرانی ها در مورد نقض حریم شخصی شهروندان در این کشور و همین طور به خطر افتادن امنیت مردم در برابر دولت را تشدید کرده است.
 
بر اساس این اسناد صدها میلیون تماس تلفنی در آمریکا به دنبال تصویب قوانین جدید امنیتی و نظارتی در کنگره آمریکا پس از 11 سپتامبر شنود شده است.
 
اسناد مذکور نشان می دهد اپراتور وریزون موظف است هر روز به طور منظم اطلاعات تمامی تماس های تلفنی همراه و ثابت کاربران و مشترکانش را نه تنها در آمریکا، بلکه بین مردم آمریکا با دیگر کشورها شنود و ضبط کند.
 
در حالی که مشخص نیست این حجم از شنود مکالمات تلفنی واقعا کمکی به مقابله با به اصطلاح تروریسم در آمریکا کرده یا خیر، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا مدعی است این اقدامات حداقل جلوی یک اقدام تروریستی در این کشور را گرفته و جان آمریکاییان را نجات داده است.
 
وی توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.
 
با این حال این سوال جدی در میان افکار عمومی مطرح است که آیا شناسایی عاملان چنین اقداماتی مستلزم ضبط و استراق سمع مکالمات همه شهروندان به طور روزانه و دائمی است و روش های دیگری برای احترام به حریم شخصی مردم وجود ندارد.
 
این اسناد همچنین از تهیه فایل های نمایه شخصی برای هر یک از مشترکان اپراتور وریزون به طور مستقل خبر می دهد. این اطلاعات با دیگر اطلاعات موجود در پایگاه داده وزارت امنیت داخلی آمریکا ترکیب و تکمیل می شده است.
 
همچنین این آژانس بدون حکم دادگاه قادر به دریافت اسم و آدرس مشترکان وریزون بوده است.
 
آژانس امنیت ملی آمریکا برای استراق سمع مکالمات همه مشترکان وریزون به حکم سری دادگاهی در آمریکا در آوریل گذشته استناد کرده که جزییات آن روز چهارشنبه در روزنامه گاردین منتشر شده است.
 
بر اساس این حکم که کپی آن در روزنامه گاردین منتشر شده وریزون علاوه بر ارائه اطلاعات روزانه همه تماس های کاربرانش با داخل و خارج آمریکا باید جزییات این تماس ها را هم افشا کند. مقصد تماس، شماره گرفته شده، زمان و مدت مکالمه و جزییات فنی تماس ها از جمله این اطلاعات است. در این حکم تصریح شده که وریزون باید از افشای آن خودداری کرده و حتی دریافت چنین حکمی و افشای اطلاعات برای آژانس امنیت ملی را نیز تکذیب کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.